Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wybory samorządowe w Gdyni. Opozycja deklaruje przyspieszenie doprowadzenia kolei do północnych dzielnic Gdyni. Padły obietnice

Szymon Szadurski
Szymon Szadurski
Gdyńska opozycja, szykująca się do wyborów samorządowych 7 kwietnia, deklaruje, że przyspieszy przywrócenie połączeń kolejowych do północnych dzielnic miasta.
Gdyńska opozycja, szykująca się do wyborów samorządowych 7 kwietnia, deklaruje, że przyspieszy przywrócenie połączeń kolejowych do północnych dzielnic miasta. Szymon Szadurski
Propozycje na usprawnienie komunikacji miejskiej w Gdyni przedstawili kandydaci Gdyńskiego Dialogu oraz koalicji Platformy Obywatelskiej, Lewicy i aktywistów, szykujący się do zaplanowanych na 7 kwietnia wyborów samorządowych.

Ich postulaty to m.in. przyspieszenie doprowadzenia kolei do północnych dzielnic miasta, bardziej przemyślana, niż dziś, budowa nowych buspasów, ustawienie biletomatów i wprowadzenie możliwości bezpłatnej jazdy autobusami i trolejbusami w dniach, w których odbywają się imprezy masowe.

Kandydaci opozycyjnych ugrupowań w Gdyni prezentowali swoje pomysły na nieczynnej dziś stacji kolejowej na Oksywiu. Jako pierwsi pojawili się na niej z samego rana przedstawiciele PO, Lewicy i ruchów miejskich.

Pomorska Kolej Metropolitalna do Oksywia? Jest propozycja

Jak poinformowali, złożyli wniosek do prezydenta miasta Wojciecha Szczurka o rozpoczęcie prac nad zapewnieniem finansowania dla przedłużenia kursów Pomorskiej Kolei Metropolitalnej do przystanku Oksywie Port wraz z budową stacji na Obłużu i Pogórzu.

- Cały czas ta inwestycja jest niestety tylko w fazie pomysłu - mówi Łukasz Piesiewicz, reprezentant ruchów miejskich. - Wygląda dziś na to, że wielu gdynian doczeka się jej dopiero, jak będzie na emeryturze. Z punktu widzenia finansów Gdyni nie byłoby to ogromne obciążenie i działanie możliwe do zrealizowania w perspektywie roku, dwóch lat.

Trwa głosowanie...

Doprowadzenie połączenia kolejowego do północnych dzielnic Gdyni jest możliwe w dwa lata?

Jak dodał Łukasz Piesiewicz, gdyński samorząd o dofinansowanie tej inwestycji zwrócić powinien się do marszałka województwa pomorskiego.

Przyspieszenia doprowadzenia kolei do północnych dzielnic Gdyni chcą także przedstawiciele Gdyńskiego Dialogu. Jak mówią, poprzez jego brak wielu mieszkańców czuje się dziś wykluczonych komunikacyjnie.

- Do stacji Gdynia Oksywie, na której dziś stoimy, kolejowy transport osobowy dojeżdżał jeszcze w latach 90. ubiegłego wieku - podkreśla Ireneusz Trojanowicz, radny Gdyni z północnych dzielnic. - Zatrzymywały się na niej pociągi z Kościerzyny. Gdyński Dialog chciałby odbudować tę linię. Jesteśmy za wariantem, aby w pierwszym etapie uruchomić ją z Gdyni Chyloni. W drugiej fazie, po konsultacjach z gminą Kosakowo, chcielibyśmy uruchomienia nitki do tej miejscowości koło lotniska. Potrzebna jest do tego współpraca także z Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego, Polskimi Kolejami Państwowymi i Szybką Koleją Miejską.

Trzeba przyspieszyć z budową buspasów. To olbrzymi problem

Na tym jednak propozycje Gdyńskiego Dialogu, dotyczące usprawnienia komunikacji miejskiej w Gdyni, nie kończą się.

Bartłomiej Austen, który, gdyby po 7 kwietnia i wyborach samorządowych temu ugrupowaniu udało się dojść do władzy, typowany jest na wiceprezydenta miasta, postulował zintensyfikowanie budowy buspasów.

- Są one kluczowe, aby komunikacja miejska zaczęła normalnie funkcjonować, a mieszkańcy zdecydowali się ją wybierać, zamiast wsiadać do samochodów - mówi Bartłomiej Austen. - Jest to niestety w Gdyni olbrzymi problem. Jako mieszkaniec bardzo się cieszę, że te buspasy zaczęły w końcu powstawać. Trudno jednak nie odnieść wrażenia, że budowane są w sposób chaotyczny. Buspasy powinny powstawać w miejscach, w których tworzą się największe korki, a często właśnie w nich w cudowny sposób znikają.

Szymon Jaros z Gdyńskiego Dialogu dodał, że ugrupowanie to widzi także konieczność ustawienia biletomatów. Jak mówił, Gdynia jest jedynym, dużym miastem w Polsce, w którym ich brakuje.

Aneta Banach, kolejna kandydatka Gdyńskiego Dialogu do rady miasta, chciałaby wprowadzenia darmowej komunikacji miejskiej w dniach, kiedy odbywają się w Gdyni imprezy masowe.

- Pozwoliłoby to ograniczyć korki - mówi. - Widzieliśmy ostatnio podczas 98. urodzin miasta, że na skutek pokazu dronów mieliśmy do czynienia z całkowitym paraliżem Gdyni.

W sprawie projektu doprowadzenia kolei do północnych dzielnic Gdyni otrzymaliśmy 22 lutego stanowisko gdyńskiego samorządu. Przedstawiamy je poniżej.

- Wspólnie z Marynarką Wojenną RP, Akademią Marynarki Wojennej, PKP PLK, SKM i PGZ Stocznią Wojenną pracujemy nad projektem, który ma umożliwić poprowadzenie linii kolejowej do północnych dzielnic Gdyni, z Gdyni Głównej na Oksywie i z Rumi na Oksywie - mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju. - Jeszcze za wcześnie, żeby mówić o konkretnych terminach, jest kilka problemów do rozwiązania jak np. brak elektryfikacji na ostatnich czterech kilometrach planowanej trasy, ale prace są intensywne, a zakończenie modernizacji stacji towarowej Gdynia Port i wola tylu zdeterminowanych podmiotów, otworzyły realne możliwości realizacji tego projektu. Czas przejazdu sprawi, że będzie to atrakcyjna alternatywa dla podróży samochodem.

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź "Dziennik Bałtycki" codziennie. Obserwuj dziennikbaltycki.pl!

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdynia.naszemiasto.pl Nasze Miasto