Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zbliża się komunikacyjna rewolucja

Redakcja
Pełna integracja zakładów komunikacji miejskiej, nowy cennik biletów dla całego Trójmiasta i całkowite zniesienie granic taryfowych już od 1 stycznia 2009 roku.

- Teoretycznie są szanse, żeby ta integracja nastąpiła od 1 stycznia 2009 roku. Jednak ciężko powiedzieć czy to się uda, bo stoi przed nami dużo zmian formalno-prawnych. Wola władz jest taka, żeby stało się to jak najszybciej - przekonuje Hubert Kołodziejski, szef Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.

 

Przez wiele lat Gdynia i Gdańsk rywalizowały ze sobą na płaszczyźnie komunikacyjnej. Doprowadziło to do tego, że oba modele funkcjonowania komunikacji miejskiej znacząco się od siebie różnią. Na początku lat 90. w Gdyni powstał Zarząd Komunikacji Miejskiej, który zlecał i kontrolował przewozy, żeby zapewnić odpowiednią jakoś usług. Gdańsk postanowił wprowadzić ten model dopiero w 2005 roku. Utworzono Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który stopniowo przejmuje realizację kolejnych zadań. Jednak w dalszym ciągu istnieje struktura, w której to przewoźnik jest jednocześnie tym, który układa szczegółowe rozkłady jazdy, realizuje przewozy i sam siebie kontroluje.

 

Dwa odrębne modele doprowadziły do znaczącego zróżnicowania cen i rodzajów biletów. W Gdyni bilety jednorazowe na cały przejazd, w Gdańsku bilety czasowe.

 

Po wielu latach debaty o potrzebie wspólnego biletu dla całego Trójmiasta, powstał Metropolitalny Związek Komunikacji Zatoki Gdańskiej, który jest odpowiedzialny za przygotowanie i zrealizowanie projektu zintegrowanej komunikacji metropolitalnej. Niedawno zakończył wstępne prace nad cennikiem, który będzie obowiązywał na terenie wszystkich samorządów tworzących MZKZG.

 

Projekt ten zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów: jednorazowych i czasowych. Szczególnie istotne jest, że przy biletach jednorazowych nastąpi całkowite zniesienie granic. - Do tej pory, gdy ktoś jechał z Sopotu w kierunku Gdańska lub Gdyni musiał się martwić gdzie jest ta granica, teraz ona zniknie - mówi Hubert Kołodziejski. Jednocześnie linie przyśpieszone w Gdańsku staną się liniami zwykłymi.

 

Poniżej zamieszczamy propozycje cen niektórych biletów przygotowane przez MZKZG oraz dotychczasowe ceny w Gdańsku i Gdyni. Ceny mogą ulec zmianie.

 

Ceny biletów komunalnych (proponowane i obecne)
Bilety jednorazowePropozycja
MZKZG (zł)
Gdańsk
obecnie (zł)
Gdynia
obecnie (zł)
Linia zwykła2,503,002,00
Linia pospieszna, nocna i specjalna3,504,203,00
Bilety czasowe do 15 minut:
Linia zwykła2,002,00-
Linia pospieszna, nocna i specjalna2,50--
Bilety czasowe do 60 minut:
Linia zwykła3,004,20-
Linia pospieszna, nocna i specjalna4,00--

 

 

Niemal w każdej dyskusji o cenach w komunikacji miejskiej w Gdańsku czy Gdyni pojawia się porównanie Trójmiasta do Warszawy, w której istnieją podobne środki transportu publicznego. Zgodnie z proponowanym przez MZKZG cennikiem, za bilet 24-godzinny zapłac

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto