- Jadąc 10 metrów nad ulicami miasta z prędkością 50 km/h niczym prywatną, powietrzną taksówką, omijamy wszelkie korki, dostając się natychmiast do wybranej przez nas lokalizacji - przekonują Emilia Wenecka, Sylwia Węsierska, Paulina Włodarczyk i Konrad Wójcik - autorzy projektu, który jest jedną z dziesięciu propozycji będących odpowiedzią na korki paraliżujące miasto.
Czytaj także: Ekologiczne centrum edukacji w Brzeźnie? Gdańsk widzi tam i zdrowe centrum i drogi wieżowiec
Same gondole miałyby mieścić od 1 do 5 osób i ważyć zaledwie 300 kg. - Studenci bardzo wnikliwie badali rzeczywiste potrzeby mieszkańców miasta. To nie akademickie deliberowanie, ale realna perspektywa - podkreśla dr Tomasz Rozwadowski, wykładowca PG.
Zobacz też: Uliczne zdroje w Pasie Nadmorskim w Gdańsku. Zobacz, gdzie najprawdopodobniej staną
Gondole to tylko jedna z możliwości. Oprócz nich studenci proponują "modulony" - czyli rodzaj dużych rozstawionych na ulicach szafek, gdzie można będzie zapiąć rower, schronić się przed deszczem, ale też spotkać ze znajomymi i wypić kawę.
- Na razie to tylko pomysły, ale warto rozpocząć szerszą dyskusję o takich rozwiązaniach - uważa Rozwadowski.
Gondole
Wydaje się nieprawdopodobne, a jednak coraz częściej realizowane
"Personal rapid transport" - bo tak nazwane są rozwiązania, jakie proponują studenci, wdrażane są w wielu miastach na świecie. Nie zawsze mają postać "latającą", bywa, że to niewielkie pojazdy szynowe. Gondole wprowadza obecnie m.in. 6 miast w Stanach Zjednoczonych, Londyn i Bristol w Wielkiej Brytanii oraz miasta w Korei i Austrii. Pierwsze gondole powstały jeszcze w latach siedemdziesiątych w Morgantown w USA.
Otwarcie sezonu motocyklowego na Jasnej Górze
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?