Wieżowce w Moim Mieście, czyli początek debaty publicznej

Ewa Kowalska
Ewa Kowalska
Udostępnij:
Jako przysłowiowa Kowalska, zaangażowana w życie miasta gdańszczanka, udałam się na inaugurację społecznej debaty dotyczącej drapaczy chmur w Moim Mieście…

Spotkanie odbyło się, jakże by inaczej, niemalże w chmurach - na szesnastym piętrze "Zieleniaka", skąd widok na Gdańsk rozciąga się pyszny. Debata jednakże dotyczyła spraw jak najbardziej przyziemnych, a mianowicie problematyki związanej z rozwojem przestrzennym miasta i stosunku mieszkańców do tendencji budowania wysokościowców w mieście.

Prezydent na "dzień dobry"
Wprowadzenia do zaproponowanej przez władze miasta debaty dokonał Prezydent Miasta Paweł Adamowicz, który w zwięzłym wystąpieniu zasygnalizował tematykę Studium Lokalizacji Obiektów Wysokich (SLOW), wykonanego na zlecenie władz przez Biuro Rozwoju Miasta. Uzmysłowił też gościom, że wobec zapotrzebowania społecznego, nie ma miejsca na pytanie o sens budowania wysokościowców, a jedynie o to, gdzie warto i trzeba je postawić. Za pośrednictwem zebranych na sali przedstawicieli mediów, prezydent zaprosił gdańszczan do udziału w dyskusjach na temat rozwoju przestrzennego miasta, ukoronowanych debatą publiczną, która odbędzie się 31 maja.

SLOW, czyli przejrzystość i nowoczesność
Prezentacja SLOW, przedstawiona przez zastępcę prezydenta Wiesława Bielawskiego, była dla mnie miłym zaskoczeniem. Obawiałam się nudnawego wykładu zachęcającego do drzemki, a tymczasem miałam przyjemność uczestniczyć w wartko prowadzonym multimedialnym pokazie, przygotowanym niezwykle profesjonalnie, a jednocześnie zrozumiałzm dla przysłowiowej Kowalskiej.

Dokument przygotowany przez Biuro Rozwoju Miasta podkreśla potrzebę rozwoju miasta do wewnątrz, a więc maksymalne wykorzystanie istniejącej infrastruktury. Wiele miast Unii Europejskiej stanęło przed problemem niekontrolowanego rozprzestrzeniania się struktur miejskich, któremu przeciwstawia się nowa tendencja powrotu do koncentracji życia w centrum.

SLOW dzieli Gdańsk na pięć typów obszarów, na których niemożliwe jest, niewskazane, dopuszczone, zalecane lub wskazane budowanie wysokościowców. Jako miejsca szczególnie chronione uznano między innymi obszar Głównego Miasta, zabytkową część Oliwy czy Westerplatte, a zalecane tereny to okolice Uniwersytetu Gdańskiego, przystanku Zaspa, Węzła Kliniczna czy północnego rejonu Młodego Miasta. Naczelną zasadą lokalizowania wysokościowców jest budowanie ich wzdłuż centralnego pasma usługowego i na dolnym tarasie (poza miejscami wyłączonymi).

Na podstawie analizy przekroju typowej gdańskiej ulicy ustalono również optymalną wysokość stawianych w mieście wieżowców, która ma wynosić około 40 metrów.

Internauci i dyskutanci
Dyrektor BRG Marek Piskorski przedstawił wyniki ankiety przeprowadzonej na oficjalnej stronie miasta. Wzięła w niej udział mało reprezentatywna grupa mieszkańców - głównie młodzi i wykształceni ludzie, ale i tak daje to pogląd na stosunek mieszkańców do projektu stawiania w Gdańsku wysokościowców. Aprobata dla tych działań nie ulega kwestii, a najważniejszymi z punktu widzenia internautów elementami są: oryginalna bryła budynków, dobre drogi dojazdowe, ogólnodostępne parkingi, obecność punktów widokowych na wieżowcach i nowoczesna technologia.

W części przeznaczonej na dyskusję wzięli udział między innymi radni Gdańska, profesor Andrzej Januszajtis, dyrektor MHMG Adam Koperkiewicz oraz mieszkańcy Wrzeszcza, którzy usiłowali debatę sprowadzić do rozmowy na temat zasadności budowania Quattro Towers. Gospodarz spotkania Wiesław Bielawski wykazał się niebywałą cierpliwością i umiejętnością przywrócenia dyskusji na związane z tematem zebrania tory. Ważny wątek poruszyli architekci Stanisław Michel i Stanisław Fisher, którzy zwrócili uwagę na wieloletni brak współpracy architektów z malarzami i rzeźbiarzami, wyrażając jednocześnie nadzieję na odrodzenie się takowej.

W spotkaniu wzięły udział osoby uznane za autorytety w różnych dziedzinach i dla mnie ich opinie były niezmiernie ważne. Niestety, o ile część owych autorytetów lubi wsłuchiwać się w swój głos, o tyle słuchanie innych przychodziło im z trudem. Szkoda, że nie zauważyli, iż swoimi rozmowami po prostu przeszkadzali pozostałym uczestnikom debaty.

Ze szczegółami dokumentu SLOW można się zapoznać tutaj, a zakończenie prac nad jego finalną wersja przewidziane jest na 30 czerwca 2008 r.

 

 

Czytaj także:

Studenci zaprojektują wieżowce

Wieżowce na Piekarniczej

 

 


Każdy z Was może być reporterem MMTrojmiasto.pl. Czekamy na Wasze
newsy, zdjęcia, relacje i reportaże, filmiki. Zapraszamy do tworzenia wirtualnego Trójmiasta!


Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polska coraz bardziej rowerowa

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie