W pierwszych dziesięciu dniach września br przeprowadzono badanie natężenia ruchu drogowego w centrach największych polskich miast. Analiza dotyczyła miast, w których statystyki dotyczące średniej prędkości jazdy w marcu i w lipcu wskazywały, że podczas sezonu wakacyjnego w większości przypadków kierowcy mogli w godzinach szczytu jechać szybciej - z prędkością nawet o 20 proc. większą niż przez pozostałą część roku.
- A jak sytuacja wygląda we wrześniu? Zdecydowanie gorzej - mówi Hanna Koziarek z NaviExpert - do czego przyczynia się nie tylko większa liczba samochodów na drogach, ale także remonty, z których część zamiast zakończyć się w wakacje, rozpoczęła się wraz z początkiem roku szkolnego.
Czytaj także: Raport NIK w sprawie inwestycji drogowych na Euro 2012
Z danych zebranych przez NaviExpert wynika, że w większości miast we wrześniu jeździ się wolniej. Doskonale widać to na przykładzie Poznania, gdzie średnia prędkość jest o ponad 5 proc. niższa niż w marcu i blisko o 17 proc. niższa niż podczas wakacji. Przyczyn takiego stanu rzeczy można upatrywać w rozpoczętych w Poznaniu wraz z początkiem roku szkolnego remontach, m.in. rond Kaponiera i Przybyszewskiego.
Czytaj także: Budowa nowej Trasy Słowackiego wymaga kolejnych zmian drogowych
Średnia prędkość w godzinach szczytu zmniejszyła się także w Warszawie (o blisko 3 proc. względem prędkości z marca i o ponad 15 proc. względem wakacyjnych pomiarów), gdzie m.in. trwają budowy wiaduktu na Trasie Toruńskiej oraz II linii metra przy ul. Świętokrzyskiej. W sierpniu do remontowanych tras stolicy dołączyła także, m.in. Aleja Zieleniecka.
Zdecydowanie wolniej (o 21 proc.) niż w lipcu jeździ się także mieszkańcom Krakowa, gdzie w sierpniu zaczął się m.in. remont mostu Piłsudskiego, a we wrześniu – ulic Sewera i Lenartowicza. Podobne tendencje są widoczne także w Gdańsku, Katowicach i Łodzi.
Pozytywne zmiany można z kolei zauważyć we Wrocławiu, który jeszcze w lipcu pozostawał najbardziej zakorkowanym polskim miastem. Sytuacja znacznie się poprawiła w związku z oddaniem do użytku ostatniego odcinka Autostradowej Obwodnicy Wrocławia. Obwodnica ma długość 35 km, a jej przejechanie trwa średnio 18 minut (średnia prędkość to 116,6 km/h). Przejazd liczącą 26 km trasą przez centrum Wrocławia - w godzinach szczytu - trwał przed oddaniem obwodnicy ponad godzinę. Średnia prędkość przejazdu przez centrum miasta w marcu wynosiła 20,3 km/h, a w lipcu – 23 km/h. Dzięki nowej inwestycji zwiększyła się ona do 29,1 km/h.
Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa - podpisz petycję do rządu
Wybory samorządowe 2024 - II tura
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?