Przeczytaj także: Punkty opieki tak jak przedszkola
Jednak ci uczniowie, którzy nie opanowali w wystarczającym stopniu wszystkich wymaganych podstawą programową umiejętności, a na egzaminie wypadną słabo, mogą mieć potem kłopoty w gimnazjum.
- Nic złego się nie dzieje. Będzie dobrze! - uspokaja Irena Łaguna, dyrektor Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej w Gdańsku. - Możemy się spodziewać, że podobnie jak w latach ubiegłych sprawdzian uczniowie napiszą na poziomie średniej krajowej lub trochę powyżej - zapowiada.
Jeszcze trzy lata temu uczniowie klas szóstych z Pomorza pod względem liczby uzyskanych punktów (63 procent) na sprawdzianie zajęli ostatnie miejsce w Polsce (razem z 6 innymi województwami), dodatkowo wykazując się najgorszą umiejętnością pisania wypracowań. Rok temu tylko cztery województwa wypadły gorzej (średni wynik to 24,13 pkt, przy najlepszym 25,61 - małopolskie i najgorszym 23,67 - zachodniopomorskie).
- Trema jest, ale taka motywująca, bo technicznie i organizacyjnie uczniowie wiedzą już, jak taki sprawdzian wygląda - mówią nauczyciele. Szkoły na kilka miesięcy przed testem kompetencyjnym organizują bowiem próbny test.
- Nasi uczniowie są już oswojeni ze sprawdzianem, ponieważ organizowaliśmy próbny i to we właściwych salach, z przyborami, w odpowiednich strojach - tłumaczy Bożena Tempska, dyrektor Szkoły Podstawowej nr 55 w Gdańsku.
Próbny egzamin organizowany jest jednak przede wszystkim po to, by pokazać, nad czym należy jeszcze pracować. - To efekt tego, że dzieci zbyt dużo czasu spędzają przed komputerem, który zajął miejsce książki - wyjaśnia Tempska. - Mieliśmy jednak kilka miesięcy na działania naprawcze - dodaje.
Z kolei uczniowie ze Szkoły Podstawowej nr 20 na próbnym teście najsłabiej poradzili sobie z korzystaniem z informacji.
- Poprzednio najgorzej wypadło czytanie, ale nauczyciele położyli na to taki nacisk, że teraz wychodzi najlepiej - wyjaśnia Jolanta Bednarczyk, wicedyrektor SP nr 20 w Gdańsku.
Obowiązkowy sprawdzian na zakończenie podstawówki sprawdza pięć najważniejszych dla ucznia umiejętności: czytania, pisania, rozumowania, korzystania z informacji i zastosowania wiedzy w praktyce. Uczniowie mają za zadanie m.in. odpowiedzieć na pytania do tekstu - rok temu był to fragment wspomnień Kazimierza Górskiego, czy napisać krótkie wypracowanie.
Egzamin jest jednym z warunków ukończenia szkoły podstawowej. Uczniowie na rozwiązywanie zadań mają godzinę. Ci z dysfunkcjami mają dodatkowy czas. Na sprawdzianie można zdobyć maksymalnie 40 punktów.
Szkoły mają tego dnia wolne od zajęć dydaktycznych, ale czynne są świetlice.
Krokusy w Tatrach. W tym roku bardzo szybko
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?