Setki miejsc pracy w terminalu, kolejne setki w spółkach współpracujących. Wczoraj w gdańskim Porcie Północnym zaczęły się prace przy budowie największego na południowym Bałtyku terminalu kontenerowego.
Wczoraj pierwsze łopaty wbili w piasek na plaży w Porcie Północnym, zaczynając oficjalnie budowę, James Sutcliffe, prezes DCT Gdańsk SA, Witold Górski, wiceminister infrastruktury, Henryk Liszka, prezes Hochtief Polska, Andrzej Kasprzak, prezes portu i Paweł Adamowicz, prezydent Gdańska. Głównym wykonawcą prac budowlanych, wybranym przez brytyjskiego inwestora Deepwater Container Terminal Gdańsk SA, jest niemieckie konsorcjum Hochtief Polska. Wartość inwestycji wynosi 190 mln euro. W terminalu pracę znajdzie kilkaset osób.
- Terminal będzie największym w południowym rejonie Bałtyku - powiedział prezes Sutcliffe. - Stworzy on Polsce duże możliwości, gdy chodzi o eksport i import towarów. W ciągu pięciu lat terminal osiągnie roczną zdolność przeładunkową 500 tysięcy kontenerów, a w następnych latach zostanie ona zwiększona. Na wodach portowych pracują już pogłębiarki. Wydobywają z dna urobek, który wykorzystany będzie do budowy pirsu, będącego rozległym, sztucznym półwyspem. W marcu 2007 roku na pirsie ustawione zostaną ogromne suwnice kontenerowe, a w październiku zakończymy pierwszy etap budowy terminalu.
Dla mieszkańców Pomorza oznacza to nowe miejsca pracy - setki stanowisk w samym terminalu i kolejne w spółkach logistycznych i transportowych.
Prezes Kasprzak, podkreślił, że dzień rozpoczęcia budowy terminalu kontenerowego jest znaczący dla portu gdańskiego i całej polskiej gospodarki morskiej. Przed 30 laty najważniejsza była budowa Portu Północnego, a obecnie jest, budowa wielkiego terminalu w tym porcie. Zarząd portu gdańskiego dąży do tego, aby stał się on portem uniwersalnym, w którym przeładowuje się różne towary. Nowy terminal pozwoli to osiągnąć, bo jego uruchomienie nie tylko zwiększy znacząco zdolność przeładunkową portu. Obok terminalu kontenerowego powstanie także centrum logistyczno - dystrybucyjne, a w przyszłości zbudowane zostaną terminale pasażerski i samochodowy. Terminal kontenerowy stanowi ważny krok w rozwoju portu gdańskiego, który w przyszłości będzie portem europejskim, pełniąc funkcję węzła w transeuropejskim korytarzu transportowym nr VI, prowadzącym na południowy i południowo - wschodni obszar Europy.
Wyniki II tury wyborów samorządowych
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?