Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wolny Obszar Celny ma 10 lat

Jacek Sieński
Czesław Nowak, dyrektor Wolnego Obszaru Celnego, zaznacza, że w najbliższym czasie trzeba powiększyć teren placów składowych dla samochodów, których przeładunki rosną.













   Fot. Grzegorz Mehring
Czesław Nowak, dyrektor Wolnego Obszaru Celnego, zaznacza, że w najbliższym czasie trzeba powiększyć teren placów składowych dla samochodów, których przeładunki rosną. Fot. Grzegorz Mehring
Wielkim placem budowy stał się Wolny Obszar Celny w porcie gdańskim. W ubiegłym roku zakończono odbudowę krótkiego nabrzeża Zachodniego i pierwszego odcinka nabrzeża WOC II z żelbetową platformą przeładunkową.

Wielkim placem budowy stał się Wolny Obszar Celny w porcie gdańskim. W ubiegłym roku zakończono odbudowę krótkiego nabrzeża Zachodniego i pierwszego odcinka nabrzeża WOC II z żelbetową platformą przeładunkową.

Roboty te sfinansował Zarząd Morskiego Portu Gdańsk SA. Obecnie trwają prace budowlane, które przekształcą WOC w nowoczesny rejon przeładunków statków, przede wszystkim przy wykorzystaniu technologii ro - ro, czyli ładunków na pojazdach i samochodów.
- Od końca grudnia ubiegłego roku ekipy firm hydrotechnicznych modernizują wejście do portu gdańskiego i odbudowują drugi odcinek nabrzeża WOC II - mówi Czesław Nowak, dyrektor WOC. - Są to inwestycje realizowane w ramach Sektorowego Programu Operacyjnego - Transport, finansowane w 75 procentach przez Unię Europejską. Jeśli chodzi o wejście, które jest poszerzane o 30 metrów, to inwestorem jest Urząd Morski w Gdyni. Dzięki szerszemu wejściu port gdański stanie się dostępniejszy od strony morza i bezpieczniejszy nawigacyjnie. Do basenu Władysława IV, nad którym leży WOC, będą mogły wpływać bez problemów duże statki. Nabrzeże WOC II jest odbudowywane na długości 300 metrów i zarazem likwiduje się dawny, łukowy przebieg jego linii, co pozwoli na cumowanie przy nim większych statków. Prowadzi się też remont nawierzchni placów składowych. W najbliższym czasie zacznie się przebudowa dróg wewnętrznych i wjazdu do WOC, a potem - węzła dojazdowego na skrzyżowaniu ulic Oliwskiej i Przemysłowej.
ZMPG ogłosił przetarg na zagospodarowanie placu o powierzchni 15 tys. m kw., w pobliżu wejścia do portu. Jest on przeznaczony na budowę chłodni składowej.
Potoki samochodów
Dyrektor Nowak zaznacza, że ostatnio WOC stał się rejonem przeładowywania dużej liczby samochodów osobowych. Tylko jeden kontrahent zapowiedział na ten rok rozładunki z samochodowców około 40 tys. aut. Przeładunkami i składowaniem samochodów interesują się kolejni kontrahenci. Atutami WOC są jego dogodne położenie i odpowiednie zabezpieczenie terenu. Doceniają to firmy obsługujące przewozy samochodów. Aby pomieścić na obszarze wolnocłowym rosnącą liczbę pojazdów, trzeba odzyskać i wykorzystać na place składowe dodatkowe grunty. Istnieje możliwość wyburzenia starych, niepotrzebnych zabudowań i utwardzenia płytami żelbetowymi porosłego trawą terenu między torowiskiem a ogrodzeniem przylegającym do ul. Oliwskiej. Natomiast wywóz samochodów z WOC ułatwi zmodernizowana ul. Marynarki Polskiej, której przebudowa już trwa.
Na WOC przeładowywane są zarówno samochody, jak i inne towary. W magazynach składuje się cynk, owoce cutrusowe i kakao. W drugim kwartale mają być zawarte następne kontrakty na rozładunki kakao i owoców południowych. W minionym roku na WOC przeładowano 74,3 tys. ton towarów i prawie 10 tys., samochodów.
- W tym roku będziemy obchodzili dziesięciolecie funkcjonowania WOC - powiedział dyrektor Nowak. - W tym czasie jego teren uporządkowano, rozbierając wiele starych, niepotrzebnych budynków, takich jak szpital kwarantanna, magazyn nr 3 i duża wiata oraz usunięto rumowisko wokół dawnej, historycznej baterii portowej. Niedawno rozebrano wyeksploatowane dźwigi przy magazynie nr 4, na którym wyremontowano dach. Zbudowano place, nową bramę wjazdową, zabezpieczono obszar płotem i systemem monitoringu. Firma Cargofruit przystosowała do składowania owoców południowych magazyn nr 2.
Na WOC udało się doprowadzić do sprawnej obsługi celnej klientów, którzy są odprawiani bardzo szybko. Potwierdziły to kontrole inspekcji celnych z Unii. Będzie on też dostosowany do wymogów przepisów granicznych unijnego układu z Schengen, w czym pomogą specjaliści z Morskiego Oddziału Straży Granicznej.

od 16 lat
Wideo

Policyjne drony na Podkarpaciu w akcji

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto