Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W drugim kwartale 2023 roku rząd planuje zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego akwenów portów. Zyska Trójmiasto i Władysławowo?

OPRAC.:
Kamil Kusier
Kamil Kusier
W drugim kwartale 2023 roku rząd planuje zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego akwenów portów. Zyska Trójmiasto i Władysławowo?
W drugim kwartale 2023 roku rząd planuje zmiany w planach zagospodarowania przestrzennego akwenów portów. Zyska Trójmiasto i Władysławowo? Przemyslaw Swiderski / zdjęcie ilustracyjne
W drugim kwartale 2023 roku zostaną przyjęte projekty rozporządzeń w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego morskich wód wewnętrznych i akwenów portów morskich w Gdyni, Gdańsku i Władysławowie - poinformowano na stronie Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

Spis treści

Na stronie internetowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów gov.pl pojawiły się komunikaty o trzech projektach rozporządzeń Rady Ministrów - w sprawie przyjęcia planu zagospodarowania przestrzennego (PZP) morskich wód wewnętrznych – portu morskiego w Gdyni; planu zagospodarowania przestrzennego akwenów portu morskiego w Gdańsku i we Władysławowie.

Za projekty rozporządzeń odpowiada sekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Marek Gróbarczyk. Planowany termin przyjęcia projektów przez Radę Ministrów, to drugi kwartał 2023 roku.

Zmiany zagospodarowania przestrzennego wokół portu w Gdyni

Jak podaje ministerstwo infrastruktury w komunikacie dotyczącym portu w Gdyni, głównym celem planu jest uregulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich na terenie portu morskiego w Gdyni. Plan umożliwi koordynację funkcjonalną i terytorialną różnorodnych działań przestrzennych, w tym w szczególności realizację przedsięwzięć inwestycyjnych na obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. zapewniający efektywne wykorzystanie ich cech, zasobów i właściwości dla różnych celów społecznych i gospodarczych.

Ponadto, jak zapowiada resort infrastruktury, plan pozwoli ograniczyć konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem, zapewnić trwałość nieodnawialnych zasobów i procesów przyrodniczych również w perspektywie kolejnych pokoleń. Zakłada się również, że plan umożliwi osiągnięcie celów wynikających z krajowych dokumentów strategicznych. Plan będzie stanowił podstawę wydawania decyzji odnoszących się do użytkowania i zagospodarowania morskich wód wewnętrznych, które obejmuje swoim zasięgiem.

Według komunikatu ministerstwa "plan wprowadza istotne zakazy i ograniczenia odnoszące się do korzystania z obszarów morskich, rozstrzyga o rozmieszczeniu w tych obszarach inwestycji celu publicznego, kierunkach rozwoju transportu i infrastruktury technicznej oraz określa obszary i warunki ochrony środowiska i dziedzictwa kulturowego, uprawiania rybołówstwa, poszukiwania, rozpoznawania kopalin".

"Plan ustala funkcje podstawowe i dopuszczalne akwenów. Funkcje podstawowe oznaczają wiodące przeznaczenia obszaru. Funkcje dopuszczalne natomiast oznaczają inne możliwe sposoby użytkowania, które nie mogą zakłócać w sposób stale uniemożliwiający realizację ustalonej funkcji podstawowej i nie rodzą w tym zakresie istotnych konfliktów. W planie ustalono w szczególnych przypadkach ograniczenia przestrzenne lub funkcjonalne w zakresie funkcji dopuszczalnych" - czytamy w komunikacie na stronie gov.pl.

Co zmieni się dla Gdańska?

Komunikat ministerstwa infrastruktury wyjaśnia, że odnośnie planu dotyczącego wód portu w Gdańsku, głównym celem planu jest regulowanie zagospodarowania i użytkowania obszarów morskich. "Plan zastąpi i uszczegółowi ustalenia PZP POM 1:200 000 w zakresie, w jakim oba plany się nakładają i będzie nową regulacją dla pozostałych akwenów objętych granicami planu. Plan będzie narzędziem koordynacji funkcjonalnej i terytorialnej różnorodnych działań przestrzennych oraz pozwoli na realizację przedsięwzięć gospodarczych i społecznych w obszarach morskich w sposób zrównoważony, tj. taki, który zapewnia efektywne wykorzystanie cech, zasobów i właściwości tych obszarów i zminimalizuje konflikty między użytkownikami oraz z otoczeniem" - czytamy w komunikacie.

Skorzysta również Władysławowo. "Potrzeba zabezpieczenia przestrzeni morskiej"

Podobna argumentacja dotyczy projektu rozporządzenia ws. wód akwenów portu we Władysławowie. Ministerstwo Infrastruktury wskazuje też, że dla wód wewnętrznych tegoż portu "nie ma obecnie żadnej regulacji z zakresu planowania przestrzennego, gdyż PZP POM 1:200 000 ich nie obejmuje".

Według komunikatu analiza uwarunkowań wykonana w ramach planu wskazuje na potrzebę zabezpieczenia przestrzeni morskiej m.in. dla takich działań jak: rozbudowa portu morskiego we Władysławowie w sposób zrównoważony, zapewnienia możliwości rozwoju i bezpieczeństwa żeglugi morskiej, czy rozwoju i utrzymanie sieci infrastruktury technicznej.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dziennik Zachodni / Wybory Losowanie kandydatów

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto