Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą w Gdańsku. Kret niedługo zacznie drążyć tunel - trwają przygotowania[ZDJĘCIA]

Piotr Hukało
Już niebawem w Gdańsku rozpocznie się jedna z najbardziej spektakularnych inwestycji w Polsce. Potężna maszyna czeka aby rozpocząć swoją pracę. W pierwszym kwartale tego roku zacznie się drążenie tunelu pod Martwą Wisłą.

Kret – bo tak nazywana jest potocznie maszyna TMB, która będzie drążyć tunel – jest największym urządzeniem tego typu w Polsce. Średnica tarczy, to ponad 12,5 metra. Maszyna wykorzystywana do drążenia warszawskiego metra jest niemal o połowę mniejsza. Największy kret w historii kopał tunel pod rzeką Newa w Petersburgu, a jego tarcza była większa zaledwie o trochę ponad 6 metrów, od tej gdańskiej.

Pod Martwą Wisła zostaną wydrążone dwa tunele – po jednym w każdym kierunku ruchu. Będą one połączone kilkoma mniejszymi tunelami, które będą pełniły rolę przejść ewakuacyjnych. W każdym kierunku będą dwa pasy ruchu.Aktualnie na placu budowy trwają prace, które mają na celu przygotowanie miejsca dla kreta. W pobliżu ulicy Ku Ujściu, została zbudowana „betonowa wanna”.

Maszyna zostanie w niej zmontowana i tam rozpocznie drążenie. Więcej dzieje się po drugiej stronie Wisły, w sąsiedztwie PGE Areny. Firmy budowlane przygotowują tam ściany szczelinowe i wbijają pale pod fundament tunelu.

Czytaj także:

Jak będzie wyglądała budowa drogi? Maszyna TMB będzie przez 9 miesięcy przewiercała się pod rzeką. W najgłębszym miejscu, tunel będzie znajdował się 35 metrów pod poziomem koryta Wisły. W czasie pracy maszyny, w świeżo powstałym tunelu, układane będą betonowe płyty utrzymujące ściany podziemnej drogi. Gdy kret przebije się na drugą stronę, jego tarcza zostanie zdemontowana i przewieziona na miejsce, gdzie inwestycja się rozpoczęła. Sama maszyna wróci po specjalnie ułożonych torach.

Kiedy będzie już na miejscu, rozpocznie się kopanie drugiego tunelu. Długość wydrążonych podziemnych korytarzy będzie wynosiła 1,4 km.

Tunel ma być jednym z elementów Trasy Słowackiego, jednej z najważniejszych arterii w Trójmieście. Docelowo ma ona połączyć Port Lotniczy im. Lecha Wałęsy, z Portem Morskim w Gdańsku. Długość całej drogi, to ponad 13 kilometrów. Ostatecznie będzie się ona krzyżowała się z inną ważną ulicą w Gdańsku – trasą Sucharskiego. Koszt całej inwestycji, to 1,42 mld zł., z tego wykonanie samego tunelu pochłonie 885 mln zł.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto