Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zapis czata z rzecznikiem praw konsumentów

(mar)
Fot. Marcin Modrzejewski
Fot. Marcin Modrzejewski
Moderator: Witamy naszego gościa :) Kirstein: Dzień dobry Państwu ~Grzesiek_23: Jakie ma Pani zdanie na temat zalegalizowania marihuany w Polsce Kirstein: Prywatnie jestem przeciwna zalegalizowaniu ...
Moderator: Witamy naszego gościa :)


Kirstein: Dzień dobry Państwu






~Grzesiek_23: Jakie ma Pani zdanie na temat zalegalizowania marihuany w Polsce


Kirstein: Prywatnie jestem przeciwna zalegalizowaniu posiadania marihuany. Tematyka ta nie obejmuje kompetencji rzecznika konsumentów.



~Nicko: Czy sklepy mają prawo odmówić przyjmowania towaru reklamowanego? Jeśli tak to na jakiej podstawie?


Kirstein: W przypadku wadliwości zakupionego towaru sklep ma obowiązek przyjęcia wadliwego towaru a konkretniej reklamacji i ustosunkowaniu się do reklamacji w ciągu 14 dni. Towar możemy reklamować w ciągu dwóch lat od daty zakupu.



~niko: Ostatnio przydarzyła mi się bardzo niemiła sytuacja. Kupiłam alkohol w jednym z kościerskich sklepów. Pani zapakowała go jedynie w torebkę jednorazową. Chwilę po odejściu od kasy, torebka pękła a alkohol się potłukł. Ekspedientka nie chciała jednak zwrócić pieniędzy za towar. Czy miała rację?


Kirstein: Sprzedawca nie miał obowiązku przyjąć takiej reklamacji, gdyż przedmiotem zakupu był alkohol a nie torba.



~kropkaPL: Z jakimi skargami spotyka się Pani najczęściej w swojej pracy?


Kirstein: W ostatnim czasie reklamowane są meble. Sprzedawcy dość często uchylają się od odpowiedzialności, przerzucając ją na producentów, proponują korzystanie z gwarancji, która w tym przypadku jest mniej korzystna.



~kropkaPL: Kiedy możemy ubiegać się o pomoc rzecznika praw konsumenta?


Kirstein: W sytuacji, w której sprzedawca, usługodawca nie zgadza się na pozytywne rozpatrzenie naszej reklamacji. Pomoc rzecznika udzielana jest nieodpłatnie, można kontaktować się telefonicznie.



~lolo_1: Jakie są moje prawa jako konsumenta??


Kirstein: W ciągu dwóch lat od zakupu towaru w przypadku jego wadliwości możemy go reklamować u sprzedawcy.



~kropkaPL: Jaka jest rola rzecznika w sporze między reklamującym/kupującym a sprzedawcą?


Kirstein: Rola rzecznika polega na informowaniu konsumenta o przysługujących mu prawach, występujemy do przedsiębiorcy w sprawach , w których zostały naruszone prawa konsumenckie, prowadzimy negocjacje, w skrajnych sprawach pomagamy przygotować konsumentom pozew sądowy.



~Nicko: Czy dwuletni okres reklamacji dotyczy wszystkich towarów np. ubrań i sprzętu RTV-AGD


Kirstein: Tak, w przypadku reklamowania u sprzedawcy.



~Truskawka: Czy usługi podlegają pod ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej?


Kirstein: Wszystko zależy od rodzaju usług, część z nich jest objęta odpowiedzialnością z tytułu rękojmi.



~Nokia: Cieszę się, że został poruszony temat prawa konsumenta. Kilka dni temu kupiłam mandarynki za 6zł kg i wszystkie były do wyrzucenia. Co mam teraz zrobić? Sklep nie przyjął reklamacji.


Kirstein: Jeżeli, stwierdziliśmy w domu fakt, iż mandarynki nie nadają sie do spożycia mieliśmy pełne prawo reklamować towar u sprzedawcy, jest tylko potrzebny dowóz zakupu (paragon).



!CEMAN: Mam takie pytanie - co mam zrobić??? Kupiłem komputer składany przez firmę, który kosztował dość dużo i coś się z nim podziało, tzn. spalił się, nie z mojej przyczyny. Firma przyjęła do reklamacji, ale oddali komputer w połowie naprawiony.


Kirstein: W tym wypadku sprzedawca ponosi pełną odpowiedzialność za wadliwość towaru, skoro podjął się naprawy można przyjąć, że uznał reklamację i powinien ją załatwić całościowo.



~sasza478: Mieszkam w małej wsi. Gdzie mogę szukać pomocy jeśli kupię w sklepie wadliwy towar?


Kirstein: Najpierw towar trzeba reklamować u sprzedawcy, w przypadku problemów zapraszamy do biura rzecznika konsumentów - są w każdym powiecie, można zgłosić też sprawę telefonicznie.



~kasia_5: Co zrobić, jeśli chcemy zareklamować towar, a nie mamy już paragonu? Podobno można przyjść ze świadkami, którzy widzieli jak kupowałam towar. Czy jest to jednak wiarygodne?


Kirstein: Jest to duże utrudnienie ale można posiłkować się świadkami.



~BLONDYNECZKA_23: Proszę mi powiedzieć czy odzież zakupiona nie podlega juz zwrotowi - jak to teraz jest tak naprawdę?


Kirstein: Odzież możemy reklamować tylko w przypadku gdy jest ona wadliwa, możemy wtedy żądać wymiany towaru na nowy pozbawiony wad, lub naprawy o ile istnieje taka możliwość O tym jaką formę reklamacji wybieramy decyduje konsument.



~alka_1: Zauważyłam w pewnym sklepie spożywczym, następującą sytuację - była duża przecena 2 towarów spożywczych. Atrakcyjna zachęta dla klienta. Niestety data ważności towaru minęła 2 dni temu. Czy właściciel sklepu ma prawo wystawiać w sklepie taki produkt?


Kirstein: Właściciel nie ma prawa wystawiać do sprzedaży towarów po terminie ważności.



~kropkaPL: Jak powinniśmy udokumentować złą jakość USŁUGI w sporze z usługodawcą? (np. usługi fryzjerskie). Co w takich sporach radzi rzecznik?


Kirstein: Jest to subiektywna ocena klienta, w sytuacjach skrajnych można się posiłkować opinią ekspertów. W tego typu sprawach radzę zgłaszać problem usługodawcy. W większości spraw starają się oni wyjść naprzeciw żądaniom klienta.



~Bogacz: Czy dobre jest kupownie przez Allegro? Czy można wierzyć tym ludziom, że nam przyślą daną rzecz??


Kirstein: Sama korzystam z Allegro i cieszę się, że jest taka, możliwość, oczywiście zdarzają się oszuści.



~ONLY_FOR_PTYSIA_:): Czy orientuje się Pani jaka jest możliwość odzyskania pieniędzy w przypadku oszukanych zakupów przez internet??


Kirstein: Postępowanie reklamacyjne i ewentualnie droga sądowa.



~longin: Czy istnieją typy towarów, które nie nadają się do reklamacji?


Kirstein: Każdy towar zakupiony w razie wadliwości podlega reklamacji.



~kasia_5: Mam problem z tapicerką. Trzy razy zgłaszałam reklamację - właściciel sklepu oddawał tapicerkę do naprawy. Kiedy mogę żądać, aby tapicerkę wymieniono na nową?


Kirstein: Już za pierwszy razem mamy prawo żądać wymiany towaru na nowy pozbawiony wad, oczywiście jeżeli wada jest istotna.



~Lila: Nie do końca zrozumiałam z reklamacją odzieży. Sprzedawca nie musi nam przyjąć produktu, jeżeli nie jest on wadliwy?


Kirstein: Sprzedawca nie ma obowiązku przyjmowania towaru niewadliwego, aczkolwiek wielu sprzedawców stosuje taką praktykę dbając o swoją klientelę.



~rolnik67: Ostatno zamówiłem w jednym z serwisów aukcyjnych telefon komórkowy. Na stronie było napisane, że jest dobry. Reklamowałem go na tym serwisie, ale oni nie uznali moich pretensji.Co mam robić?


Kirstein: Wszystko zależy od tego czy kupował Pan w sklepie internetowym czy na licytacji, jeżeli w sklepie to w ciągu 10 dni od daty zakupu ma Pan prawo odstąpić od umowy, a w przypadku wadliwości towaru ma Pan takie sama prawa jak przy zakupie w normalnym sklepie.



*meto*: Co zrobić jeśli reklamowany towar sprzedawca uważa za zniszczony z naszej wini i nie chce go przyjąć a wiemy, że uszkodzony jest nie z naszej winy?


Kirstein: Możemy posiłkować się opinią rzeczoznawcy. Listy rzeczoznawców dostępne są w Państwowej Inspekcji Handlowej.



~kropkaPL: Czy rzecznik wspiera konsumentów w sporach z organami administracji samorządowej? Czy można reklamować jakość obsługi np. w urzędach pracy?


Kirstein: Nie.



~longin: Czy można rekalmować też towary kupione na targu? Wydaje mi się, że jest to trudniejsze, gdyż sprzedawcy nie są nigdzie zarejestrowani. Pracują "na lewo" - nie zależy im więc na przestrzeganiu prawa do reklamacji, bo w razie czego - nikt ich nie znajdzie. Co robić?


Kirstein: Jeżeli mamy dowód sprzedaży (a mamy prawo go zażądać), możemy reklamować. Z mojej praktyki wiem, że reklamacje te są też rozpatrywane.



~Achilles: A jakie są szanse konsumenta na wygraną w sądzie??



~Truskawka: Ja jest z kosztami na drodze sadowej?


Kirstein: Jeżeli kupujący udowodni swoją rację to bardzo duże, a koszty sądowe są niewysokie.



~Krzys: Czy można zwracać zakupiony towar bez podania przyczyny i ile na to jest czasu, o ile jest to możliwe?


Kirstein: Jest to wyłącznie dobra wola sprzedawcy. Warto zapytać się o taką możliwość w momencie zakupu.



~helena: Czy można reklamować benzynę, która moim zdaniem zepsuła mi silnik w samochodzie? Jak to udowodnic?


Kirstein: Można reklamować tak u sprzedawcy jak i u dystrybutora. Udowodnienie jest dość trudne, na pewno są potrzebne opinie rzeczoznawców.



~mancia: Przy odbiorze renty z poczty panienka z okienka bierze dowód osobisty i spisuje z niego wszystkie dane. Czy ma takie prawo skoro ma właściciela dowodu przed sobą i może sprawdzić jego tożsamość czy musi wszystko spisywać?


Kirstein: Jest to sprawa związana z ochroną danych osobowych i jest przedmiotem opiniowania Głównego Inspektora Danych Osobowych.



~helena: Jak zareagować gdy sprzedawca odmawia przyjęcia reklamacji, twierdząc że jest ona bezpodstawna?


Kirstein: Zostawić pismo reklamacyjne w sklepie, bądś przesłać je listem poleconym za potwierdzeniem odbioru. Sprzedawca ma w takiej sytuacji obowiązek w ciągu 14 dni ustosunkowania się do naszej reklamacji, o ile tego nie uczyni przyjmuje się, że reklamacja jest uznana.



~helena: Co zrobić gdy otrzymujemy listy z jakąś ogromną wygraną, a później okazuje się że jest to wielka bzdura. Co najgorsze daliśmy się też naciągnąć na zakup jakiejś rzeczy???


Kirstein: Należy czytać dokładnie dokumenty, nie podpisywać w "ciemno" żadnych zamówień.



!CEMAN: Co konkretnie mam zrobić, jeśli firma zbankrutowała i nie mam komu zgłosić reklamacji - wydania mi mojego towaru....?


Kirstein: Sprawę należy skierować do sądu cywilnego.



~adaś: Kupując jakieś ubranie z promocji często jest informacja, że towar z promocji nie można reklamować. Czy jest to zgodne z prawem??


Kirstein: Jest to niezgodne z prawem. Tylko w przypadku gdy sprzedawany jest towar wadliwy i dlatego ma niższą cenę, nie możemy reklamować tej wady, natomiast jeśli ujawni się inna mamy pełne prawo reklamować.



~kropkaPL: Jak można ocenić efektywność pracy Pani urzędu? Na podstawie wartości przedmiotów sporu? Ilości spraw pozytywnie rozpatrzonych? Proszę podać jakieś statystyki - rok 2004.


Kirstein: Trudno mówić o efektywności, gdyż przede wszystkim udzielamy porad. W sprawach, w któych podjęliśmy się interwencji w ponad 70 % udało się zaspokoić roszczenia kilientów.



~Kate__Lankey: Czy Pani praca jest trudna ?


Kirstein: Bardzo ciekawa.



~kropkaPL: Ile zarabia rzecznik praw konsumenta? To w końcu stanowisko urzędnicze, podatnicy MAJĄ PRAWO WIEDZIEĆ!


Kirstein: Zgodnie z taryfikatorem dla pracowników samorządowych.



~Kucyk_Hermiona: Czy w sklepie zoologicznym tez można reklamować np. zwierzaki lub produkty do ich pielegnacji, bądź pokarmy?


Kirstein: Tak.



~Zając_Bezportasek,,,: A co z jedzeniem w restauracji .. jeżeli.. przykładowo znajdziemy włos w zupie.. co możemy zrobić?


Kirstein: Reklamować.



~Kamikadze: Jak prawnie przedstawia się kwestia odstąpienia od umowy sprzedaży - jaki jest termin, jakich towarów dotyczy i czy musi mieć uzasadnienie?


Kirstein: Odstąpić możemy tylko w przypadku sprzedaży towarów na odległość (np. sklep internetowy, sprzedaż wysyłkowa, akwizytorzy) i mamy na to 10 dni.



~ho8ygv7i: Często jest tak, że kupuję piwo i jak chcę oddać butelkę pani w sklepie chce paragon. Czy to jest konieczne?


Kirstein: Jest to indywidualnie ustalane przez sprzedawcę. Nie ma na to odrębnych przepisów.



~kropkaPL: Czy posiadacie Państwo stronę, na której znajdują się podstawowe informacje i porady dotyczące sporów ze sprzedającym?


Kirstein: Taka strona zostanie uruchomiona od maja tego roku.



~helena: Czy można zareklamować usługi lekarza, z których nie byłam zadowolona?


Kirstein: Takimi sprawami zajmuje się Rzecznik Praw Pacjenta przy Narodowym Funduszu Zdrowia, chyba, że dotyczy to usług pełnopłatych i te można reklamować także u Rzecznika Konsumentów jak każdą inną usługę



~rico40: Byłem członkiem autokonsorcjum Daewoo, tzn. system argentynski. Teraz kończy się okres grupy, wpłaciłem trochę kasy. Jak mogę ją odzyskać?




Kirstein: Jak najszybciej wystosować pismo do konsorcjum.



~3mia100.pl: Odpowiedziała Pani, że 70% spraw Klientów zostało rozpatrzonych pozytywnie. Mam pytanie o te 30%. Co było najczęstszą przyczyną przegrania sporu ze sprzedawcą?


Kirstein: Bardzo często ocena wadliwości towaru nie znalazła potwierdzenia w opinii rzeczoznawców.



walentynek234: Allegro zwraca pieniążki, jeśli wartość zakupionego towaru przekracza 50 zł, czy to jest rozsądne ??


Kirstein: Nie oceniam tego, ponieważ Allegro jest forum aukcyjnym i nie podlega pod przepisy o sprzedaży konsumenckiej.



~mancia: Podczas zakupu w sklepie odzieżowym po długim namyśle zrezygnowałem z towaru, jednak sprzedawca poinformował mnie, że może mi zwrócić kwotę pomniejszoną o podatek VAT z uwagi na fakt, iż transakcja została zafiskalizowana na kasie. Miał takie prawo?


Kirstein: Jest to niezgodne z przepisami skarbowymi. Kasa fiskalna nie blokuje możliwość zwrotu pieniędzy.



~kasia_5: A czy rzecznik konsumenta zajmuje się również problemami związanymi z prawem pracy, a raczej nieprzestrzegania przepisów przez pracodawcę?


Kirstein: Nie.



~3mia100.pl: Jakie kwalifikacje powinien posiadać rzecznik pk? Wykształcenie? Doświadczenie zawodowe? Cechy osobowości?


Kirstein: Wykształcenie wyższe Doświadczenie zawodowe - wynika to z przepisów o instytucji rzecznika. Rzecznika zatrudnia Rada powiatu i to ona decyduje czy dana osoba kwalifikuje się na to stanowisko.



Moderator: Dziękujemy Pani rzecznik za odpowiedzi a Państwu za pytania :)


Kirstein: Dziękuję Państwu.




Czat odbył się w kościerskiej siedzibie "Dziennika Bałtyckiego" 11 marca 2005.
Alicja Kirstein jest powiatowym rzecznikiem praw konsumentów w Kościerzynie.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Zwolnienia grupowe w Polsce. Ekspert uspokaja

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto