MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Wolny dostęp do Wolnego Obszaru Celnego

Jacek Sieński
Ekipy firmy Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska zakończyły w tym roku odbudowę pierszego odcinka nabrzeża WOC II na terenie Wolnego Obszaru Celnego w porcie gdańskim.
Fot. Adam Warżawa
Ekipy firmy Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska zakończyły w tym roku odbudowę pierszego odcinka nabrzeża WOC II na terenie Wolnego Obszaru Celnego w porcie gdańskim. Fot. Adam Warżawa
Odbudowa drugiego odcinka Nabrzeża WOC II i przebudowa układu drogowego, prowadzącego do Wolnego Obszaru Celnego portu gdańskiego rozpocznie się 8 grudnia.

Odbudowa drugiego odcinka Nabrzeża WOC II i przebudowa układu drogowego, prowadzącego do Wolnego Obszaru Celnego portu gdańskiego rozpocznie się 8 grudnia.

Inwestycja ta została przygotowana przez Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA jako projekt "Poprawa dostępu do WOC". Jej koszt wyniesie łącznie 37 mln zł, z czego 27,7 mln zł będzie stanowiło dofinansowanie z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Unii Europejskiej, a 2,035 mln zł - z budżetu gminy Gdańsk, do której należą drogi dojazdowe do WOC.
Drugi etap
Na zlecenie ZMPG SA odbudowano już pierwszy odcinek nabrzeża WOC II, mający długość 303 metrów i nabrzeże Zachodnie o długości 80 m. Na ich styku zbudowano żelbetową rampę, będącą stanowiskiem przeładunkowym dla statków ro - ro. Drugi etap robót w rejonie WOC ujęto już w Sektorowym Programie Operacyjnym - Transport i uzyskały one wsparcie z Unii.
- Głównym wykonawcą prac budowlanych na terenie WOC będzie Korporacja Budowlana Doraco z Gdańska, wybrana na drodze przetargu - mówi Andrzej Kapuściński, dyrektor ds. technicznych ZMPG SA. - Ma ona zakończyć roboty do 30 grudnia 2007 roku. Obejmą one zbudowanie drugiego odcinka nabrzeża WOC II o długości 298 metrów i placów manewrowo-postojowych dla samochodów o łącznej powierzchni 25 tysięcy metrów kwadratowych oraz dróg dojazdowych. Od strony portu powierzchnia nowych dróg będzie miała 6 tysięcy metrów kwadratowych, a od strony miasta - 9,5 tysiąca. Gruntownej przebudowie ulegnie skrzyżowanie ulic Oliwskiej i Przemysłowej, prowadzącej do Bazy Promowej Polskiej Żeglugi Bałtyckiej SA.
W połowie XIX stulecia, po wielkiej powodzi, zasypano stare ujście Wisły i równocześnie wejście do portu gdańskiego, znajdujące się wtedy w pobliżu dzisiejszego Zakrętu Pięciu Gwizdków. W ten sposób powstały półwysep Westerplatte i nowe wejście portowe. W roku 1889, naprzeciwko Westerplatte, wykonano także obecny Basen Władysława IV, nad którym zlokalizowany jest WOC. W 1930 roku zbudowano tam nabrzeża, których fragmenty konstrukcyjne zachowały się do dzisiaj.
W ciągu 70 lat eksploatacji stalowa ścianka szczelna nabrzeża WOC II na styku z wodą przerdzewiała. Zagrażało to katastrofą. Dlatego też pierwszą część nabrzeża odbudowano, a drugą - wyłączono z użytku. Obecnie rozpocznie się drugi etap jego odbudowy. Linia starego nabrzeża biegnie jednak po łuku, co niegdyś nie przeszkadzało w cumowaniu statków, gdyż były one małe. Długość statków, które mają być obsługiwane w WOC, ma dochodzić do 170 m. Nie da się ich bezpiecznie zacumować przy wklęsłym nabrzeżu. Stąd będzie ono obudowane w postaci dwóch prostych odcinków, liczących 152 m i 120 m. Jednocześnie drugi odcinek zostanie odchylony i skrócony, co poszerzy Basen Władysława IV od strony Wisły.
Dyrektor Kapuściński zaznacza, że nowa ścianka szczelna drugiej części nabrzeża WOC II będzie wykonana z elementów żelbetowych. Dwa fragmenty jego płyty zostaną tak umocnione, aby można na nią opuszczać ukośne rampy przeładunkowe statków ro - ro. Niezależnie od tego, obsłudze takich statków będzie służyć pływająca rampa. W ramach inwestycji, na gotowej już płycie żelbetonowej przy odbudowanym już odcinku nabrzeża WOC II, zainstalowana zostanie ruchoma, stalowa rampa ro - ro.
- Roboty drogowe zmienią i usprawnią układ komunikacyjny w rejonie WOC - powiedział dyrektor Kapuściński. - Obecnie ulice Oliwską i Przemysłową przecinają linie tramwajowa i kolejowa. Utrudnia to dojazd do WOC, bazy PŻB i nabrzeża Oliwskiego. Zapowiadana jest jednak likwidacja toru SKM, od Brzeźna do Nowego Portu, wraz z zasilającą elektryczną linią trakcyjną, która ogranicza wjazd dużym samochodom ciężarowych. Pozostanie więc tylko jeden tor kolejowy prowadzący do nabrzeża Oliwskiego.
Przebudowa ul. Przemysłowej będzie trwała od 1 lutego do 1 lipca 2007 roku, a ul. Oliwskiej - od 12 lutego do 29 grudnia tego samego roku. W wyniku prac drogowych ul. Oliwska, od Brzeźna, zostanie poszerzona o 3 m, a przejazd kolejowy - z 12 do 18 m. Zapewni to bezkolizyjny zjazd do WOC.
Infrastrukturę drogową uzupełnią wysepka dla pieszych, przystanek autobusowy i sygnalizacja świetlna. W okresie prowadzenia robót drogowych dojazd do WOC i innych rejonów portowych zapewni przejazd tymczasowy.

od 7 lat
Wideo

Gala Mistrzowie Motoryzacji 2024

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto