Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W czwartek 2 kwietnia wchodzi w życie gdańska uchwała krajobrazowa. Do końca epidemii nie będą kontrolowane szyldy

Rafał Mrowicki
Rafał Mrowicki
2 kwietnia kończy się dwuletni okres przejściowy gdańskiej uchwały krajobrazowej. Do tej pory przedsiębiorcy oraz przedstawiciele branży reklamowej mieli czas żeby dostosować swoje nośniki do nowych wymogów. Ze względu na trwającą epidemię koronawirusa firmy, które nie zdążyły się dostosować, mogą liczyć na wyrozumiałość urzędników w egzekwowaniu przepisów uchwały.

W lutym 2018 roku Rada Miasta Gdańska przyjęła uchwałę krajobrazową, której celem jest uporządkowanie przestrzeni reklamowej w Gdańsku. Prace nad nią trwały kilkanaście miesięcy. Przez dwa lata od jej uchwalenia z przestrzeni miejskiej zniknęło wiele wielkoformatowych reklam oraz wolnostojących konstrukcji reklamowych.

- Wejście w życie pełnych przepisów uchwały krajobrazowej było tym, czego mieszkańcy bardzo długo oczekiwali w tym mieście - komentuje Paweł Mrozek z Forum Rozwoju Aglomeracji Gdańskiej. - Śledząc na Facebooku profil uchwały krajobrazowej, na którym niemal codziennie widzimy jak znikają kolejne szpecące miasto reklamy czujemy jako mieszkańcy i jako działacze różnych stowarzyszeni i organizacji, które wspierały miasto w przyjęciu tej uchwały ogromną satysfakcję. Praktycznie z dnia na dzień wygląd kolejnych budynków odciążanych z licznych szmat reklamowych i chaotycznych reklam, poprawia się i jedyne co w tej chwili nie pozwala się jeszcze w pełni cieszyć z tej uchwały to właściwie to, że nie możemy w obecnej sytuacji wyjść tłumnie na ulice aby podziwiać te zmiany na żywo, ale gdy kiedyś skończy się obecny czas epidemii to oczyszczone z tej brzydoty miasto będzie dla nas z pewnością przyjemną odmianą - dodaje aktywista.

Stan epidemii, obowiązujący w Polsce od 20 marca, zmusił urzędników do modyfikacji procedur. Do Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni trafiało wiele pytań o ewentualne przedłużenie okresu dostosowawczego uchwały. Jak wskazuje GZDiZ termin 2 kwietnia zostanie utrzymany. Do końca trwania stanu epidemii, nie będą jednak kontrolowane szyldy.

Wydłużenie okresu dostosowawczego dla szyldów jest dobrym pomysłem, jednak nie rozumiem, dlaczego nie objęto tym reklam? - pyta Artur Bogoryja-Zakrzewski z firmy Reklama Pomorska sp. z o.o. - One mają wydane pozwolenia na budowę. Wnioskowaliśmy do pani prezydent Aleksandry Dulkiewicz oraz wiceprezydenta Piotra Grzelaka, by objąć tym też reklamy. Nie rozumiem dlaczego jedni traktowani są lepiej. Dla właścicieli szyldów są one fragmentem działalności. Dla firm reklamowych nośniki reklamowe to podstawowa działalność - my z tego żyjemy. Uchwała jest w Naczelnym Sądzie Administracyjnym. Epidemia była nie do przewidzenia przez nikogo. Z uchwałą można sobie jakoś poradzić, ale epidemia powoduje recesję. Musimy przesuwać reklamy na inne okresy, niektóre kampanie upadają. Trudno reklamować koncert, który miał odbyć się w kwietniu albo prom, który nie popłynie.

Uchwała Krajobrazowa Gdańska podjęta została na podstawie tych samych przepisów co miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego. Jej zmiana, w celu przedłużenia okresu dostosowawczego, wymaga długiej procedury - podjęcia uchwały inicjującej, przygotowania projektu, uzyskania niezbędnych uzgodnień oraz opinii, wyłożenia projektu, uchwalenia przez Radę Miasta Gdańska oraz ogłoszenia. Przygotowanie uchwały zmieniającej zajęłoby nie mniej niż 4-5 miesięcy. Jak tłumaczą urzędnicy, we wrześniu (w optymistycznym wariancie) nie byłoby możliwe przedłużenie terminu, który dawno minął.

Miejscy urzędnicy służą poradą oraz konsultacją przy planowanych zmianach. Zapraszają do kontaktu za pośrednictwem strony internetowej: www.uchwalakrajobrazowagdanska.pl, Facebooka: facebook.com/uchwalakrajobrazowagdanska oraz pod nr telefonu: 58 55 89 525.

od 12 lat
Wideo

Wybory samorządowe 2024 - II tura

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto