Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Wyjaśnienia konsorcujm OHL-Hydrobudowa-PBG-Aprivia przekonały GIK do powierzenia mu budowy tunelu

Jacek Wierciński
mat. pras. GIK
Spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne ponownie zadecydowała, że to polsko-hiszpańskie konsorcjum, w którego skład wchodzą Obrascon Huarte Lain, Hydrobudowa Polska SA, PBG SA i Aprivia SA wykona prace w obrębie IV odcinka Trasy Słowackiego i wykopie tunel pod Martwą Wisłą. To efekt odwołania złożonego przez przegrane konsorcjum FCC Construction i uznania go przez Krajową Izbę Odwoławczą.

Konsorcjum OHL zdeklasowało konkurencję, której oferty zaczynały się od 1,2 mld zł, oferując swoje usługi za 885 mln zł. Tak niska cena zaniepokoiła rywalizujące z OHL konsorcjum FCC Construction, Alpine Bau GmbH, Alpine BeMo i Tunnelling GmbH. Sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która unieważniła wybór najtańszej oferty i nakazała ponowne sprawdzenie ofert. GIK zażądał od OHL wyjaśnień w tej sprawie.

Gdańsk ciął budżet na potrzeby budowy tunelu pod Wisłą - fragmentu Trasy Słowackiego.

Wyjaśnienia OHL trafiły do GIK w ostatniej chwili - w piątek 5 sierpnia. Na ich podstawie miejska spółka błyskawicznie podjęła decyzję, że mimo wątpliwości KIO to właśnie wskazane wcześniej konsorcjum wykona prace.

- Zapoznaliśmy się z tłumaczeniami OHL i jeszcze raz sprawdziliśmy oferty - zapewnia Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy GIK. - Ponownie jednak zdecydowaliśmy się na to samo konsorcjum.

GIK zaskarżył wyrok KIO do Sądu Okręgowego w Gdańsku.

- OHL i Hydrobudowa tłumaczą, że współpracują z firmą, która ma doświadczenia w drążeniu w Polsce tuneli metodą TBM, a dzięki wcześniejszym rozległym kontaktom są w stanie uzyskać korzystne ceny materiałów budowlanych - tłumaczy decyzje GIK Skorupka-Kaczmarek.

FCC Construction nie chce komentować decyzji GIK. Pozostałe firmy biorące udział w przetargu mają teraz 10 dni na złożenie odwołania w tej sprawie.
Tunel pod Martwą Wisłą wykonywany metodą tzw. wielkiej śruby, czyli przy użyciu maszyn drążących TBM, ma zostać ukońćzony do końca 2014 r. Koszty inwestycji szacowane są na ok. 700 mln zł.

Jeśli żaden z konkurentów nie zakwestionuje decyzji GIK, konsorcjumOHL i Hydrobudowy ma zrealizować IV etap Trasy Słowackiego od Węzła Marynarki Polskiej do Węzła Ku Ujściu. Oprócz tunelu powstanie tam rondo o średnicy 130 m i kilka wiaduktów umożliwiających bezkolizyjny ruch tramwajowy, samochodowy i pieszy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto