Trójmiasto w Metropolii ma być bardziej ekologiczne. Sieć połączeń rowerowych obsługujących ponad 50 węzłów przesiadkowych w 34 gminach i powiatach ma szansę powstać dzięki unijnemu dofinansowaniu. Koszty prac to ponad jedna czwarta miliarda złotych, na które szansą jest porozumienie w sprawie ZIT, ale pieniędzy metropolia szukać zamierza także w innych źródłach.
W Gdańsku chodzi głównie o "domykanie" już istniejącego systemu tras rowerowych, w Gdyni i Sopocie znaczna część infrastruktury także już istnieje. Większych nakładów wymagały będą prace w pozostałych gminach. W Urzędzie Marszałkowskim trwają negocjacje związane z przeznaczeniem pieniędzy unijnych na ścieżki rowerowe prowadzące do przystanków komunikacji miejskiej, stacji kolejowych, SKM i Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
ZOBACZ W Gdańsku co roku powstają nowe trasy rowerowe.
- Łączny ich koszt szacujemy na 280 mln zł, ale część pieniędzy pochodzić będzie z wkładu własnego. O kolejne fundusze starać się będziemy nie w ramach Zintegrowanych Inwestycji Terytorialnych, ale na przykład w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska - zapowiada koordynujący projekt Remigiusz Kitliński, pełnomocnik prezydenta Gdańska ds. komunikacji rowerowej. - To będzie sieć gwiaździstych połączeń wokół głównych węzłów przesiadkowych, a nie połączeń "spinających" infrastrukturę pomiędzy poszczególnymi gminami - tak zakładają bowiem wymogi unijne - zaznacza.
CZYTAJ Sopot coraz bliższy rowerzystom, mimo ograniczeń prędkości.
Trójmiasto w Metropolii. Założenia projektu "Systemu Tras Rowerowych" mówią o budowie nawet 280 kilometrów ścieżek i ponad 25 tysięcy miejsc parkingowych dla rowerów, m.in. przy szkołach i uczelniach. Program jest twórczym rozwinięciem wcześniejszej inicjatywy realizowanej w latach 2007-2013 wspólnie przez samorządy Gdańska, Gdyni i Sopotu. Również w oparciu o dofinansowanie unijne w wysokości 70 proc., łącznie za 80 mln zł, zrealizowano 26 dróg rowerowych o łącznej długości niemal 35 km, 14 parkingów "Bike&Ride", umożliwiających pozostawienie roweru w celu skorzystania z komunikacji miejskiej (przede wszystkim przy przystankach SKM) oraz 12 parkingów rowerowych.
ZOBACZ Kontrapas na Starowiejskiej. W Gdyni rowerzyści mogą jeździć "pod prąd".
Trójmiasto w Metropolii. Poparcie dla programu deklarują m.in. marszałek województwa Mieczysław Struk oraz prezydenci Gdańska i Gdyni. Ostateczne decyzje dotyczące przeznaczenia pieniędzy w ramach ZIT zapadną jeszcze w marcu. Do końca miesiąca pełna lista projektów, jakie metropolia chciałaby dofinansować z tego źródła, musi trafić do Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju.
Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?