Wyniki sprzedażowe LPP - z historycznych rekordów w 2019 w spadki w 2020 roku

Jacek Klein
Jacek Klein
Gdańska firma odzieżowa ubiegły ork miała rekordowy, ponad 10 mld zł przychodów. Wiosna tego roku to już jednak dramatyczny spadek sprzedaży w salonach z powodu epidemii Covid-19. Sklepy stacjonarne zanotowały spadek ponad 80 proc. sprzedaży.

Wciągu trzech tygodni maja sprzedaż LPP w sieci sklepów stacjonarnych spadła o 84 proc., za to w kanale internecie wzrosła o 381 proc. Rezultat to spadek sprzedaży w maju ogółem o 43 proc. W kwietniu łączna sprzedaż spadła o 68 proc. (-100 proc. w offline oraz +251 proc. w online). W pierwszym kwartale sprzedaż internetowa była wyższa od stacjonarnej.

Gdańska firma zakłada, że w roku obrotowym 2020/21 spadek przychodów będzie nie większy niż 30 proc. rok do roku.

LPP jest w trakcie renegocjacji umów najmu w galeriach handlowych. W kwietniu wypowiedziała co trzecią umowę, w przypadku części z nich doszło do porozumienia na nowych warunkach. Firma zapowiada, że niektóre salony mogą pozostać zamknięta.

Firma wdrożyła także program oszczędnościowy. W centrali i w spółkach zagranicznych wynagrodzenia spały średnio o około 20 proc. Zarząd zdecydował też, że od kwietnia jego członkowie pobierają wynagrodzenia w kwocie 1 zł. symboliczne wydagrodzenie będzie wypłacane dopóki sytuacja firmy się nie ustabilizuje. Wynagrodzenia nie pobiera także rada nadzorcza.

W Polsce jak i na rynkach zagranicznych firma korzysta z pomocy rządowej. Otrzymała 22 mln zł wsparcia w Polsce jako dopłaty do wynagrodzenia postojowego i solidarnościowego. Na rynkach zagranicznych było to 22,5 mln zł

Za to ubiegły rok firma może zaliczyć do wyjątkowo udanych. Polski producent odzieży zakończył ubiegły rok z kolejną rekordową sprzedażą o wartości 9,9 mld złotych oraz zysk netto na poziomie 500 mln złotych. Po raz pierwszy przychody z zagranicy stanowiły w minionym roku 52 proc. sprzedaży całej Grupy. Miao to przełożenie na niemal 1,1 mld zł wkładu do krajowego budżetu w postaci podatków.

- Za nami kolejny udany rok, w którym po raz pierwszy w historii firmy, już w drugim kwartale nasze przychody z zagranicy przewyższyły te osiągane w Polsce. To potwierdza przede wszystkim dobre przyjęcie naszych kolekcji, głównie w Europie. Co ważne, nasze młodsze brandy obok Reserved również zanotowały doskonałe wyniki – praktycznie w każdym miesiącu marki House, Mohito oraz Sinsay wykazywały dodatnią sprzedaż w sklepach porównywalnych (LFL). Szczególnie cieszą nas te najwyższe tj. w Izraelu, Rumunii, Niemczech i Wielkiej Brytanii, gdzie rynki są bardzo konkurencyjne - skomentował Przemysław Lutkiewicz, wiceprezes LPP.

Miniony rok dla gdańskiej spółki był także okresem dalszych wzrostów sprzedaży internetowej. W ostatnim kwartale stanowiła ona 15,8 proc. przychodów z Polski oraz 14,2 proc. sprzedaży całej Grupy. W tym samym okresie przychody z tego kanału w Polsce stanowiły już 54 proc. przychodów całego e-commerce LPP. Dzięki dalszemu rozwojowi sklepów internetowych za granicą, wydatkom na marketing oraz na skutek zmiany zachowań zakupowych polskich klientów, wynikającej z niedzieli bez handlu, sprzedaż e-commerce w całym ubiegłym roku przyniosła ponad 1,1 mld zł przychodów.

Ubiegły rok to kontynuacja podejmowanych przez polską spółkę prac na rzecz poprawy bezpieczeństwa i warunków produkcji w fabrykach dostawców.

- W ciągu siedmiu lat przeznaczyliśmy na ten cel łącznie ponad 25 mln zł, z czego blisko 5 mln zł to wartość nakładów na rzecz zwiększenia bezpieczeństwa w fabrykach dostawców w 2019 r. Co ważne, w okresie opisywanym w naszym najnowszym raporcie, audytorzy LPP przeprowadzili w 10 krajach łącznie 1564 audyty pod kątem BHP, warunków pracy i przestrzegania praw człowieka, a w samym Bangladeszu 85 proc. naszych fabryk uzyskało ocenę bardzo dobrą lub dobrą – dodaje Anna Miazga.

Epidemia pokrzyżowała wiele planów biznesowych spółki uległo zmianie. Odłożyła część planowanych inwestycii w rozwój sieci na później.

- Przed nami rysuje się nowa rzeczywistość w handlu. W ciągu ostatnich lat wiele udało nam się osiągnąć, ale teraz nie mamy żadnej pewności co do przyszłości. Patrząc na wydarzenia pierwszego kwartału tego roku, zdecydowaliśmy się wprowadzić w życie scenariusz zakładający ograniczenie kosztów i wydatków inwestycyjnych. Koncentrujemy się też tylko na obszarach, które wspierają rozwój firmy w tych szczególnych warunkach rynkowych, jak na przykład skokowy wzrost w kanale e-commerce. Nowe realia to również przestrzeń dla rozwoju omnichannelu, który pozostaje dla nas priorytetem i z pewnością nastąpi przyspieszenie w tym obszarze – dodaje Przemysław Lutkiewicz.

Wysokie czynsze, niewielu klientów. Restauratorzy zamykają biznesy.

Wideo

Materiał oryginalny: Wyniki sprzedażowe LPP - z historycznych rekordów w 2019 w spadki w 2020 roku - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3