Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wiatr od morza w liczbach - raport GUS

opr. aks
Główny Urząd Statystyczny opublikował zbiorczą informację na temat kondycji gospodarki morskiej w 2004 r. Powodów do optymizmu jest równie wiele, jak powodów do niepokoju. Bilans wychodzi więc na zero.

Główny Urząd Statystyczny opublikował zbiorczą informację na temat kondycji gospodarki morskiej w 2004 r. Powodów do optymizmu jest równie wiele, jak powodów do niepokoju. Bilans wychodzi więc na zero.

W 2004 r. polscy armatorzy i operatorzy przewieźli morską flotą transportową o 11,5 % ładunków mniej niż w 2003 r. Jednak w komunikacji międzynarodowej odnotowano wyraźne zwiększenie liczby pasażerów morską flotą transportową – aż o 19 proc.

Pozytywnie rysuje się sytuacja w rodzimych portach. Przewozy ładunków wzrosły o 9,8 proc. w stosunku do roku poprzedniego. Aż o 13,3 proc. zwiększyły się przeładunki tranzytowe – wyładowywane w polskich portach towary nie trafiały do rodzimych firm, ale były transportowane dalej. Jednocześnie do portów morskich w ruchu międzynarodowym zawinęło o 24 proc. statków mniej niż w 2003 r.

W 2004 r. w polskich stoczniach zbudowano 25 statków (dotyczy statków o pojemności brutto (GT) 100 i więcej), tj. o 78,6 proc. więcej niż w 2003 r., ich łączna nośność (DWT) była o 14,1 proc. większa, a pojemność brutto (GT) o 55,8 proc. większa. Nie jest to jednak powód do ogromnej radości – polskie stocznie w 2004 r. dopiero wychodziły z produkcyjnej zapaści do jakiej doszło w latach 2001-2002.

Morska flota transportowa polskich armatorów i operatorów na koniec 2004 r. liczyła 118 statków (stanowiących polską własność lub współwłasność) o łącznej nośności 2407,0 tys. ton i pojemności brutto 1709,0 tys. W porównaniu z rokiem 2003 przybyły 4 statki o nośności 51,6 tys. ton, a ubyły 2 statki o nośności 3,8 tys. ton. Jednak pod polską banderą pływało tylko 12 statków o nośności 22,5 tys. ton; stanowiły one 10,2 proc. ogólnej liczby jednostek. Taka sytuacja spowodowana jest niższymi kosztami utrzymania statków w tzw. krajach taniej bandery. Polscy armatorzy wpisali się w tym zakresie w światowe trendy. Średni wiek statku na koniec 2004 r. wyniósł 19,5 lat (dla statków pływających pod banderą polską 29,2 lata, a dla statków pływających pod banderą obcą - 18,4 lat).

Ponadto polscy armatorzy i operatorzy eksploatowali, według stanu na koniec 2004 r., 12 statków dzierżawionych od armatorów zagranicznych o łącznej nośności 64,0 tys. ton. Średni wiek tych statków wyniósł 17,4 lat.

Morską flotą transportową w 2004 r. polscy armatorzy przewieźli 22 499,3 tys. ton ładunków (o 11,5 proc. mniej niż w 2003 r.). Jednocześnie polscy armatorzy i operatorzy przewieźli w komunikacji międzynarodowej 626,1 tys. pasażerów, tj. o 19,0 proc. więcej niż w roku poprzednim.

Morska przybrzeżna flota transportowa na koniec 2004 r. liczyła 33 statki pasażerskie o łącznej pojemności brutto 6,3 tys., w tym 3 wodoloty pasażerskie o pojemności brutto 0,3 tys., tj. o 7 statków pasażerskich więcej niż przed rokiem. Przybyło 12 statków pasażerskich o pojemności brutto 1,9 tys., a ubyło 5 (w tym 3 wodoloty) o pojemności brutto 0,4 tys. Wszystkie statki pasażerskie morskiej floty przybrzeżnej pływały pod banderą polską. Średni wiek tych statków na koniec 2004 r. wyniósł 30,9 lat, w tym średni wiek wodolotów pasażerskich - 18,3 lat.

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto