MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Yach Film zakończony

Tomasz Rozwadowski
Jedenasta edycja festiwalu polskich wideoklipów zakończyła się w sobotni wieczór galą w teatrze Wybrzeże. Najwyżej cenione nagrody zgarnęły prace odważne, związane z muzyką alternatywną.

Jedenasta edycja festiwalu polskich wideoklipów zakończyła się w sobotni wieczór galą w teatrze Wybrzeże. Najwyżej cenione nagrody zgarnęły prace odważne, związane z muzyką alternatywną. W ten prosty sposób festiwal powrócił do swoich korzeni - był bowiem początkowo prezentacją nowej, zbuntowanej sztuki.

Przełom lat 80. i 90., gdy festiwal stawiał pierwsze kroki, był czasem aksamitnej rewolucji w kulturze. Na światło dzienne wypłynęły zjawiska dotąd konsekwentnie blokowane przez cenzurę. Później rolę cenzora zaczął pełnić najprościej pojęty wolny rynek, który filtrował tylko to, co podobało się wszystkim lub prawie wszystkim. Nagrody tegorocznej edycji pozwalają wierzyć, że scena muzyczna w Polsce zaczyna zbliżać się do światowej normy: produkcja muzyczna jest mozaiką różnorodnych, "niszowych" działań artystycznych.

Trzy najważniejsze nagrody utwierdzają w tego typu myśleniu. Laureat Grand Prix , zespół Sweet Noise pokazał pełen furii, a równocześnie perfekcyjnie, dynamicznie zrealizowany klip do piosenki "Dzisiaj mnie kochasz, jutro nienawidzisz? nagranej z gościnnym udziałem Anny Marii Jopek. Lider zespołu, Glaca w swoim wystąpieniem przy wręczeniu głównej nagrody z pewnością dostarczył sporo kłopotów telewizyjnym montażystom, gdy zadedykował przedstawicielom biznesu muzycznego tytuł innej ze swoich piosenek. Nie chcąc stosować kropek, napiszę parafrazę: "Spadaj sukinsynu, okradłeś mnie."

Drewnianego Yacha dla pracy dostrzeżonej, ale przegranej w walce o nagrodę główną zdobył łódzki zespół Cool Kids of Death za "Uważaj", brawurową animację wykonaną własnymi siłami zespołu.

Trzecim znakomitym klipem w konkursie było "Zejdź ze mnie" VooVoo, wysmakowany teledysk Mariusza Malca. Malec z przekąsem stwierdził, że jest jednym z nielicznych dyplomowanych reżyserów w stawce. Wygrał, więc ma powód do radości.

Nadspodziewanie dobrze sprawdził się również duet konferansjerski Cezary Pazura i Krzysztof Skiba. Pazura z pasją grał rolę "głupiego" a Skiba "mądrego". Może jednak było odwrotnie...

NAGRODY

Grand Prix

Sweet Noise z Anną Marią Jopek - "Dzisiaj mnie kochasz, jutro nienawidzisz" (realizacja Mikołaj Górecki i Piotr Glaca - Mohamed)

Drewniany Yach

Cool Kids Of Death - "Uważaj" (realizacja Krzysztof Ostrowski i Adam Badowski)

Reżyseria

Mariusz Malec - Voo Voo, "Zejdź ze mnie"
Scenariusz

Anna Maliszewska i Łukasz Jankowski - Myslovitz "Acidland"
Zdjęcia

Witold Płóciennik - Hey, "Cisza, ja i czas" oraz O.N.A "Niekochana"

Montaż

Łukasz Szwarc Bronikowski - Futro "Wyspy"

Plastyczna organizacja przestrzeni (scenografia)
Tomasz Nalewajek, Robert Tyska i Tomasz Niedźwiedź - Blue Cafe, "Kochamy siebie"

Animacja

Szymon Felkel - Bioband, "Paparyż"

Kreacja aktorska wykonawcy utworu muzycznego

Michał Wiśniewski - Ich Troje "Mam już dość"

Inna Energia

Adam Smoczyński - Wierni "Teksty"

Yach specjalny

Nagroda organizatorów za debiut na polskim rynku - Biłyk
Nagroda specjalna Prezydenta Miasta Sopot: Filip Kovcin, Krzysztof Krawczyk i Goran Bregovic - "Ojda, ojda"

Mały Jaś za najlepszy wideoklip dziecięcy: Wojciech Kliczka i Krzysztof Kokoryn - Pan Japa i Magiczna Załoga "Magiczna załoga"

Bursztynowy Yach,

Nagroda główna II Festiwalu Wideoklipów Krajów Skandynawskich i Nadbałtyckich: Thomas Halland - Royksopp "Eple"

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Rusza 61. Festiwal w Opolu. Znamy szczegóły

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto