MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Ustawa znowelizowana

(JAS)
Sejm przyjął nowelizację Ustawy o portach i przystaniach morskich głosami 338 połów, przy sprzeciwie dwóch i wstrzymaniu się od głosu - 45. Dotyczy ona przede wszystkim opłat za korzystanie z niedużych portów, ...

Sejm przyjął nowelizację Ustawy o portach i przystaniach morskich głosami 338 połów, przy sprzeciwie dwóch i wstrzymaniu się od głosu - 45.

Dotyczy ona przede wszystkim opłat za korzystanie z niedużych portów, których głównymi użytkownikami są rybacy i firmy przetwarzające ryby.
Opłaty za korzystanie z infrastruktury portowej, którą tworzą nabrzeża, pirsy i tereny portowe, mają być skomercjalizowane. Ich wysokość, w ramach określonych przepisami ustawy, ustalą podmioty zarządzające portami.
Nowelizacja ma doprowadzić do przejęcia zarządzania portami i przystaniami morskimi przez gminy. W przypadku, gdy nie dojdzie do utworzenia firmy zarządzającej portem lub przystanią z udziałem gminy, jej uprawnienia mają przejąć dyrektor urzędu morskiego i gmina. Dyrektor urzędu będzie zarządzał gruntami i infrastrukturą oraz rozbudową portu. Natomiast gmina ma zająć się m.in. planowaniem rozwoju portu, pozyskiwaniem gruntu oraz unieszkodliwienie odpadów i pozostałości ładunków ze statków.
Nowelizacja przewiduje też przedłużenie terminu prywatyzacji przedsiębiorstw eksploatujących porty z końca 2003 roku do końca roku 2005. Umożliwi to zarządom portów na korzystniejszą dla nich i pracowników prywatyzację.
Dzięki nowym uregulowaniom, gminy portowe mają możliwość uzyskania wpływów z działalności małych portów i przystani morskich. Budżet państwa ma uniknąć dodatkowych wydatków, bowiem administracja morska wykorzysta do ich wykonania własne środki finansowe i etaty.
Gminy zmniejszenia wpływów do budżetu, mimo że zakładają przekazanie gminom
Uprawnienia gmin do poboru opłat portowych - przystaniowej i pasażerskiej, nie zmniejszy przychodów państwa. Ich udział we wpływach z tytułu opłat portowych jest nieduży. Największe opłaty, tzw. tonażowe, pobierać będą urzędy morskie.
Obecnie składnikami opłaty portowej są opłaty: tonażowa, ładunkowa i pasażerska. Pierwszą pobiera się za użytkowanie wód portowych, podlegających administracji morskiej. Zmieniona ustawa zakłada zniesienie opłaty ładunkowej, komplikującej system opłat za użytkowanie infrastruktury portowej. Opłata ładunkowa nie dotyczy ryb świeżych, a pasażerska - załóg kutrów.

Zagrożone rybołówstwo

Maciej Dlouhy, prezes Krajowej Izby Rybackiej

- Obawiamy się, że nowe opłaty portowe mogą być znacznie wyższe od obecnie obowiązujących. Ich wysokość, na rozsądnym poziomie, winno ustalać Ministerstwo Infrastruktury. Natomiast komercjalizacja działalności portów może doprowadzić do likwidacji rybołówstwa. Infrastruktura portowa, obejmująca nie tylko kanały, baseny i nabrzeża, ale także tereny portowe, powinna należeć do państwa, bo budowano je ze środków wypracowanych przez całe społeczeństwo. Tak jest w krajach Unii Europejskiej. Tymczasem, w wielu polskich małych portach nabrzeża już wykupiły firmy, które je zaniedbują. Z czasem popadną one w ruinę. Ale od rybaków, którzy chcą cumować przy sprywatyzowanych nabrzeżach, już żąda się bardzo wysokich opłat.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto