MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Uratować stocznie

Jacek Sieński
W czwartek w Sejmie odbędzie się debata poświęcona sytuacji i przyszłości polskiego przemysłu okrętowego.
Fot. Grzegorz Mehring
W czwartek w Sejmie odbędzie się debata poświęcona sytuacji i przyszłości polskiego przemysłu okrętowego. Fot. Grzegorz Mehring
O możliwości finansowania budowy statków w Szczecinie ma rozmawiać dzisiaj w Warszawie z przedstawicielami banków Andrzej Stachura, prezes ASS - Stocznia Szczecińska Nowa sp. z o.o.

O możliwości finansowania budowy statków w Szczecinie ma rozmawiać dzisiaj w Warszawie z przedstawicielami banków Andrzej Stachura, prezes ASS - Stocznia Szczecińska Nowa sp. z o.o. W stolicy odbędzie się też dziś konferencja na temat "Teraźniejszość i przyszłość polskiego przemysłu okrętowego" z udziałem prezesa Stachury, Janusza Szlanty, prezesa Stoczni Gdynia SA i Wacława Piotrowskiego, prezesa H. Cegielski Poznań SA.

Sejmowa debata poświęcona sytuacji i działaniom, które umożliwiają funkcjonowanie polskiego przemysłu okrętowego odbędzie się w czwartek. Komitet protestacyjny Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA zapowiedział na ten dzień pikietowanie siedziby Urzędu Wojewódzkiego w Szczecinie. Dariusz Adamski, przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego NSZZ "S", podkreśla, że nie dziwią emocje i obawy ludzi zagrożonych utratą pracy w Szczecinie oraz ich akcje protestacyjne. Związek woli jednak działać efektywnie i skutecznie, choć nie nadaje temu rozgłosu. Udzielono już pomocy stoczniowcom szczecińskim polegającej na załatwieniu problemu wypłat wynagrodzeń oraz opłat za mieszkania i energię elektryczną czy debetów bankowych. Przygotowano także stoczniowy pakiet socjalny. Natomiast zakładom kooperacyjnym, których sytuacja jest fatalna, można pomóc tylko za pośrednictwem stoczni, będących ich wierzycielami.

- Na razie spółka ASS - Stocznia Szczecińska Nowa buduje dwa statki na dwóch z trzech pochylni, wydzierżawionych ze Stoczni Szczecińskiej - mówi Marek Molewicz, główny specjalista ds. promocji Stoczni Szczecińskiej Porta Holding SA. - Obecnie zatrudnia ona 1000 osób i dodatkowo - pracowników spółek kooperujących. Nowa stocznia liczy na uzyskanie finansowania z banków na zbudowanie 12 statków. Pozwoliłoby to na zwiększenie zatrudnienia.

W związku z przejęciem budowy statków przez spółkę ASS Stocznia Szczecińska Porta Holding i część z 30 spółek holdingu utraciło przychody. Dlatego też złożono wniosek o upadłość Porta Holding SA. Nie oznacza to zagrożenia upadkiem wszystkich spółek holdingu, bo wiele z nich daje sobie radę i funkcjonuje z zyskiem.

Dariusz Adamski, przewodniczący Sekcji Krajowej Przemysłu Okrętowego NSZZ "S"
- Aby wypracować program wsparcia dla przemysłu okrętowego spotykamy się z przedstawicielami rządu m. in. w komisji trójstronnej. Przekonujemy też do niego posłów różnych opcji politycznych. Nie chodzi nam o bezpośrednie dotowanie stoczni, ale o gwarancje rządowe, które pozwolą na kredytowanie budowy statków. Inaczej nie podołamy konkurencji światowej. Zwłaszcza, że w krajach zachodnich oraz w Korei i Japonii stoczniom pomaga się w różny sposób, choćby poprzez dopłaty do statków sprzedanych. Najważniejszą sprawą dla polskiego okrętownictwa pozostaje nadal uruchomienie budowy statków w Szczecinie. Jeżeli dojdzie do wznowienia jej finansowania, są szanse na zatrudnienie do września 2,6 tysięcy szczecińskich stoczniowców.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Papszun ponownie trenerem Rakowa

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto