Od 2 kwietnia 2020 roku wszystkie nośniki reklamowe na terenie Gdańska muszą być zgodne z zapisami Uchwały Krajobrazowej. Tego dnia mija 2-letni okres dostosowawczy, którym objęte były reklamy, umieszczone w przestrzeni miejskiej przed 2 kwietnia 2018 roku.
Na tych, którzy nie dostosują swoich reklam zostanie nałożona kara pieniężna. Dla reklamy o wymiarach 1m na 2 m wynosi aż 112,80 zł za każdy dzień trwania postępowania administracyjnego.
Celem uchwały jest uporządkowanie naszego otoczenia i ujednolicenie informacji wizualnej w przestrzeni miejskiej. Promuje dobre rozwiązania szyldowe - litery przestrzenne, szyldy malowane czy neony.
Niestety, w ostatnich latach, ze względu na prostotę wykonania, gruby kaseton stał się dominującym rodzajem szyldu dla wielu sklepów i lokali usługowych. Kaseton, jako odstające pudło umieszczone na elewacji, zasłania detal architektoniczny budynku - gzymsy i ozdobne tynki. Jest przy tym o wiele droższy niż np. litery przestrzenne, czyli znaki bez tła.
- Konieczność wymiany szyldów to wymierny kłopot finansowy, ale jeśli już ten wydatek poniesiemy, będziemy mogli z satysfakcją stanąć przed własnym sklepem, firmą, zakładem usługowym i cieszyć się jego nowym wizerunkiem - w 2018 roku dla portalu gdansk.pl mówił Dariusz Gobis, dyrektor Pomorskiej Izby Rzemieślniczej Małych i Średnich Przedsiębiorstw.
Obowiązujący dokument zainspirował powstanie Gdańskiej Szkoły Szyldu - platformy łączącej artystów i przedsiębiorców, pomagającej tworzyć ciekawe, estetyczne formy. Kilkanaście zaprojektowanych metamorfoz zaprezentowanych na jej stronie internetowej ma na celu pokazanie jak zgodnie z Uchwałą Krajobrazową Gdańska, estetycznie zaprojektować swoją reklamę.
O tym, podczas wtorkowej konferencji prasowej, opowiadali m.in.: Piotr Grzelak, zastępca prezydenta ds. zrównoważonego rozwoju, Michał Szymański, zastępca dyrektora Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni i Anna Witkowska, projektantka współpracująca z Fundacją Palma w ramach projektu Gdańskiej Szkoły Szyldu.
Na "Szkolnej" stronie www znalazł się również "Szyldownik", czyli instrukcja obsługi wskazującą, co, jak i gdzie można umieszczać w mieście, które podzielono na osiem obszarów. Największe obostrzenia dotyczą Głównego Miasta, terenów Stoczni Cesarskiej, Twierdzy Wisłoujście oraz terenów zielonych i plaż.
Opracowane zasady są ponadczasowe i uniwersalne. Prócz konkretnych rozwiązań, zaproponowanych dla różnych typów śródmiejskich budynków, w poradniku można znaleźć praktyczne zalecenia i podpowiedzi, od czego zacząć i jak sprawnie przeprowadzić projektowanie dobrego szyldu, uwzględniając przepisy lokalnego prawa.
POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:
Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?