Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

W dwie godziny do Warszawy

Józef M. Ziółkowski
Modernizacja trasy kolejowej z Gdyni do Warszawy (E-65) i dalej do Rijeki w Chorwacji znalazła się na 13 miejscu wśród najważniejszych inwestycji w Unii Europejskiej (autostrada A1 jest na 21 pozycji).

Modernizacja trasy kolejowej z Gdyni do Warszawy (E-65) i dalej do Rijeki w Chorwacji znalazła się na 13 miejscu wśród najważniejszych inwestycji w Unii Europejskiej (autostrada A1 jest na 21 pozycji).
Długość odcinka w obrębie województwa pomorskiego wynosi około 100 km. Obecnie trwają przygotowania do jego modernizacji. Inwestycja jest kosztowna, pochłonie 1,2 mld euro. Finansowana ma być w 15 procentach z budżetu państwa i z funduszy unijnych. Projekt ma powstać do końca tego roku. Po modernizacji podróż z Gdańska do Warszawy ma trwać zaledwie dwie godziny, gdyż pociąg będzie jechał z prędkością 180-200 km na godzinę. Obecnie linia przystosowana jest do jazdy z prędkością 120 km na godzinę, w ruchu pasażerskim i towarowym.
- W tym roku będą trwały prace projektowe - mówi Danuta Kumińska, rzecznik prasowy oddziału regionalnego PKP w Gdańsku.
Prace rozpoczną się w 2006 roku na trasie Warszawa-Nasielsk, Działdowo-Iława i Tczew-Pruszcz Gdański. Polegać one będą na modernizacji nawierzchni linii kolejowej, zasilania energetycznego i urządzeń sterowania ruchem. W ramach kontraktu modernizowana będzie nastawnia na stacji Gdynia Główna. Przypomnijmy, że trzy lata temu wybuchł w niej pożar, który zniszczył część urządzeń. Wkrótce zostaną tam zainstalowane nowej generacji urządzenia komputerowego sterowania ruchem kolejowym.
- Z całkowitą modernizacją dworca w Gdyni powinniśmy uporać się do 2007 roku - mówi rzecznik. - Natomiast całkowite zakończenie modernizacji E-65 przewidujemy do końca 2012 roku.
Czy jednak znajdą się na ten cel pieniądze w dziurawym budżecie?
- Wojewoda pomorski czyni starania, by inwestycja, ze względu na jej gospodarcze znaczenie dla regionu, mogła rozpocząć się jak najszybciej - usłyszeliśmy w biurze rzecznika wojewody pomorskiego. - Szlak ten ma duże znaczenie choćby dla rozwoju gospodarki morskiej.
Linia ta stanowi część międzynarodowego ciągu kolejowego Gdynia-Warszawa-Wiedeń-Rijeka, oznaczonego na II Paneuropejskiej Konferencji Ministrów Transportu na Krecie w 1994 r. jako VI korytarz transportowy.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto