Wiekowe znalezisko na plaży w Stogach

Jacek Sieński
Fot. Robert Kwiatek
Przetransportowanie 16-metrowej stępki ze Stogów na Motławę trwało kilka godzin. Akcję poprzedziły drobiazgowe przygotowania. Fot. Robert Kwiatek
Dębową stępkę z wraka dawnego żaglowca, który morze pochłonęło przed ponad wiekiem, znalazł na plaży w Gdańsku Stogach spacerowicz i powiadomił o tym Centralne Muzeum Morskie w Gdańsku.

Wczoraj ekipa zorganizowana przez Bałtyckie Bractwo Żeglarzy z Gdańska i muzeum przetransportowała ją na Motławę. Stępkę przeholował przy burcie jacht żaglowy "Eltanin", należący do kpt. Jerzego Różańskiego. Długość jachtu to ok. 14 m, stępki - 16 m.

- Stępka była wmarznięta w piach, musieliśmy ją odkuć i podkopać - mówi Andrzej Dębiec, komandor BBŻ. - Ułożono ją na okrąglakach, żeby było łatwiej ją zwodować. "Eltanin" podpłynął do plaży na odległość około 300 m. Małym bączkiem podpłynęliśmy do jego rufy i podaliśmy kapitanowi cienką linę. Wciągnął on na jacht grubą linę, którą zamocowaliśmy do stępki. Stępkę podciągnięto do burty jachtu kabestanem kotwicznym i umocowano linami.
Według specjalistów z Działu Badań Podwodnych CMM, stępka pochodzi prawdopodobnie z XIX-wiecznego, niedużego żaglowca. Wraku tego statku nie ma na mapach morskich obiektów zabytkowych, zalegających na dnie zatoki. Zapewne był on zasypany piachem i odsłoniły go ruchy wody podczas sztormów.

Wiek stępki określi dokładnie tzw. analiza dendrochronologiczna próbek drewna.

Google posłuchał klientów.

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.