Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Trójmiasto imprezuje na bogato. Miasta wydają miliony na imprezy

Ewa Andruszkiewicz, Marcin Lange
Setki tysięcy złotych wydają miasta na dofinansowanie imprez kulturalno-rozrywkowych. Najwięcej wydaje Gdynia.

Ponad 10 milionów złotych wyda w sumie w tym roku na dofinansowanie imprez gdyński magistrat. Co trzeba podkreślić, w kwocie tej nie są uwzględnione liczne festyny i przedsięwzięcia organizowane przez rady dzielnic. Imprezowe wydatki budzą kontrowersje

Najkosztowniejszą pozycją, i zarazem budzącą najwięcej emocji, są 4 mln złotych przeznaczone na organizację Open’er Festival. Zastrzeżenia budzi zarówno wysokość dofinansowania komercyjnej imprezy, jak i fakt, iż ta jest biletowana. Miasto wysokości dotacji broni tym, iż imprezy przyciągają rzesze turystów i wpływają pozytywnie na wizerunek Gdyni. Nie wszystkich jednak taka argumentacja władz przekonuje.

- Temat jest złożony. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że wydatki na dobra rozrywkowo - konsumpcyjne nie są do końca realne. Pod uwagę trzeba wziąć bowiem fakt, iż te dofinansowywane są też przez spółki komunalne, a organizatorzy korzystają z preferencyjnych stawek udostępniania przestrzeni i obiektów - mówi Michał Bełbot, radny PiS. - Zastrzeżenia budzi zwłaszcza fakt tak wysokich nakładów miasta na imprezy biletowane, jak Open’er Festival, Ladies Jazz Festival (300 tys. zł) czy Globaltica (350 tys. zł), które tak naprawdę nie dają żadnych korzyści mieszkańcom. Jest to w mojej opinii po prostu dofinansowanie prywatnych przedsięwzięć biznesowych - dodaje Bełbot.

Na imprezy nie żałuje się także w Gdańsku. Stosunkowo drogi był zorganizowany na początku maja rodzinny piknik, poświęcony ekologii i sortowaniu śmieci „Uwaga szkło”. W mediach pojawiły się informacje, że kosztował około pół miliona złotych! Miasto tłumaczyło, że to nie tylko koszta imprezy w Parku Reagana, ale całej kampanii edukacyjno-informacyjnej o segregacji odpadów komunalnych.

- Koszt organizacji pikniku ekologicznego wyniósł dokładnie 236 932,75 zł - mówi Katarzyna Kaczmarek, rzecznik gdańskiego ZDiZ. - W skład tej kwoty weszły koszty infrastruktury - montaż sceny, podestów, nagłośnienia, agregatów prądowych, zabezpieczenia imprezy przez 50 ochroniarzy i kierownika ds. bezpieczeństwa, koncertów Reni Jusis oraz zespołu Recycling Band, a także prowadzącego, obsługi imprezy, organizacji zaplecza sanitarnego, sprzątania terenu przed, w trakcie i po pikniku, animacji oraz zajęć edukacyjnych o ekologii, a także nagród do wygrania w konkursach - dodaje Katarzyna Kaczmarek.

Być może koszt ekologicznego pikniku nie budziłby aż tylu emocji, gdyby nie zorganizowana kilka tygodni później duża trzydniowa impreza, która okazała się być tańsza. A czego jak czego, ale atrakcji podczas udanego Święta Gdańska nie brakowało. Była i historyczna parada, i zlot mercedesów, i regaty, i koncerty, i liczne niespodzianki dla dzieci. Koszt całego przedsięwzięcia wyniósł ok. 190 tys. złotych.

- Głównym organizatorem była Fundacja Gdańska, więc to ona poniosła największe wydatki. Biuro Kultury zapłaciło 60 tys. zł za koncert Wojtka Mazolewskiego - wskazuje Michał Piotrowski z biura prasowego gdańskiego magistratu.

Nie udało nam się natomiast ustalić, ile za jednodniowe prowadzenie imprezy zainkasował Robert Janowski. Wiemy za to, że na organizację święta Fundacja Gdańska wydała dokładnie 129 tys. złotych brutto.

A jak rzecz ma się w Sopocie? Tylko w tym roku Bałtyckiej Agencji Artystycznej BART miasto przekaże 925 tys. złotych. Środki te przeznaczone zostaną na organizację Sopot Jazz Festiwal, Sopot Classic i koncertu dla mieszkańców. Kolejne 100 tys. trafi do Miejskiej Biblioteki Publicznej w związku z Literackim Sopotem.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto