Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Umowa na pierwszy budynek Airport City Gdańsk podpisana. Biurowiec "Alpha" powstanie w 2021 roku za blisko 66 milionów złotych

MP
Wykonawcą pierwszego z planowanych siedmiu budynków nowej biurowo-usługowej dzielnicy jest firma Hochtief Polska. W czwartek 24 października Rada Miasta Gdańska uchwaliła też plan zagospodarowania przestrzennego umożliwiający dalszy rozwój terenów przy lotnisku.

Port Lotniczy Gdańsk im. Lecha Wałęsy podpisał z firmą Hochtief Polska umowę na budowę pierwszego z planowanych siedmiu biurowców w nowej inwestycji komercyjnej Airport City Gdańsk. Hochtief wybuduje biurowiec Alpha za prawie 66 mln zł netto. W czwartek 24 października umowę na realizację tej inwestycji podpisali Tomasz Kloskowski prezes Portu Lotniczego Gdańsk oraz Tadeusz Blecha członek Zarządu Hochtief Polska i Grzegorz Zaborowski dyrektor Oddziału Hochtief Polska w Warszawie.

- Zaczynamy jedną z największych inwestycji biznesowych w Trójmieście. Żadne lotnisko w Polsce dotychczas nie zrealizowało takiego projektu. Za granicą takie parki biurowe budują największe i najważniejsze lotniska, obsługujące rocznie po 20-30 mln pasażerów. Dołączamy więc do najlepszych – mówił Tomasz Kloskowski prezes PLG. Dodał, że biurowiec Alpha będzie testem dla całego przedsięwzięcia Airport City Gdańsk. - Nie sztuką jest bowiem postawić taki obiekt, ale sprzedać jego powierzchnię komercyjną – dodał prezes PLG.

- Bardzo się cieszymy, że inwestor powierzył nam budowę pierwszego etapu kompleksu Airport City Gdańsk. Od ponad dwudziestu lat działamy na polskim rynku budowlanym i w tym czasie zakończyliśmy z sukcesem liczne projekty, które zmieniły krajobraz wielu miast. W ten sposób wypełniamy misję Hochtief: budujemy świat jutra. Jesteśmy dumni, że realizując to zlecenie, możemy wziąć udział w inwestycji o wyjątkowym charakterze w skali kraju, która przyczyni się do dalszego rozwoju nie tylko samego portu lotniczego, ale również całego Trójmiasta – dodawał Tadeusz Blecha, członek zarządu Hochtief Polska.

Nowobudowany biurowiec Alpha będzie miał sześć pięter i dwie kondygnacje podziemne, będzie oferował łącznie 197 miejsc parkingowych. Powierzchnia najmu wyniesie 8,5 tys. m kw. Elewacja obiektu wykonana będzie z okładziny aluminiowo-kompozytowej. Znajdą się na niej charakterystyczne elementy metalowe o kształcie inspirowanym lotkami skrzydeł samolotu. Oświetlenie fasady nawiązywać będzie do świateł pozycyjnych samolotu. W Alphie będą biura i strefa usługowa. Biurowiec stanie na terenie pomiędzy ulicą Słowackiego a wiaduktem Pomorskiej Kolei Metropolitalnej, naprzeciwko terminalu pasażerskiego T2. Obiekt będzie wyposażony w inteligentny systemem zarządzania oraz całodobową ochronę. Energooszczędność inwestycji zostanie poparta Certyfikatem Leed Gold. Budynek będzie w pełni przystosowany do użytku przez osoby niepełnosprawne.

Budowa Alphy zacznie się jeszcze w tym roku, a zakończy w II/III kwartale 2021 roku. Inwestycja zostanie sfinansowana z emisji obligacji przy pomocy Banku Pekao S.A. i ze środków własnych Portu Lotniczego Gdańsk.

W zależności od powodzenia rynkowego pierwszego biurowca PLG zdecyduje o budowie kolejnego obiektu o nazwie Bravo, o powierzchni użytkowej ok. 16,5 tys. m kw. z 381 miejscami parkingowymi. W planach jest w sumie 7 budynków o charakterze biurowym i usługowym o nazwach nawiązujących do alfabetu lotniczego: Alpha, Bravo, Charlie, Delta, Echo, Foxtrot, Golf. Docelowo inwestycja Airport City Gdańsk zaoferuje około 100 tys. m kw. powierzchni najmu.

Wyłącznym agentem odpowiedzialnym za komercjalizację projektu Airport City Gdańsk jest z kolei firma Jones Lang LaSalle (JLL). To wiodąca firma doradcza, świadcząca kompleksowe usługi na rynku nieruchomości. Posiada 300 oddziałów na całym świecie i obsługuje klientów w 80 krajach.

- Airport City Gdańsk to inwestycja wyjątkowa pod każdym względem, zarówno patrząc na jej skalę, jak i jej elegancką, ponadczasową architekturę. Przede wszystkim jednak to jedyny taki projekt na rynku biurowym w Polsce, który będzie dodatkowym impulsem do wzrostu sektora biur w całym Trójmieście. Już teraz jest to jedna z najszybciej rosnących lokalizacji biurowych w tej części Europy, a gdańskie lotnisko bez wątpienia przeciera szlaki na pozostałych rynkach regionalnych w naszym kraju - podkreśla Marcin Faleńczyk dyrektor biura JLL w Trójmieście.

Na czwartkowej sesji Rady Miasta uchwalony został natmomiast nowy plan zagospodarowania przestrzennego dla rejonu Firoga, czyli tzw. gdańskiej Doliny Krzemowej przy lotnisku. Obszar objęty planem obejmuje: centrum badawczo-rozwojowe z parkingami, hotel i budynki mieszkalne. Pozostała część terenu jest niezagospodarowana, w granicach planu mieści się też odcinek nieczynnej linii kolejowej Kokoszki-Osowa. Celem sporządzenia planu było przede wszystkim umożliwienie rozwoju Airport City.

- Teren w większości jest przeznaczony pod funkcję produkcyjno-usługową. W uchwalonym planie podwyższono parametry urbanistyczne zabudowy. Nowe obiekty, które powstaną dzięki tym ustaleniom, uzupełnią zabudowę centrum badawczo-rozwojowego. Zwiększenie intensywności zabudowy umożliwi też rozbudowę hotelu. Wschodni fragment terenu włączono do Ogólnomiejskiego Systemu Terenów Aktywnych Biologicznie jako ciąg łączący OSTAB, jednocześnie wyznaczając na terenie nieczynnej linii kolejowej przestrzeń publiczną w formie ciągu pieszo-rowerowego. Dla ciągu łączącego OSTAB ustalono wielopiętrową zieleń oraz możliwość usytuowania małej architektury i urządzeń sportowo-rekreacyjnych. Wyznaczono też zieleń do utrzymania lub wprowadzenia, pełniącą funkcje rekreacyjną i retencyjną. Ten teren zieleni, z dwoma oczkami wodnymi, w większości jest już zagospodarowany i wyposażony w małą architekturę - precyzuje Monika Domachowska z Biura Rozwoju Gdańska.

Teren w większości jest przeznaczony pod funkcję produkcyjno-usługową. W uchwalonym planie podwyższono parametry urbanistyczne zabudowy. Nowe obiekty, które powstaną dzięki tym ustaleniom, uzupełnią zabudowę centrum badawczo-rozwojowego.

W planie dopuszczono możliwość realizacji przekroczeń ciągami pieszo-jezdnymi i ulicami wewnętrznymi przez rów odwadniający, co ułatwi komunikację. Wprowadzono też współczynnik spływu określający maksymalne natężenie odpływu wód opadowych. Ma to na celu odciążenie systemu odwadniającego i nawadnianie terenów zieleni. Zalecono sposób zagospodarowania niezanieczyszczonych wód opadowych poprzez obniżenie terenów zieleni w stosunku do poziomu powierzchni utwardzonych, wykształcenie niecek infiltracyjnych i drenaży.

POLECAMY NA STREFIE BIZNESU:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Debata prezydencka o Gdyni. Aleksandra Kosiorek versus Tadeusz Szemiot

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto