Znaczenie aktywności fizycznej w nerwicy

abcZdrowie.pl
by Rance Costa / CC BY 2.0 (flickr)
Aktywność fizyczna poprawia kondycję fizyczną i samopoczucie, dlatego wykorzystywana jest w terapii chorób psychicznych. Jak ruch wpływa na nerwicę?

Leczenie nerwicy przeważnie opiera się na psychoterapii w połączeniu z farmakoterapią. W wielu przypadkach poprawę stanu pacjenta przynosi także aktywność fizyczna. W jaki sposób ruch pomaga w nerwicy i jaką jego formę najlepiej wybrać?

Zalety aktywności fizycznej w nerwicy

Nerwica to choroba psychiczna powodowana konfliktami wewnętrznymi i trudnymi doświadczeniami. Ponieważ ciało i umysł pozostają w ścisłej współpracy, schorzenie powodować może liczne objawy fizyczne, takie jak napięcie mięśniowe, dolegliwości bólowe, skurcze czy problemy z oddychaniem. Dlatego też w terapii nerwicy znaczącą rolę ogrywa aktywność fizyczna, która w skuteczny sposób poprawia samopoczucie pacjenta i redukuje symptomy chorobowe.

Właściwie dobrany wysiłek fizyczny może odprężać chorego, poprawiać jego nastrój i kondycję. Ćwiczenia zapobiegają napięciu fizycznemu i pozwalają zapanować nad własnym organizmem.

„Zalecana forma aktywności zależy zazwyczaj od temperamentu i preferencji danej osoby oraz rodzaju doświadczanych trudności” – podaje psycholog i psychoterapeuta, mgr Justyna Owczarek-Skoneczna. Jak dodaje, ruch powinien zwiększać świadomość własnego ciała, dlatego chorym zaleca się m.in. treningi tai chi i jogi. „O wiele bardziej istotne jest, żeby aktywność fizyczna sprawiała przyjemność, była źródłem relaksu, niż by miała kojarzyć się z presją związaną np. z koniecznością osiągania odpowiednich wyników, wygrywania itp.” – tłumaczy specjalistka.

Rodzaje ćwiczeń pomocnych w nerwicy

Jednym z rodzajów aktywności fizycznej zalecanej w terapii nerwicy jest joga. Skupia się ona na związku ciała, ducha, umysłu i świadomości. Chociaż ogólnie rzecz biorąc, jest to nurt filozoficzny wywodzący się z Indii, obecnie joga często sprowadzana jest do poziomu systemu ćwiczeń mających na celu zrelaksowanie i wyciszenie człowieka, a także jego rozwój wewnętrzny. W czasie treningu jogi należy poświęcić całą uwagę własnemu ciału, jego fizjologii i reakcjom. Ten rodzaj ćwiczeń uczy, jak kontrolować oddech, ograniczyć fizyczne symptomy schorzenia i zrozumieć ich przyczyny. Joga obejmuje sztukę medytacji, która pozwala zrelaksować się i odstresować. Redukując napięcie mięśniowe, możliwe jest pozbycie się fizycznych objawów nerwicy i napięcia psychicznego.

Aby odprężyć się i wyciszyć, chory może podjąć trening tai chi, czyli połączenie sztuk walki z medytacją. Ćwiczenia te wpływają nie tylko na ciało, lecz także na umysł. Trening tai chi poprawia koordynację i umożliwia zapoznanie się z mechanizmami działania organizmu. Wykonywać go może każdy niezależnie od wieku – samodzielnie, w parach lub w grupach. Wskutek tai chi chory uzyskuje spokój ducha, większy poziom energii i lepsze samopoczucie.

Wiele korzyści pacjentom przynosi także pilates. Trening ten nie tylko wzmacnia i rozluźnia mięśnie, ale także redukuje stres. Pilates został stworzony przez J.H. Pilatesa w XX wieku. Jest połączeniem ćwiczeń izometrycznych, jogi i baletu. Regularnie uprawiane ćwiczenia pilates wpływają pozytywnie na ciało i umysł.

Osoby cierpiące na nerwicę skorzystają na zajęciach tanecznych, które poprawiają nastrój i redukują napięcie. Muzyka działa kojąco na organizm i motywuje do działania. Uczęszczanie na zajęcia taneczne pozwala także poznać nowych ludzi i powrócić do życia społecznego. Wiele zalet ma zapisanie się na kurs tańca z partnerem lub partnerką – w ten sposób pogłębić można więzi i miło spędzić czas. Aktywność fizyczna podejmowana wraz z bliską osobą daje choremu poczucie bezpieczeństwa. Aby wybrać odpowiednią formę ruchu, warto skonsultować się ze specjalistą. Tylko właściwie dobrany wysiłek przyniesie poprawę stanu pacjenta.

Wsparcie redakcyjne od:

Zakaz przerywania ciąży ze względu na wady płodu. Fala protestów

Wideo

Komentarze 17

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

S
Sessi

Joga to świetny sposób na odreagowanie stresu, rozładowanie napięcia, wyluzowania oraz medytacji i po prostu sposób na to by zajrzeć w głąb siebie i swojej psychiki. Tak jak moi poprzednicy, którym polecił właśnie taki sposób odreagowania zaburzeń pan Sowiński, ja sam z siebie poczułem konieczność uprawiania tego rodzaju ćwiczeń fizycznych, które wyzwalają pozytywną energię. Systematycznie biorę udział w każdych zajęciach i widzę jak zmieniam się z każdym dniem. Polecam

K
Karola992

Nie wiem czy to ten sam Pan Doktor ale jeśli tak to dokładnie po jego terapii było mi i nadal jest coraz lepiej. Świetnie przeprowadzał ze mną rozmowy. Już na samym wstępnie kiedy przeprowadzał ze mną tzw. wywiad był bardzo delikatny i z łatwością dobrał odpowiednie metody leczenia. Serdecznie polecam tego doktora!

T
Tina9

Gdy trafiłam do psychiatry z depresją to usłyszałam, że oprócz przyjmowania leków , powinnam sama coś zrobić by poprawić samopoczucie. Doktor Sowiński zalecił jako terapię regularne uczęszczanie na siłownię. Bardzo mnie to zaskoczyło, jednak zastosowałam się do poleceń lekarza. Zaobserwowałam, że po ćwiczeniach znacznie poprawi mi się nastrój i uwalniają się moje hormony szczęścia. Ćwiczenia fizyczne stały się wsparciem dla terapii. Polecam

Z
ZuzaKina

Chodzę do dr. Sowińskiego z problemami nerwicowymi.Obok różnych stosowanych przez pana doktora metod zalecił mi też aktywność fizyczną. Wybrałam zajęcia taneczne, które poprawiły mi nastrój i obniżyły napięcia oraz relaks przy muzyce, który poprawia kiepski nastrój. Polecam

N
Nikita5

W moim stanie psychicznym ruch fizyczny okazał się zbawienny. Poprawa kondycji to jedno, ale rozruszałam moją depresję, obniżyłam też poziom lęku i niepokoju. Co więcej, przez dłuższy czas po uprawianiu joggingu obniżył mi się poziom negatywnych stanów emocjonalnych, takich jak ciągłe przygnębienie, niepokój, znużenie. Jako rodzaj terapii ruch fizyczny zalecił mi znany i lubiany psychiatra, do którego chodzę na sesje pan dr. P. Sowiński.

F
Feliks

Zawsze cierpliwy, otwarty, przyjaznie nastawiony dr. P. Sowiński. Pacjent czuje się zrozumiany i wsparty. Pan doktor rewelacyjnie prowadzi psychoterapie, świetnie dobiera techniki i metody leczenia, gdy jest potrzeba stosuje podbudowę farmakologiczną do leczenia. Nie ma problemu z umówieniem się na wizytę, terminy elastyczne. Polecam serdecznie.

T
Trzydziestolatek

O, jak miło widzę, że mój pan dr. Sowiński cieszy się nie tylko bardzo pochlebnymi opiniami w Rumi ale i w sieci. Musze dołączyć się koniecznie do pochwał, bo i ja również od 2 lat jestem u pana doktora na psychoterapii w związku z moimi uzależnieniami. Pan doktor jest super rewelacyjnym psychologiem i psychiatrą, prawdziwy znawca psychiki człowieka. Nie spotkałam nikogo, kto tak świetnie potrafi rozszyfrować naturę człowieka i dokonać psychoanalizy, a jednocześnie poskładać rozsypankę umysłową w całość. Polecam również

D
Dorian30

Właśnie jestem po drugiej wizycie u dr. P. Sowińskiego, którego wybrałem na podstawie opinii, które przejrzałem na forach. Muszę przyłączyć się do pochlebnych ocen, bo faktycznie pan doktor jest świetnym fachowcem i profesjonalistom. W gabinecie zawsze panuje atmosfera szczerości i otwartości, a pan doktor posiada nieprzejednane umiejętności interpersonalne, potrafi dokonać wnikliwej psychoanalizy i wyciągnąć wnioski i ułożyć plan psychoterapii. Jestem bardzo zadowolony, że wybrałem właśnie jego praktykę lekarską

W
Wista

Ja również korzystałem z pomocy dr. Sowińskiego, który jest bardzo znany w okolicach `Gdańska. Faktycznie bardzo dobry psychoterapeuta, rzetelny, kompetentny, bardzo profesjonalnie podchodzący do zagadnień związanych z chorobą psychiczną. Lekarz, który angażuje się w problematykę pacjenta i poświęca czas

M
Mela56

NIe chorowałam ani na anoreksje, ani na bulimię. za to ciagle się objadałam. batonik, czekoladka, cicho, po obiedzie obowiązkowo deser.A potem patrzałam na siebie i swój wielki brzuch i czułam do siebie obrzydzenie.Teraz wiem, że to było zajadanie uczuć lub nieumiejętność radzenia sobie z nimi.Jedząc odwracałam swoją uwagę od problemów i skupiałam się na swej wadze.Trafiłam do lekarza psychiatry, dr. Sowińskiego, który starał się wyprowadzić z tego błędnego koła. Zalecił mi jako rodzaj psychoterapii uprawianie sportu, wysiłek fizyczny, by odwrócić uwagę od jedzenia. Już od pół roku regularnie popołudniu biegam.Daleko mi do stanu równowagi i nawyki podjadania wciąż we mnie tkwią, ale emocjonalnie jest o niebo lepiej i muszę się bardzo pilnować

F
Ferlih

Leczę się u dr. Sowińskiego z uzależnienia alkoholowego, jako jeden z elementów terapii na rozładowanie napięcia i odciągniecie myśli od picia zalecił uprawianie sportu. Wysiłek fizyczny świetnie rozluznia napięcia i wyzwala pozytywną energię, a zmęczenie po tym ułatwia zaśnięcie bez przysłowiowej szklaneczki. Trzymam się teraz kurczowo różnych dyscyplin sportowych. Mam nadzieję, że uda mi się wyjść z nałogu skutecznie.

Z
Zuzka11111

Też leczę się u dr. P. Sowińskiego na zaburzenia nerwicowe, które jak stwierdził pan doktor mają podłoże w wewnętrznych konfliktach i trudnych przeżyciach, które doświadczyłam jako dziecka. Na wizytach brane były pod uwagę różne formy aktywności, które mogłyby odciążyć moje skupienie na chorobie i problemach. Oprócz leków i terapii pan doktor stwierdził, że powinnam sama zdecydował o rodzaju uprawianego sportu, gdyż będzie to dawało najlepsze efekty. Więc skupiłam się na bieganiu, robię to intensywnie i systematycznie. Czuję rozładowanie napięcia, ale i ogólne samopoczucie jest dużo lepsze. Ogólnie mówiąc, jestem zadowolona z takiego ukierunkowania i wsparcia pana doktora.Polecam

J
Ja i on

Chodziłam na terapię małżeńską i konsultacje do dr. P. Sowińskiego w zakresie stanów nerwicowych. Obok różnych metod zalecanych przez Pana doktora, podsunął mi pomysł na jakiś rodzaj aktywności fizycznej, który byśmy razem z mężem mogli uprawiać w celu wzmocnienia związku. Zapisaliśmy się do klubu na zajęcia taneczne. Muszę przyznać, że to był strzał w dziesiątkę. Zajęcia poprawiły nam nastroje i obniżyły napięcia, a do tego wspaniała zabawa i relaks przy muzyce i nawiązujemy nowe kontakty z ludźmi. Naprawdę pogłębiliśmy nasze więzi i na nowo odkrywamy siebie. Ja stałam się bardziej pogodna i spokojna. Jesteśmy bardzo wdzięczni naszemu Panu doktorowi, za cudowne pomysły i fachowe podejście, a przede wszystkim z uratowanie naszego związku.

S
Squash

Od kilku lat jestem pod opieką dr. P. Sowińskiego bo leczę OCD. Jako jedną z metod leczenia Pan doktor zalecił mi aktywność fizyczna.Dość sceptycznie podszedłem to tego sposobu na okiełznanie choroby. Korzystałem z różnych metody terapii, z konwencjonalnych jaki i niekonwencjonalnych. Dopiero zalecenia uprawiania sportu poprawiło jakość leczenia.Ja dwa, trzy razy w tygodniu chodzę na squasha. Chodzę tam, bo faktycznie w czasie gry nie myślę o chorobie i jest chwila wytchnienia. Dobrze się wtedy bawię, co jest rzadkością. Zdarza się, że po wysiłku fizycznym (mimo zażywanego lekarstwa) pojawiają się lęki, że coś mi się stanie. Wiem jednak, że poprawia mi to nastrój i wspomaga leczenie.

J
Jadzia71

Mam silną nerwice lekową. Leczenie podjęłam kilka lat temu. Nigdy nie uprawiałam żadnego sportu. Stany podkręconej nerwowosci zajadałam słodyczami. W końcu trafiłam do dr. Sowińskiego. On swym poważnym podejściem do mojej choroby oraz życzliwa opieką i wsparciem zachęcił mnie do czynnego wysiłku fizycznego, jako ważnego elementu terapii. Tak więc zainteresowałam się jogą, nie wstydzę się już biegać po pracy, chodzę regularnie na basen. Oczywiście są dni lepsze i gorsze, ale ważne żeby oderwać się od natręctw, lęków. Pan doktor Sowiński wskazał mi drogę do wyjścia z choroby. Dziękuję i pozdrawiam

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3