Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Zwodzony Most Stągiewny w Gdańsku jest podnoszony tylko na żądanie. 7 terminów w ciągu dnia, zgłoszenie co najmniej godzinę przed otwarciem

Stanisław Balicki
Stanisław Balicki
Przemysław Świderski
Zwodzony Most Stągiewny w Gdańsku jest podnoszony tylko na żądanie od 13 lipca 2023 roku. Wszedł wtedy w życie harmonogram przewidujący 7 terminów w ciągu dnia, kiedy jest to możliwe. Wniosek o podniesienie przęsła sternicy jednostek pływających powinni zgłosić nie późnej niż godzinę przed otwarciem, telefonicznie lub radiotelefonem. Od niemal roku, gdy mostowi została przywrócona funkcja zwodzenia, była ona wykorzystywana sporadycznie.

Zwodzony Most Stągiewny podnoszony tylko na żądanie

Most Stągiewny ma stały harmonogram zwodzenia od 13 lipca. Początkowo miał według niego działać od początku maja, jednak nie udało się w terminie wyłonić jego operatora.

Pierwsze otwarcie mostu dla jednostek pływających możliwe jest o 8:10, kolejne harmonogramowe zwodzenia – co 2 godziny, ostatnie – 20:10. Po sezonie, od listopada do końca marca, nie będzie dostępny pierwszy i ostatni termin. Jedynie dla służb ratowniczych procedura zwodzenia jest dostępna poza harmonogramem.

- O konieczności podniesienia przęsła jednostki muszą powiadomić obsługę mostu z co najmniej godzinnym wyprzedzeniem – informuje Magdalena Kiljan, rzecznik Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni.

Potrzebę otwarcia mostu sternicy mogą zgłaszać 24 godziny na dobę przez 7 dni w tygodniu pod nr tel. 570 708 269 lub 510 173 807. W czasie godzin pracy mostu kontakt możliwy jest również na kanale 15 lub 14 radiostacji w paśmie VHF. Unoszenie przęsła trwa 2 minuty.

Od niemal roku, kiedy uroczyście świętowano zakończenie budowy mostu (3 sierpnia 2022), był on zwodzony sporadycznie, bez harmonogramu, jedynie na żądanie na najpóźniej 2 godziny przed otwarciem. Po inauguracji mieszkańcy miasta pierwszy raz mogli przejść mostem 2 dni później. Potem jeszcze przez niemal 2 miesiące trwały testy unoszenia przęsła, co okresowo w ogóle wyłączało przeprawę z użytku. W międzyczasie zakończyła się budowa nowej części gdańskiej mariny na 60 miejsc cumowania, umieszczonej na Nowej Motławie za mostem.

Przebudowę Mostu Stągiewnego na zwodzony rozpoczęto w lutym dwa lata temu. W październiku 2021 roku most został całkowicie wyłączony z ruchu a stałe dotąd przęsło – zdjęte. Ruch pieszy był możliwy po tymczasowej kładce umieszczonej na filarach zniszczonego przed zajęciem Gdańska przez Armię Czerwoną w 1945 nieodległym Moście Rogoźników. Przebudowa mostu i rozbudowa mariny na część Nowej Motławy za nim to jedne z celów publicznych partnerstwa publiczno-prywatnego w jakim powstaje zabudowa północnego cypla Wyspy Spichrzów, którą przeprawa łączy z gdańskimi Nowymi Ogrodami. O ile jednak most został przekazany miastu po ukończeniu, to marina pozostanie we władaniu firmy Granaria, partnera prywatnego, przez 9 lat.

Most Stągiewny, od powstania przeprawy w tym miejscu w XVI wieku – zwodzony, od zakończenia II wojny światowej nie był otwierany. W latach 70. jego konstrukcję zastąpiono stałym przęsłem. Od przywrócenia funkcji jest to trzeci, obok kładki na Ołowiankę i kładki obrotowej na Wyspę Spichrzów, obiekt zwodzony na Motławie i jeden z pięciu w granicach Gdańska. Pozostałe dwa mosty z ruchem kołowym to przeprawa przez kanał śluzy w Przegalinie i Most Sobieszewski przez Martwą Wisłę.

od 16 latprzemoc
Wideo

CBŚP na Pomorzu zlikwidowało ogromną fabrykę „kryształu”

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Zwodzony Most Stągiewny w Gdańsku jest podnoszony tylko na żądanie. 7 terminów w ciągu dnia, zgłoszenie co najmniej godzinę przed otwarciem - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto