Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tramwaje w Gdańsku zostaną wydłużone do 45 metrów i pojadą szybciej. To duże ułatwienie i poprawa komfortu jazdy pasażerów

Kamil Kusier
Kamil Kusier
Jakub Steinborn
Składy zostaną wydłużone po to, by odciążyć te linie, które obecnie są zbytnio przeciążone choćby w godzinach szczytu. Na jakich trasach tramwaje pojadą szybciej? Kiedy gdańszczanie ponownie będą mogli skorzystać z przedłużonych składów?

- Uchwała Rady Miasta Gdańska z 2014 roku „Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla Miasta Gdańska na lata 2014-2030” zakłada eksploatację tramwajów do 45 metrów - mówi Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta w Gdańsku.

Jak podkreśla UM w Gdańsku taka długość tramwajów w Gdańsku to nic nowego: wozy starszego typu np. 105Na były łączone w składy trzywagonowe o długości 45 metrów. Tramwaj taki jest bardzo pojemny, a pasażerowie podróżują w większym komforcie.

- Rozwijamy w Gdańsku komunikację szynową, przewidujemy dalszy wzrost liczby pasażerów komunikacji tramwajowej - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk. - Niektóre ciągi komunikacyjne, np. przed Dworcem Głównym już teraz pracują na granicy przepustowości. Dalsze zwiększanie częstotliwości będzie się wiązało z komplikacjami technicznymi i ekonomicznymi. Potrzebujemy jeszcze mocniejszego zasilania, większej liczby tramwajów i motorniczych, a sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniach musiałaby zostać przeprogramowana by przepuścić więcej tramwajów, często kosztem innych uczestników ruchu. Stąd prace w kierunku zwiększenia pojemności tramwajów.

ZTM w Gdańsku, opiniując wszelkie projekty budowy lub przebudowy przystanków tramwajowych, każdorazowo wskazuje na konieczność zapewnienia minimalnie 45-metrowych peronów, mimo, że pojazdy znajdujące się we flocie GAiT mają obecnie do 30 metrów długości.

- We współpracy z operatorem, spółką Gdańskie Autobusy i Tramwaje (GAiT), przeanalizujemy wszelkie możliwości zwiększenia pojemności tramwajów - dodaje Jędrzej Sieliwończyk z Urzędu Miasta. - Wchodzi w grę zarówno zakup fabrycznie nowych, dłuższych tramwajów, jak i wydłużenie tych już użytkowanych. Tak zwana konstrukcja modułowa powoduje, że rozbudowa nowoczesnego tramwaju nie jest szczególnie skomplikowanym i kosztownym procesem.

Wydłużanie składów tramwajowych to nic nowego w skali Europy. By sprostać ogromnemu zainteresowaniu pasażerów, w ciągu ostatnich kilku lat tramwaje wydłużano chociażby w norweskim Bergen, w stolicy Irlandii – Dublinie i na Lazurowym Wybrzeżu – w Nicei.

- W ramach I etapu wprowadzania priorytetów na skrzyżowaniach na zlecenie ZTM Gdańsk przygotowywane są projekty nowych programów sygnalizacji dla ciągu Nowolipie-Rakoczego - dodaje Jędrzej Sieliwończyk. - Ponieważ będą to pierwsze programy priorytetyzujące ruch tramwajów na poziomie dotychczas niestosowanym w Gdańsku, ZTM, projektanci oraz producenci infrastruktury sygnalizacji (sterowników, detektorów) muszą zaimplementować sporo nowych rozwiązań.

Na kiedy prace powinny się zakończyć?

Termin wdrożenia I etapu pozostaje aktualny – jest nim grudzień 2021 roku. Bezpośrednio po zakończeniu prac nad I etapem rozpoczną się pracę nad nowymi programami sygnalizacji dla kolejnych etapów – II obejmującego resztę trasy od Rakoczego do Lawendowego Wzgórza, a następnie III – od pętli Łostowice-Świętokrzyska do Centrum.

- Te kolejne etapy będą wdrażane zdecydowanie szybciej, gdyż pewne uniwersalne rozwiązania techniczne i programistyczne zostaną określone i sprawdzone w ramach obecnie przygotowywanego I etapu - mówi Jędrzej Sieliwończyk.

Tramwaje w Gdańsku pojadą szybciej

Jak informuje Urząd Miasta w Gdańsku przyspieszenie tramwajów obejmuje także audyt istniejących ograniczeń prędkości, z których niektóre mogą zostać podniesione, bo np. polepszył się stan torowiska po pracach utrzymaniowych.

Taki audyt został już wykonany wspólnie z służbami Miejskiego Inżyniera Ruchu i Gdańskim Zarządem Dróg i Zieleni. Obecnie Zarząd Transportu Miejskiego przygotowuje we własnym zakresie odpowiednie projekty organizacji ruchu uporządkowujące istniejące ograniczenia prędkości.

- Niestety, zgodnie z przepisami, każda zmiana organizacji ruchu, w tym, w zakresie maksymalnej prędkości, wymaga projektu organizacji ruchu i jego zatwierdzenia przez odpowiednie służby - tłumaczy Jędrzej Sieliwończyk i jak dodaje podniesienie maksymalnej prędkości na wybranych, odpowiednio przygotowanych odcinkach tras tramwajowych zostało wstępnie omówione z zainteresowanym służbami (policją, innymi jednostkami miejskimi), obecnie, analogicznie jak w punkcie 2, ZTM przygotowuje odpowiednią dokumentację (projekty organizacji ruchu).

  • Dla Etapu I – odcinek od przystanku Budapesztańska do przystanku Siedlce planujemy podniesienie prędkości komunikacyjnej (czyli średniej) z obecnych 16,9 km/h do 21,7 km/h, tj. o ponad 28%.
  • Dla Etapu II – odcinek od Lawendowego Wzgórza do przystanku Siedlce odpowiednio z obecnych 17,9 km/h do 23,3 km/h, tj. o ponad 30%.
  • Dla Etapu III – odcinek od pętli Łostowice - Świętokrzyska do przystanku Śródmieście odpowiednio z obecnych 20,5 km/h do 24,9 km/h tj. o ponad 21%.

- Kontynuacja prowadzonych działań na kolejnych odcinkach umożliwi uzyskanie znaczących oszczędności czasowych, np. dla trasy Jelitkowo – Łostowice - Świętokrzyska będzie to oszczędność ponad 10 minut – tym samym umożliwi ona, przy 10-cio minutowej częstotliwości danej linii, obsługę tej samej ilości kursów mniejszą liczbą pojazdów i motorniczych - dodał Jędrzej Sieliwończyk z Referatu Prasowego Biura Prezydenta Gdańska.

Jak wynika ze wstępnych szacunków UM w Gdańsku część peronów wymagać będzie przebudowy, zaś te nowe, mają już być przystosowane do obsługi składów tramwajowych o długości do 45 metrów, to jednak kluczowa będzie zmiana organizacji ruchu na skrzyżowaniach Gdańska, tak, aby motorniczy mógł bez obaw z większą niż dotychczas prędkością przemierzyć trasę przejazdu.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto