Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Ustawa krajobrazowa w Gdańsku. Miasto będzie walczyć z nielegalnymi reklamami

Ewa Andruszkiewicz
Tomasz Bołt/ Archiwum
Choć od wejścia w życie ustawy krajobrazowej upłynęły zaledwie dwa tygodnie, nadmorskie miasta już rozpoczęły prace nad uchwałami, których celem ma być pozbycie się chaosu reklamowego z przestrzeni publicznej. W Gdańsku gotowego projektu można spodziewać się w pierwszym kwartale 2016 roku.

- Ta ustawa daje realne, konkretne narzędzia samorządom do zadbania o przestrzeń dla wszystkich mieszkańców poprzez ustanawianie zakazów reklamowych, w miejscach z ciekawą architekturą, ale też możliwość określenia standardów tych reklam, ich wymiarów. Po wejściu w życie uchwał, przedsiębiorcy będą mieli 12 miesięcy, by dostosować swoje reklamy do nowych przepisów – tłumaczy Paweł Orłowski, podsekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury i Rozwoju.

Z możliwości, jakie daje władzom miast ustawa krajobrazowa, jako pierwszy skorzystał Gdańsk. Choć gotowy projekt uchwały poznamy dopiero w styczniu, do tego czasu odbędą się liczne spotkania konsultacyjne z mieszkańcami, a także powołany zostanie specjalny zespół, w skład którego wejdą przedstawiciele Biura Rozwoju Gdańska, Zarządu Dróg i Zieleni, ale też przedsiębiorstwa, Izba Gospodarcza Reklamy Zewnętrznej czy Wydział Architektury Politechniki Gdańskiej. Już teraz wiadomo, które miejsca będą wymagały gruntownego uporządkowania.

- Najbardziej zaśmiecone są tzw. dojazdówki, a więc drogi, którymi wjeżdżamy do miasta. Mam tu na myśli między innymi ulicę Jabłoniową czy Spacerową. Bardzo dużo do zrobienia jest także przy obwodnicy. Zatrważająca ilość reklam znajduje się w rejonie pomiędzy Wrzeszczem a Oliwą. Przede wszystkim występuje tam bałagan w sposobie ich rozmieszczenia. Po wejściu uchwały w życie z obszarów historycznych, wpisanych do rejestru zabytków czy pomników historii na pewno znikną wolnostojące reklamy wielkoformatowe, reklamy na elewacjach budynków mieszkalnych również nie będą miały racji bytu – zapowiada Michał Szymański, zastępca dyrektora Zarządu Dróg i Zieleni w Gdańsku ds. przestrzeni publicznej, a wcześniej kierownik Referatu Estetyzacji.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wielki Piątek

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto