Hulajnogi elektryczne będą alternatywą dla roweru Mevo?

Maciej Pietrzak, Dariusz DrągZaktualizowano 
mat. prasowe
Na ulicach czternastu pomorskich gmin wciąż funkcjonuje tylko ponad 1200 błękitnych rowerów Mevo, czyli około jednej trzeciej jego docelowej floty. Znalezienie wolnego roweru często graniczy z cudem. Tymczasem w Trójmieście pojawiły się elektryczne hulajnogi na minuty od dwóch firm.

System roweru metropolitalnego Mevo wciąż boryka się z problemami, które od wielu tygodni opisujemy na naszych łamach. Jest to głównie nie odpowiadająca zapotrzebowaniu liczba rowerów oraz brak ich odpowiedniej relokacji.

W mijającym tygodniu mocną szpilę systemowi w obecnym kształcie wbili trójmiejscy aktywiści. W międzyczasie błękitnym rowerom wyrosła też konkurencja- również napędzane elektrycznie hulajnogi od firm Blinkee i Quick Ride.

Społecznicy m.in. z Lepszego Gdańska wezwali w ostatnich dniach Obszar Metropolitalny i samorządowców do utworzenia „okrągłego stołu”. Ich zdaniem bowiem system w obecnym kształcie zmierza do upadku i kompromitacji.

Szczególne kontrowersje wśród aktywistów po dokonaniu przez nich szczegółowych analiz finansowych, wzbudził sam wybór w przetargu na operatora Mevo - charakteryzującej się bardzo niskim kapitałem zakładowym spółki NB Tricity, powiązanej z Nextbike.

Zgodnie z zapisami przetargu, każdy z wykonawców musiał wykazać średni przychód za ostatnie 3 lata obrotowe na poziomie nie mniejszym niż 3 miliony złotych. Od wykonawcy otrzymaliśmy również maksymalne przewidziane w polskim prawie gwarancje bankowe. Przed podpisaniem umowy firma Nextbike przedstawiła nam szczegółowe analizy potwierdzające rentowność systemu

- odpierał zarzuty Michał Glaser, dyrektor biura zamawiającego system Mevo Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot.

Jednocześnie władze obszaru zapewniły, że między nimi a operatorem od dawna toczą się rozmowy o poważnym planie naprawczym dla systemu i są gotowe zaprosić do tych dyskusji wszystkie zainteresowane środowiska.

Czy kiepską kondycję Mevo pogorszy jeszcze znacznie konkurencja w postaci elektrycznych hulajnóg? Z pewnością część osób zamieni rowery na mniejsze pojazdy, jednak jakimś istotnym zagrożeniem dla Mevo raczej one nie będą.

Składa się na to kilka przyczyn. Pierwszą są ceny. Za samo wypożyczenie hulajnogi zapłacimy 2,5 złotego (Blinkee) lub 3 złote (Quick Ride).

Każda minuta jazdy kosztuje z kolei odpowiednio 49 i 50 groszy. W przypadku roweru metropolitalnego Mevo ta stawka wynosi natomiast tylko dziesięć groszy.

Równie ważną kwestią jest wciąż nieuregulowana w polskim prawie sytuacja pojazdów takich jak właśnie elektryczna hulajnoga. Nie wiadomo czy powinno się nimi poruszać po jezdni, drogach rowerowych czy chodniku.

Głośną kilka tygodni temu sprawą było ukaranie mandatem w Warszawie kobiety.... potrąconej przez osobę jadącą e-hulajnogą. Sytuacja została zinterpretowana przez policjantów jako zderzenie dwójki pieszych, i ukarana została ta osoba, która nie zachowała odpowiedniej ostrożności.

Konsekwencje braku odpowiednich przepisów widoczne są już też na trójmiejskich ulicach. Hulajnogi często pozostawiane są przez użytkowników zupełnie bezmyślnie - na przykład na środku chodnika. W Warszawie tamtejszy zarząd dróg usunął z ulic i przetrzymuje w swoich magazynach blisko pół tysiąca tak pozostawionych hulajnóg. Bardzo prawdopodobne, że u nas sytuacja się powtórzy.

Opinie na temat nowego systemu są wśród mieszkańców podzielone.

- Hulajnoga elektryczna może być zdecydowanie alternatywą dla roweru Mevo - mówi Patryk Rodzeński, mieszkaniec Wzgórza Świętego Maksymiliana. - To dość przyjemny i łatwy w obsłudze środek transportu.

- Koszty wypożyczenia są zbyt wysokie i nikomu nie będzie opłacało się tym jeździć - mówi z kolei Diana Albat ze Śródmieścia. - Lepiej już wsiąść w trolejbus, autobus, lub SKM-kę.

Pierwszy etap systemu roweru metropolitalnego Mevo wystartował 26 marca 2019 r.:

Czytaj także

Wideo

Materiał oryginalny: Hulajnogi elektryczne będą alternatywą dla roweru Mevo? - Gdynia Nasze Miasto

Komentarze

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3