Ćwiczenia „EU Integrated Resolve 2022” w Porcie Gdańsk
Ćwiczenia przebiegały w dwóch etapach. Pierwszy polegał na zaplanowaniu operacji wojskowej i misji cywilnej w dziedzinie wspólnej polityki bezpieczeństwa i obrony. W trakcie drugiego etapu, który trwał od 14 do 18 listopada 2022, zorganizowano symulację różnych zagrożeń hybrydowych.
Ćwiczenia zarządzania kryzysowego Unii Europejskiej i NATO „Integrated Resolve 2022” odbyły się 17 listopada na terenie Basenu Górniczego i Nabrzeża Węglowego, gdzie operatorem jest spółka Port Gdański Eksploatacja.
Udział sprawdzaniu procedur bezpieczeństwa, obronności i reagowania na zagrożenia wzięli pracownicy:
- Urzędu Morskiego w Gdyni,
- Kapitanatu Portu Gdańsk,
- Zarządu Morskiego Portu Gdańsk,
- Portowej Straży Pożarnej „Florian”,
- PG Eksploatacji,
- Policji Wodnej,
- Pogotowia Ratunkowego.
- Ćwiczenia były związane z przeładunkami materiałów wybuchowych w Porcie Gdańsk, które odbywają się zgodnie z zasadami określonymi w „Instrukcji technologicznej przeładunku towarów niebezpiecznych klasy 1” z 2019 r. - wyjaśnia Janusz Sokołowski, dyrektor Działu Bezpieczeństwa Zarządu Morskiego Portu Gdańsk SA.
W ćwiczeniach wykorzystano: holownik TYTAN pełniący funkcję statku pożarniczego, łódź szybkiego reagowania PIORUN, lokomotywę spalinową z wagonami, dźwig portowy z obsługą, statek z materiałami klasy 1 (Zodiak II), wozy pożarnicze Scania GCBA 5/32, Renault GCBA 14/60 oraz Steyr SCRT.
Scenariusz ćwiczeń zakładał podpalenie wcześniej przygotowanych materiałów łatwopalnych na statku, celem wywołania pożaru w trakcie załadunku materiałów wybuchowych. Uczestnicy mieli za zadanie sprawnie pokierować akcją ratowniczo-gaśniczą. Liczyła się współpraca poszczególnych podmiotów i łączność pomiędzy nimi. Sprawdzano też procedury powiadamiania i alarmowania służb ratowniczych.
Scenariusz przewidywał, że podczas operacji przeładunku kontenera zawierającego do 28 ton ładunków rozrywających, dochodzi do uruchomienia ładunku zapalającego. Zapłonowi ulegają materiały sztauerskie, zabezpieczające ładunek w trakcie jego transportu z wagonu do ładowni statku.
Wagony z pozostałym ładunkiem zostają usunięte z zagrożonego rejonu. Posterunek przeciwpożarowy próbuje gasić pożar podręcznym sprzętem. Bez skutku. Wówczas do akcji wkraczają jednostki straży pożarnej. Łódź szybkiego reagowania Piorun zabezpiecza wozy bojowe w wodę.
Zgodnie z procedurami z samochodu Scania GCBA 5/32, na pokład statku zostają skierowane dwa prądy gaśnicze. Pożar zostaje opanowany. Ale to jeszcze nie koniec akcji.
Kontener, który został narażony na wysoką temperaturę, musi zostać usunięty z ładowni statku przy pomocy dźwigu. Do akcji schładzania wnętrza kontenera wkracza zastęp GCBA 14/60, pełniący służbę asystencką. W tym celu zadysponowany zostaje samochód ratownictwa technicznego posiadający specjalistyczny system COBRA.
Niestety podczas działań gaśniczych, zatruciu dymem ulega jeden z pracowników, zajmujących się zabezpieczaniem ładunku. Poszkodowanemu zostaje udzielona pierwsza pomoc przedmedyczna, po czym zostaje przekazany zespołowi ratownictwa medycznego.
Akcja przebiegła sprawnie, zagrożenie zostało zlikwidowane, a miejsce zabezpieczone do czasu zakończenia dochodzenia przez powołaną komisję. Drugi poziom ochrony na obszarze obiektu portowego Basen Górniczy został odwołany.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?