Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Umowa na zaprojektowanie i budowę czterech parkingów kubaturowych w centrum Gdańska podpisana. Zmieści się w nich 1200 pojazdów

MP
Wizualizacja nowych parkingów
Wizualizacja nowych parkingów Materiały prasowe
Inwestycja jest partnerstwem publiczno-prywatnym między miastem a spółką Immo Park Gdańsk, której właścicielem jest portugalska firma Mota-Engil. Wartość kontraktu to 166,2 mln zł z czego wkład Gdańska wynosi ok. 42 mln. Parkingi podziemne powstaną na Targu Węglowym oraz Podwalu Staromiejskim i Przedmiejskim. Naziemny obiekt pojawi się z kolei przy ul. Długie Ogrody.

Jak podkreślali na czwartkowym podpisaniu umowy prezydent Gdańska Paweł Adamowicz i jego zastępca ds. komunalnych Piotr Grzelak, parkingi kubaturowe mają przede wszystkim sprawić, że ulice Głównego i Starego Miasta wreszcie nie będą zdominowane przez stojące auta.

CZYTAJ TEŻ: Wybrano wykonawcę nowych parkingów w centrum Gdańska - trzy z nich będą podziemne

W pierwszej kolejności (w październiku 2020 roku) gotowy ma być największy z parkingów (493 miejsca) na Długich Ogrodach, tuż przy Bramie Żuławskiej. Jako że jedyny z całej czwórki będzie on naziemny, to wygląd fasady będzie musiał zostać uzgodniony z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków.

Pozostałe trzy obiekty podziemne oddane mają być rok później i pomieszczą: 260 pojazdów na Podwalu Przedmiejskim (działka przy skrzyżowaniu z ul. Powroźniczą, na wysokości Pałacu Młodzieży), 112 na Targu Węglowym i 337 na Podwalu Staromiejskim w miejscu istniejącego, społecznego parkingu "Pod Murem", z którego dochody wspierają działalność Towarzystwa Pomocy im. św. Brata Alberta.

CZYTAJ TEŻ: „Parking odpowiedzialny społecznie” okazuje się strzałem w dziesiątkę

- Oczywiście parking odpowiedzialny społecznie będzie funkcjonował do momentu rozpoczęcia budowy obiektu podziemnego. Już rozmawiamy z Fundacją Gdańską nad przeniesieniem parkingu społecznego w inne miejsce, trzeba jednak pamiętać, że taka działalność może być prowadzona tylko w lokalizacji leżącej poza pasem drogowym, która nie może być objęta "tradycyjną" Strefą Płatnego Parkowania - zaznacza wiceprezydent Grzelak.

Na powierzchni tych podziemnych parkingów powstać mają ogólnodostępne tereny zielone. W atrakcyjną przestrzeń publiczną ma się przede wszystkim w końcu zmienić Targ Węglowy. Długie Ogrody dzięki parkingowi mają stać się pełnym drzew bulwarem.

Firma Mota-Engil wybudowała już jeden tego typu parking w partnerstwie publiczno-prywatnym pod wrocławskim Placem Nowy Targ. Ten obiekt dysponuje 334 miejscami, a jego średnie obłożenie wynosi powyżej 50 proc. Gdański projekt będzie zdecydowanie największym takim przedsięwzięciem w kraju.

Jakich stawek mogą się spodziewać kierowcy w kubaturowych obiektach w stolicy Pomorza?

- Na pewno muszą być one atrakcyjne w stosunku do opłat obowiązujących w SPP (3 zł za godzinę postoju - red.). 30,5 mln zł z zainwestowanych 42 mln zwróci się miastu w okresie eksploatowania tych parkingów w postaci podatku od nieruchomości - mówił wiceprezydent Grzelak.

Przypominamy, że zarówno lokalizacje jak i czas podpisania umowy na parkingi - tuż przed wyborami - były krytykowane przez politycznych rywali prezydenta Adamowicza.

- Na spotkaniu z mieszkańcami dzielnicy Śródmieście zobowiązałem się do wybudowania podziemnego parkingu na 300 samochodów przy ul. Podwale Przedmiejskie, jednak byłby to parking oddany do użytku tylko i wyłącznie dla mieszkańców Głównego Miasta, tylko wtedy widzę sens jego budowania. Pozostałe lokalizacje, na których władze Gdańska zapowiedziały realizację inwestycji parkingowych, nie są spójne z dotychczasową polityką ograniczania ruchu na terenie Głównego Miasta. De facto dają możliwość wpływania doń kolejnych setek aut - komentuje Kacper Płażyński, kandydat Zjednoczonej Prawicy na prezydenta Gdańska.

- Te parkingi są ulokowane są one zbyt blisko Głównego Miasta i aby się do nich dostać trzeba będzie skorzystać z najbardziej obciążonej samochodami części układu drogowego. Takie parkingi powinny znajdować się w pewnej odległości od śródmieścia zaś ci, którzy mają interes w nim do załatwienia albo są po prostu turystami mogliby ostatni odcinek podjechać komunikacją miejską gdyby poprawić jej wydajność, a to można osiągnąć tylko zmniejszając właśnie ruch samochodowy. Inaczej powstaje sprzężenie zwrotne, które pogarsza a nie poprawia warunki w transporcie zborowym. I z czymś takim mamy do czynienia już dziś a kubaturowe parkingi tak zlokalizowane przyśpieszą ten proces znacząco - dodaje Paweł Mrozek z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej, które wspiera Jarosława Wałęsę.

Umowa koncesji na eksploatację parkingów zawarta została na okres 40 lat. Po tym czasie obiekty przejmie miasto.

Zamiast kluczyka wielofunkcyjne urządzenie. Pilot BMW daje użytkownikom między innymi możliwość zdalnego sterowania podczas parkowania

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto