Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wieżowce w Gdańsku. Bastion Wałowa - eksperci nie pozostawiają na projekcie suchej nitki

Maciej Pietrzak
wizualizacja LC Corp
Zaprezentowany w ostatnich dniach projekt Bastionu Wałowa spotkał się z falą krytyki. W Gdańsku nie brakuje jednak miejsc, gdzie wieżowce dobrze wpisują się w miejską tkankę

_„Okropny projekt. Prawie jak z PRL-u. Kto będzie chciał mieszkać w takim kołchozie?”, „Toporne, bez polotu. Na Przymorzu by pasowały, ale kiedy się tworzy dzielnicę od nowa to chyba nie tak powinna ona wyglądać_” - to przykłady wielu negatywnych komentarzy naszych Internautów pod zaprezentowanymi w minionym tygodniu wizualizacjami inwestycji Bastion Wałowa.

Bastion Wałowa - zobacz, jaka ma być zabudowa Młodego Miasta.

Chodzi o pierwsze budynki mieszkalne na postoczniowych terenach tzw. Młodego Miasta. Inwestor, firma LC Corp, chce postawić na działce przy przychodni na ul. Wałowej cztery 17-piętrowe wieżowce, każdy wysokości ok. 55 metrów.

Suchej nitki na projekcie nie zostawiają eksperci. Gdańszczanie zastanawiają się natomiast, jak władze pozwoliły na wieżowce, które kompletnie nie pasują do otoczenia. Co ciekawe, magistratowi... projekt też się nie podoba.

- Problemem Bastionu Wałowa nie jest jego wysokość, ale kiepska jakość architektury. W tym przypadku wysokość budynków nie była określona w planie zagospodarowania przestrzennego terenu. Powstał on w 2004 roku, pracowali przy nim eksperci z Politechniki Gdańskiej. Odbył się szereg debat publicznych na temat zagospodarowania terenów postoczniowych. Jako najlepszy model wskazano doki londyńskie, czyli bardzo gęstą zabudowę z liberalnie traktowaną kwestią wysokości budynków. Niestety, prezydent jako starosta miasta na prawach powiatu wypełnia obowiązki prawa budowlanego, które mówi wprost, że nie można odmówić wydania pozwolenia na budowę z powodów estetycznych, jeżeli projekt jest zgodny z obowiązującymi przepisami - tłumaczy Wiesław Bielawski, zastępca prezydenta Gdańska ds. polityki przestrzennej.

Podobny wygląd do wieżowców w projekcie Bastionu ma szereg budynków, które w ciągu ostatnich kilku lat jak grzyby po deszczu wyrastają na wielkich gdańskich osiedlach - Zaspa, Przymorze czy Morena. To co nie razi w otoczeniu bloków z wielkiej płyty, niekoniecznie wypada jednak dobrze na terenach postoczniowych. Projektowy kształt inwestycji wydaje się jednak przesądzony.

Jeszcze w tym miesiącu plac budowy Bastionu Wałowa ma zostać przekazany wybranemu w przetargu wykonawcy. Prace mają zaś potrwać około dwóch lat.

- Powstaną atrakcyjnie zagospodarowane części wspólne z miejscami rekreacji dla mieszkańców, naziemnymi miejscami postojowymi, reprezentatywnym holem wejściowym. Każde z mieszkań będzie miało balkon lub ogródek/taras, dodatkowo będzie wyposażone w większe (ponad standard na rynku) okna. Co warto podkreślić, to fakt iż elewacje budynków mieszkalnych zostaną wykonane ze szlachetnych materiałów budowlanych, nawiązujących kolorem i strukturą do istniejącej zabudowy śródmiejskiej Gdańska - odpiera zarzuty Wojciech Sury, rzecznik prasowy LC Corp.

Inwestor w ramach realizacji Bastionu Wałowa wykona też na rzecz miasta przebudowę sąsiednich ulic i skrzyżowań, w tym: rewitalizację ulicy Gazowniczej na całej jej długości, przebudowę nawierzchni ulicy Łagiewniki oraz przebudowę skrzyżowania ulicy Aksamitnej i Wałowej.

W centrum miasta rośnie także inny wieżowiec, który jednak budzi znacznie mniejsze kontrowersje - Tryton Business House. Biurowiec ma być ukończony jeszcze w pierwszym kwartale tego roku. Jak zapewnia inwestor, firma Echo Investment, Tryton ma przyczynić się do rewitalizacji terenów postoczniowych, powstania nowych miejsc pracy w centrum miasta oraz stworzyć potencjał dla rozwoju lokalnych przedsiębiorców. Budynek dysponował będzie 22 tys. m.kw. powierzchni biurowej.

Biurowiec Tryton powstaje na przeciwko stoczni.

Od października wokół Trytona funkcjonuje zmieniony układ drogowy. Dzięki nowemu skrzyżowaniu kierowcy zyskali wjazd na ul. Jana z Kolna z dotychczas zamkniętej ul. Gdyńskich Kosynierów. Korzystają z niego nie tylko użytkownicy biurowca, ale goście Europejskiego Centrum Solidarności i okoliczni mieszkańcy.

- To ostatnia część nowego układu drogowego zaprojektowanego do obsługi Tryton Business House, która poprawia komfort dojazdu w ciągu komunikacyjnym ulic Jana z Kolna, al. Zwycięstwa, Nowej Wałowej i Kupieckiej - mówi Mirosław Nowak z Echo Investment

Tryton dysponował będzie także własnym parkingiem podziemnym i miejscami postojowymi dla 262 samochodów. Tuż obok funkcjonuje już też miejski parking kubaturowy dla 500 aut. 72 zadaszone miejsca postojowe, szatnie i suszarnię dzięki biurowcowi zyskają także rowerzyści.

emisja bez ograniczeń wiekowychnarkotyki
Wideo

Strefa Biznesu: Czterodniowy tydzień pracy w tej kadencji Sejmu

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto