- Teoretycznie są szanse, żeby ta integracja nastąpiła od 1 stycznia 2009 roku. Jednak ciężko powiedzieć czy to się uda, bo stoi przed nami dużo zmian formalno-prawnych. Wola władz jest taka, żeby stało się to jak najszybciej - przekonuje Hubert Kołodziejski, szef Metropolitalnego Związku Komunikacyjnego Zatoki Gdańskiej.
Przez wiele lat Gdynia i Gdańsk rywalizowały ze sobą na płaszczyźnie komunikacyjnej. Doprowadziło to do tego, że oba modele funkcjonowania komunikacji miejskiej znacząco się od siebie różnią. Na początku lat 90. w Gdyni powstał Zarząd Komunikacji Miejskiej, który zlecał i kontrolował przewozy, żeby zapewnić odpowiednią jakoś usług. Gdańsk postanowił wprowadzić ten model dopiero w 2005 roku. Utworzono Zarząd Transportu Miejskiego w Gdańsku, który stopniowo przejmuje realizację kolejnych zadań. Jednak w dalszym ciągu istnieje struktura, w której to przewoźnik jest jednocześnie tym, który układa szczegółowe rozkłady jazdy, realizuje przewozy i sam siebie kontroluje.
Dwa odrębne modele doprowadziły do znaczącego zróżnicowania cen i rodzajów biletów. W Gdyni bilety jednorazowe na cały przejazd, w Gdańsku bilety czasowe.
Po wielu latach debaty o potrzebie wspólnego biletu dla całego Trójmiasta, powstał Metropolitalny Związek Komunikacji Zatoki Gdańskiej, który jest odpowiedzialny za przygotowanie i zrealizowanie projektu zintegrowanej komunikacji metropolitalnej. Niedawno zakończył wstępne prace nad cennikiem, który będzie obowiązywał na terenie wszystkich samorządów tworzących MZKZG.
Projekt ten zakłada wprowadzenie dwóch rodzajów biletów: jednorazowych i czasowych. Szczególnie istotne jest, że przy biletach jednorazowych nastąpi całkowite zniesienie granic. - Do tej pory, gdy ktoś jechał z Sopotu w kierunku Gdańska lub Gdyni musiał się martwić gdzie jest ta granica, teraz ona zniknie - mówi Hubert Kołodziejski. Jednocześnie linie przyśpieszone w Gdańsku staną się liniami zwykłymi.
Poniżej zamieszczamy propozycje cen niektórych biletów przygotowane przez MZKZG oraz dotychczasowe ceny w Gdańsku i Gdyni. Ceny mogą ulec zmianie. |
Ceny biletów komunalnych (proponowane i obecne) | |||
Bilety jednorazowe | Propozycja MZKZG (zł) | Gdańsk obecnie (zł) | Gdynia obecnie (zł) |
Linia zwykła | 2,50 | 3,00 | 2,00 |
Linia pospieszna, nocna i specjalna | 3,50 | 4,20 | 3,00 |
Bilety czasowe do 15 minut: | |||
Linia zwykła | 2,00 | 2,00 | - |
Linia pospieszna, nocna i specjalna | 2,50 | - | - |
Bilety czasowe do 60 minut: | |||
Linia zwykła | 3,00 | 4,20 | - |
Linia pospieszna, nocna i specjalna | 4,00 | - | - |
Niemal w każdej dyskusji o cenach w komunikacji miejskiej w Gdańsku czy Gdyni pojawia się porównanie Trójmiasta do Warszawy, w której istnieją podobne środki transportu publicznego. Zgodnie z proponowanym przez MZKZG cennikiem, za bilet 24-godzinny zapłac
Drożeją motocykle sprowadzane z Niemiec
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?