Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiadukt nad torami kolejowymi w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha został przecięty na pół [zdjęcia]

MP
Prace związane z rozbiórką wiaduktu nad torami kolejowymi rozpoczęły się w sierpniu, a teraz wchodzą w swoją kluczową fazę. W miejsce likwidowanej przeprawy powstanie druga nitka budowanego nowego wiaduktu w ciągu ul. Trakt św. Wojciecha.

Od 13 sierpnia kierowcy w Gdańsku jeżdżą już po pierwszej z nitek nowego wiaduktu Biskupia Górka. Aby zbudować drugą jezdnię, konieczne jest rozebranie „starego” wiaduktu w ciągu Traktu św. Wojciecha. Na potrzeby rozbiórki została opracowana specjalna dokumentacja projektowa, która umożliwiła przeprowadzenie operacji nad czynną linią kolejową. Poziom trudności przeprowadzenia rozbiórki jest wysoki także ze względu na niewielką ilość miejsca w pobliżu budowy i fakt, że wiadukt ulokowany jest w ścisłym centrum miasta, przy gęstej zabudowie.

W miniony weekend dzięki specjalnie skonstruowanej pile, wiadukt został przecięty na pół. Część obiektu od strony centrum Gdańska została oparta na 29 podporach. Jednocześnie zlikwidowane zostały stare podparcia w postaci słupów żelbetowych.

- Ze względu na bezpieczeństwo i uzgodnienia z PKP prace prowadzone są w porach nocnych podczas całkowitego zamknięcia torów – wyjaśnia Włodzimierz Bartosiewicz, dyrektor nadzorującej inwestycję Dyrekcji Rozbudowy Miasta Gdańska. - Do tej pory zsunięto 1,2 metra wiaduktu na nasyp dojazdowy w stronę centrum. Prace te wymagają dużego zaangażowania i zachowania bezpieczeństwa, zwłaszcza, że wykonywane są w nocy i w bardzo krótkim czasie wyłączenia torów wynoszącym około czterech godzin - dodaje szef DRMG.

Obecnie trwają przygotowania do najtrudniejszego etapu rozbiórki. W najbliższych tygodniach każda z części starego wiaduktu będzie „zsuwana” po zamontowanych podporach. Po zsunięciu połowy wiaduktu od strony centrum Gdańska, analogicznie zostanie wykonana rozbiórka drugiej połowy obiektu od strony dzielnicy Orunia – św. Wojciech – Lipce. Po całkowitym zsunięciu obiektu nastąpi rozbiórka podpór wiaduktu. Ten etap również wymaga prowadzenia prac w porze nocnej, podczas czasowego wyłączenia trakcji kolejowej. Następnie rozpocznie się budowa drugiej nitki wiaduktu.

Budowa nowego wiaduktu Biskupia Górka w Gdańsku potrwa dłużej - do października 2020 roku

Przypominamy, że Głównym Wykonawcą nowego wiaduktu Biskupia Górka jest firma Budimex S.A., z którą podpisano umowę w marcu 2018 r. Koszt inwestycji to niecałe 147 mln złotych. Aż 114 milionów złotych pochodzi z dofinansowania z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

Oprócz budowy wiaduktu, zadanie obejmuje również budowę mostu nad Kanałem Raduni. Powstanie też nowy układ drogowy, który obejmie rejon od ulicy 3 Maja do ulicy Augustyńskiego. Równocześnie przy ulicy Okopowej budowany będzie parking kubaturowy. Budowa zakończyć się ma w październiku 2020 roku.

Najtragiczniejsze wypadki na Pomorzu w 2018 r.:

WSZYSTKO DLA KIEROWCÓW:

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto