Do końca 2015 roku trasa Warszawa – Trójmiasto zostanie wyposażona w systemy zapewniające bezprzewodowe przekazywanie sygnałów z semaforów do kabiny maszynisty. Pozwoli to na przyśpieszenie pociągów do 200 km/h, skrócenie czasu przejazdu z Gdańska do Warszawy do 2 godzin i 37 minut i na podwyższenie bezpieczeństwa.
Zobacz: Kolej Metropolitalna na finiszu. Otwarcie w przyszłym roku
W Gdańsku działają już urządzenia, które automatycznie wykrywają awarie lokomotyw i wagonów. Urządzenia te (DSAT) działają zdalnie i mierzą bezkontaktowo przy pełnej prędkości pociągu temperaturę kół i siłę, z jaką oddziałują koła na szyny. Nieprawidłowości, np. przegrzane łożyska czy zakleszczone hamulce są automatycznie przekazywane do dyżurnych ruchu. Koszt inwestycji to ponad 26 mln zł brutto.
Dodatkowo montowany jest też europejski system zarządzania ruchem kolejowym (ERTMS - European Rail Traffic Management System). Działanie ERTMS polega na przekazywaniu z pomocą fal radiowych informacji o sygnałach, które maszynista zobaczy na semaforach dopiero za kilka kilometrów, np. o dozwolonej prędkości na poszczególnych odcinkach trasy czy sygnału "stój". Systemu podniesie poziom bezpieczeństwa ruchu pociągów i zwiększy przepustowości linii. Pociągi pasażerskie z Warszawy do Gdyni, na wybranych odcinkach, pojadą z prędkością powyżej 160 km/h.
Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej. Budowa w Żukowie (kwiecień 2024)
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?