Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Tydzień z Narodowym Starym Teatrem w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim

Maja Korbut
Spektakl "Oresteja"
Spektakl "Oresteja" fot. B. Sowa
Przełom kwietnia i maja w Gdańskim Teatrze Szekspirowskim upłynie pod znakiem cyklu "Teatry polskie", prezentującego gościnnie spektakle z innych ośrodków teatralnych w Polsce. Do Gdańska zawita ekipa aktorska z Narodowego Starego Teatru w Krakowie i zaprezentuje cztery spektakle, prezentując swoje zróżnicowane możliwości i spojrzenia na teatr.

Pierwsze dwa spektakle, jakie będzie można zobaczyć w ramach Tygodnia z Narodowym Starym Teatrem wyreżyserował jeden z najgłośniejszych, najbardziej znanych i popularnych polskich reżyserów teatralnych - Jan Klata. Do Gdańska przywiezie on swoje spektakle "Do Damaszku" oraz "Oresteja".

Rozpoczynający cykl krakowskich spektakli, "Do Damaszku" zostanie wystawiony w czwartek. Sztuka jest adaptacją tekstu Augusta Strindberga z roku 1898 pod tym samym tytułem. To próba opowieści o naszej współczesnej religijności i miejscu religii w życiu dzisiejszego człowieka oraz o potrzebie wspólnoty, wiary i bycia w Kościele.

"Oresteja" zaś to jedno z najbardziej znanych dzieł teatru antycznego, jedna z siedmiu zachowanych tragedii Ajschylosa i jedyna zachowana trylogia antyczna. To najpełniejszy i najbardziej wstrząsający opis tragicznej klątwy, którą dotknięty został ród Agamemnona. Nie ma tam końca powiększająca się wciąż lista ofiar, bo każde morderstwo pociąga za sobą kolejne, a wymierzana sprawiedliwość daje początek nowym krzywdom. W reżyserii Jana Klaty ta antyczna tragedia w sposób szczególny zapada w pamięć widza.

Trzecim spektaklem, jaki w Gdańsku pokażą aktorzy z teatru w Krakowie, będzie "Jasieński" w reżyserii Ewy Wyskoczyl. Spektal opowiada oczywiście o Brunonie Jasieńskim - genialnym chło-pcu, który zszedł na manowce. Spektakl nie jest dokumentem z epoki czy ilustracją biograficzną, lecz współcześnie "przepisanym" portretem poetyckiego nowatora i "chuligana", jego młodzieńczego, drapieżnego buntu, ale przede wszystkim - zobrazowaniem tragicznego uwikłania w ideologie i utopie. Jego poezokoncerty były przerywane przez policję, teksty cenzurowane za bluźnierstwo, pornografię i nihilizm. W pierwszych latach Drugiej Rzeczpospolitej Bruno Jasieński dał się poznać jako obrazoburczy futurysta, potem - komunista polski i francuski, a wreszcie - bolszewicki pisarz, którego rozstrzelano w Związku Radzieckim w okresie Wielkiej Czystki. Jedyną rolę w tym spektaklu gra popularny aktor filmowy i teatralny, Michał Majnicz.

Tydzień z Narodowym Starym Teatrem w Krakowie zakończy "Edward II" Christophera Marlowe w reżyserii Anny Augustynowicz. Christopher Marlowe, choć był niemal rówieśnikiem Szekspira, nigdy nie zdobył aż takiej sławy. Jego dramaty jednak należą do znakomitych. "Edward II" to opowieść o władcy dla którego sposobem panowania staje się prowokacja: szafuje majątkiem królestwa, eksponuje swój homoseksualizm, a mówiąc otwarcie o własnym ateizmie, szydzi z hipokryzji dworu. Za swoją odwagę, pokazanie własnej twarzy i prowokowanie innych musi oczywiście zapłacić życiem. Marlowe w swojej sztuce skraca rzeczywisty okres panowania Edwarda II, co nadaje akcji szaleńcze, fascynujące tempo.

Spektakle będzie można oglądać od 30 kwietnia do 3 maja o godz. 19. Bilety 15-90 zł

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Filip Chajzer o MBTM

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto