Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wodowanie kadłuba statku Vestland Insula w Stoczni Gdańsk

Jacek Sieński
Wodowanie \"Westland  Insula\"
Wodowanie \"Westland Insula\" Ireneusz Gębski
Wodowanie częściowo wyposażonego kadłuba statku Vestland Insula będzie można obejrzeć w piątek w Stoczni Gdańsk SA. Zsunie się on na wodę ze stoczniowej pochylni o godz. 14. Wszyscy chętni do udziału w tej widowiskowej operacji technicznej mogą wchodzić na teren stoczni bramą nr 3, znajdującej się przy ul. Jana z Kolna, na 30 minut przed uroczystością.

Gdańska stocznia zbudowała Vestland Insula na zlecenie norweskiej stoczni Hellesoy Verft w Lofallstrand. Oprócz zmontowania kadłuba i nadbudówki statek wyposażono w stery strumieniowe, agregaty, systemy rurarskie i obrotowy pędnik azymutalny. Prace wyposażeniowe dokończone zostaną w Norwegii, do której statek będzie odholowany. To jednostka PSV (Platform Supply Vessel - statek zaopatrzeniowy platform), czyli serwisowiec do obsługi podmorskich pól wydobywczych ropy naftowej i gazu. W ładowniach i na pokładzie będzie dowozić na platformy wydobywcze potrzebne materiały, elementy rurociągów i sprzęt. Vestland Insula należy do statków offshore (przemysłu morskiego) nowej generacji, z podwójnym poszyciem burt i dna. Zwiększa to bezpieczeństwo żeglugi i zapobiega ewentualnemu przedostaniu się do morza przewożonych paliw lub innych szkodliwych substancji. Statek ma długość 85 m i szerokość - 20 m.

Czytaj także: Gdańsk: Wodowanie kadłuba statku rybackiego "Mrs Doyle" (ZDJĘCIA)

Vestland Insula jest pierwszym statkiem PSV z gdańskiej stoczni. Choć wcześniej montowano w niej bloki rufowe takich serwisowców. Obecnie trwa budowa drugiego, bliźniaczego statku PSV, zamówionego przez stocznię Hellesoy we wrześniu ubiegłego roku.

W Stoczni Gdańsk trwa też budowa kolejnych statków. Oprócz drugiego serwisowca wykonywane są i montowane elementy kadłubów dwóch siostrzanych promów ro-pax (samochodowo-pasażerskich). Zamówiła je norweska grupa stoczniowa Group Fosen ASA w Bergen, która dokończy ich budowę. Promy będą miały długość po 170 m i zostaną w dużym stopniu wyposażone w Gdańsku. Dobiega też końca budowa trawlera rybackiego dla norweskiej grupy Kleven Maritime AS. Jest szansa na podpisanie kontraktu dotyczącego budowy kolejnych trzech trawlerów.

od 12 lat
Wideo

Protest w obronie Parku Śląskiego i drzew w Chorzowie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto