Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tunel pod Martwą Wisłą wydrążony. Słońce i dźwięki muzyki przywitały „Damrokę” [Zdjęcia]

Redakcja
Magdalena Gintowt-Dziewałtowska
9 czerwca o godz. 14, nieopodal Węzła Marynarki Polskiej w Gdańsku, władze uczciły zakończenie drążenia tunelu pod Martwą Wisłą. Prace wykonał imponujący pierścień - TBM „Damroka”.

Tunele pod Martwą Wisłą łączące tzw. Drogą Zieloną z Węzłem Marynarki Polskiej, są częścią olbrzymiej inwestycji - Trasy Słowackiego, która połączy Port Lotniczy z Portem Morskim. Oba tunele, o długości 1,4 km, były wiercone maszyną TBM (ang. Tunnel Boring Machine) „Damroka” o średnicy 12,5 m, która dziś oficjalnie zakończyła pracę nad drugą arterią. Pierścień wiertniczy maszyny odsłoniła imponujących rozmiarów tarcza, przy dźwiękach dostojnej muzyki.

Piękna „Damroka” trafiła do Polski w częściach, 1200 ton ładunku drogą morską, resztę materiałów dostarczyło 200 tirów. Maszyna rozpoczęła pracę wiosną 2013. Przesuwała się o średnio 12 m na dobę, pierwszy tunel drążąc w ciągu pół roku, drugi 3 miesiące później. Z obu nitek usunięto ok. 500 000 m3 gruntu. Ściany tunelu wypełnią i zabezpieczą tzw. tubingi, czyli betonowe, gigantyczne elementy. Mieszkańcy skorzystają z inwestycji od 2015 roku. Do tego czasu powstanie jeszcze, tzw. techniką mrożenia gruntu, 7 przejść ewakuacyjnych między tunelami oraz konstrukcje jezdne wokół budowy i ronda Marynarki Polskiej.

Po filmie prezydent Adamowicz podziękował inżynierom oraz wykonawcom za zaangażowanie - Jesteśmy świadkami domykania arterii między dwoma portami, Morskim i Lotniczym. Inwestycja jest możliwa dzięki współpracy Gdańska z rządem, ponieważ pozyskaliśmy finanse na rozwój Trójmiasta. Trzymajcie kciuki aby finisz inwestycji był równie owocny – dodał Adamowicz.

Elżbieta Bieńkowska, matka chrzestna „Damroki”, zapewniała, że pojedziemy tunelami już w przyszłym roku - To ogromny projekt dla Gdańska i Polski. Dofinansowanie to nie wszystko, potrzebne są pieniądze własne i zaangażowanie. Za rok o tej porze pierwsze samochody pojadą tunelem – mówiła Bieńkowska.

Prace potrwają do ok. połowy 2015 roku. Zakończą się stworzeniem infrastruktury drogowej przy Węźle Marynarki Polskiej. Wyloty z tunelu zlokalizowane będą przy„ Dworcu Drzewnym” od strony Ku Ujściu, w odległości ok. 520 m od wschodniego brzegu Martwej Wisły oraz przy „Dworcu Wiślanym”, od strony Węzła Marynarki Polskiej w odległości ok. 370 m od zachodniego brzegu Martwej Wisły.

Projekt jest współfinansowany przez UE ze Środków Funduszy Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko 2007 – 2013, także z budżetu Gdańska.


Kliknij i zobacz więcej zdjęć:

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto