Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku od 2 kwietnia br. Gdańska Szkoła Szyldu będzie stać na straży estetyki miasta

Natalia Grzybowska
Natalia Grzybowska
Gdańska Szkoła Szyldu na straży estetyki miasta
Gdańska Szkoła Szyldu na straży estetyki miasta Przemysław Świderski
Uchwała krajobrazowa zainspirowała powstanie Gdańskiej Szkoły Szyldu - platformy łączącej artystów i przedsiębiorców, pomagającej tworzyć estetyczne i ponadczasowe formy w przestrzeni miasta.

Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z zapisami Uchwały Krajobrazowej. Tego dnia mija 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, umieszczone w przestrzeni miejskiej przed 2 kwietnia 2018 roku.

Gdańska Szkoła Szyldu na straży estetyki miasta

Uchwała krajobrazowa w Gdańsku od 2 kwietnia br. Gdańska Szk...

Na tych, którzy nie dostosują swoich reklam zostanie nałożona kara pieniężna. Dla reklamy o wymiarach 1m na 2 m wynosi aż 112,80 zł za każdy dzień trwania postępowania administracyjnego.

Celem uchwały jest uporządkowanie naszego otoczenia i ujednolicenie informacji wizualnej w przestrzeni miejskiej. Promuje dobre rozwiązania szyldowe - litery przestrzenne, szyldy malowane czy neony.

Niestety, w ostatnich latach, ze względu na prostotę wykonania, gruby kaseton stał się dominującym rodzajem szyldu dla wielu sklepów i lokali usługowych. Kaseton, jako odstające pudło umieszczone na elewacji, zasłania detal architektoniczny budynku - gzymsy i ozdobne tynki. Jest przy tym o wiele droższy niż np. litery przestrzenne, czyli znaki bez tła.

Wielu mieszkańców m.in. Wrzeszcza chce, by miasto z reklamowym chaosem  rozprawiło się  na ostro

Mieszkańcy Gdańska najchętniej pozbyliby się reklam [ZDJĘCIA]

- Konieczność wymiany szyldów to wymierny kłopot finansowy, ale jeśli już ten wydatek poniesiemy, będziemy mogli z satysfakcją stanąć przed własnym sklepem, firmą, zakładem usługowym i cieszyć się jego nowym wizerunkiem - w 2018 roku dla portalu gdansk.pl mówił Dariusz Gobis, dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw.

Obowiązujący dokument zainspirował powstanie Gdańskiej Szkoły Szyldu - platformy łączącej artystów i przedsiębiorców, pomagającej tworzyć ciekawe, estetyczne formy. Kilkanaście zaprojektowanych metamorfoz zaprezentowanych na jej stronie internetowej ma na celu pokazanie jak zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, estetycznie zaprojektować swoją reklamę.

O tym, podczas wtorkowej konferencji prasowej, opowiadali m.in.: Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i Anna Witkowska, projektantka współpracująca z Fundacją Palma w ramach projektu Gdańskiej Szkoły Szyldu.

Na "Szkolnej" stronie www znalazł się również "Szyldownik", czyli instrukcja obsługi wskazującą, co, jak i gdzie można umieszczać w mieście, które podzielono na osiem obszarów. Największe obostrzenia dotyczą Głównego Miasta, terenów Stoczni Cesarskiej, Twierdzy Wisłoujście oraz terenów zielonych i plaż.

Opracowane zasady są ponadczasowe i uniwersalne. Prócz konkretnych rozwiązań, zaproponowanych dla różnych typów śródmiejskich budynków, w poradniku można znaleźć praktyczne zalecenia i podpowiedzi, od czego zacząć i jak sprawnie przeprowadzić projektowanie dobrego szyldu, uwzględniając przepisy lokalnego prawa.

POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto