Władze miasta zaproponowały wdrożenie Pakietu Mobilnego, czyli szeregu rozwiązań i zasad, które mają dać oddech uczestnikom ruchu, z nastawieniem na pieszych oraz rowerzystów.
- Ruch w Gdańsku odbywa się nadal na ograniczonym poziomie. W pełni może powrócić na jesień br., co daje nam czas, by wdrożyć pewne rozwiązania, które z uwagi na sytuację zdrowotną, pozwolą zmienić podział przestrzeni publicznej w mieście – mówił podczas piątkowej (15.05.2020) konferencji prasowej Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju, powołując się na zalecenia Światowej Organizacja Zdrowia.
Wśród założeń pakietu znalazło się zwiększenie przestrzeni dla pieszych oraz rowerzystów na chodnikach oraz jezdniach. I tak, testowo na al. Grunwaldzkiej, odcinkowo ruch rozstanie ograniczony, w jednym przypadku do dwóch pasów.
- Trakt Konny czy buspas na Podwalu Grodzkim udowodniły, że można oddziaływać na główne ciągi, tak by wprowadzać inne formy komunikacji. W związku z tym proponujemy dwie istotne zmiany - mówił Tomasz Wawrzonek, pełniący obowiązki zastępcy dyrektora ds. Zarządzania Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni. - Na ul. Grunwaldzkiej na odcinku od ul. Kaprów do Derdowskiego w Oliwie zostanie przeniesione parkowanie z chodnika na zewnętrzny pas ul. Grunwaldzkiej, to oznacza, że ulica zostanie zawężona do dwóch pasów. We Wrzeszczu pomiędzy przejściem dla pieszych przy ul. Klonowej a ul. Dmowskiego zostanie przeniesione parkowanie z chodnika na tzw. pas manewrowy jezdni ul. Grunwaldzkiej. Da to możliwość poszerzenia przestrzeni dla pieszych. To pilotaż, będziemy przyglądać się jak to działa i być może pójdą za tym kolejne działania.
Ponadto, na wybranych ulicach lokalnych, miasto chce stworzyć priorytet dla ruchu pieszego, w formie tzw. stref zamieszkania. Takie rozwiązania mają pojawić np. w Oliwie na ul. Cejnowy (łączy obszar dworca z pętlą tramwajową) oraz Kanapariusza (prowadząca do Katedry Oliwskiej), a także Wrzeszczu, w obrębie ulic Grażyny (prowadząca ruch do dworca) oraz Białej. Podobnie jak w ub. latach Główne Miasto zostanie objęte rozszerzoną strefą ograniczonej dostępności oraz strefą zamieszkania.
- Planujemy docelową likwidację, a na dziś nieodtwarzanie przycisków przy przejściach dla pieszych - dodaje wiceprezydent Grzelak. - Na razie nie będziemy ich przywracać, a z biegiem lat będziemy je likwidować. Nie może być tak, że pieszy czy rowerzysta musi się domagać przejścia na drugą stronę ulicy. Kolejne działanie ma doprowadzić do zniwelowania czarnego punktu dla rowerzystów (skrzyżowanie ul. Piramowicza z al. Zwycięstwa – ma nastąpić odwrócenie kierunku ruchu samochodowego na Piramowicza - dop. red.). Kolejny punkt to wyznaczenie drogi rowerowej na al. Hallera oraz wyznaczenie w różnych lokalizacjach w Gdańsku dodatkowych pasów rowerowych. Dzięki temu osiągniemy zasadniczy cel: dodatkowa przestrzeń dla ruchu rowerowego, dodatkowy oddech na czas pandemii i po pandemii.
W najbliższym tygodniu propozycje zostaną przesłane do poszczególnych rad dzielnic. Władze miasta liczą, że część z założeń uda się w zrealizować do jeszcze na przełomie maja i czerwca 2020 r.
Pismak przeciwko oszustom, uwaga na Instagram
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?