Medytacja: czy może zastąpić leki przeciwbólowe?

abcZdrowie.plZaktualizowano 
by Kashirin Nickolai / CC BY 2.0 (flickr)
Medytacja jako alternatywa dla leków przeciwbólowych! Dowiedz się, w jaki sposób może ułatwić ci życie.

Któż z nas nie słyszał o medytacji jako o sposobie na wyciszenie, rozluźnienie spiętego ciała czy opanowanie stresu. Jednak brytyjscy naukowcy z University of Manchester przekonują, że medytacja może mieć większą skuteczność w uśmierzaniu bólu niż najsilniejsze leki przeciwbólowe.

Czym jest medytacja?

Często o medytacji możemy powiedzieć jedynie, że wywodzi się z kultury, tradycji i religii Dalekiego Wschodu. Rzeczywiście nie ma konkretnej definicji, która zawierałaby całą wiedzę dotyczącą praktyk medytacyjnych. Wiadomo, że ludzie medytują od najdawniejszych czasów. Pierwotnie medytacja miała podłoże religijne, jednak z czasem zaczęto w niej upatrywać środek do osiągnięcia najróżniejszych celów, w tym poprawy zdrowia psychicznego i fizycznego, a co za tym idzie osiągnięcia pełnej kontroli nad ciałem i umysłem. Praktykowanych jest wiele odmian medytacji zależnych od tego, co medytujący chce dzięki niej osiągnąć.

Rodzaje medytacji

Chcąc rozpocząć uprawianie medytacji, warto poznać jej odmiany i rodzaje, dostosowując te najbardziej dla nas odpowiednie. Pierwszym rodzajem medytacji jest ta skierowana do wewnątrz, zwana uniwersalną. Podczas jej trwania należy wybrać frazę lub słowo z całego systemu naszych wierzeń. Usiąść w wygodnym miejscu i powoli, spokojnie wypowiadać w myślach wybraną frazę. Nie można też zwracać uwagi na myśli, które będą próbowały zakłócić naszą uwagę. Medytację tę należy wykonywać 2 razy dziennie w cyklach 10–20 minutowych. Drugim rodzajem jest medytacja na spacerze. Może ona być wykonywana o każdej porze dnia. Podczas trwania tego rodzaju medytacji nie powinniśmy z nikim rozmawiać, a kroki należy stawiać w skupieniu, uważnie. Ostatnim rodzajem jest medytacja qigong. Siadamy wygodnie na krześle, prostujemy kręgosłup i skupiamy się na punkcie poniżej pępka. Bierzemy głęboki wdech, chwile go wstrzymujemy, a następnie powoli wypuszczamy.

Medytacja a ból

Podczas eksperymentu przeprowadzonego przez brytyjskich naukowców badano przede wszystkim reakcje pacjentów na ból. Do doświadczenia zakwalifikowano grupę 12 osób, które od lat praktykowały medytację oraz drugą grupę, w której znalazły się osoby niemające z nią doświadczenia. Samo badanie polegało na zadaniu bólu pacjentom rozgrzanym laserem. Naukowcy jednocześnie obserwowali, co dzieje się w mózgu badanych, rejestrując ich impulsy mózgowe. Wyniki potwierdzały postawioną wcześniej tezę: im adept był bardziej doświadczony w technikach medytacji, tym ból był dla niego słabiej odczuwalny. Następnie grupę osób, które nigdy nie miały do czynienia z medytacją, wysłano na 20-minutowe treningi medytacyjne. Po 4 dniach ponownie zostali poddani badaniu. Okazało się, że poziom odczuwania przez nich bólu zmniejszył się aż o 57% w porównaniu z wynikami badań, które wykonywane były przed rozpoczęciem treningów medytacyjnych.

Medytacja jako zastępstwo dla leków przeciwbólowych?

Najnowsze badania pokazują, że medytacja redukuje ból w znacznie większym stopniu niż leki przeciwbólowe. Najsilniejsze tabletki mające na celu uśmierzenie bólu redukują go jedynie o 20%. W Harvard’s Mind/Body Clinic przeprowadzono doświadczenia dotyczące medytacji jako metody leczenia. Wyniki potwierdziły, że medytacja gwarantuje poprawę lub całkowite wyleczenie w chorobach, takich jak: niepokój, łagodna depresja, PMS (zespół napięcia przedmiesiączkowego), nadciśnienie, arytmia serca, bezsenność, migrena czy zaburzenia psychosomatyczne. Ponadto wśród medytujących można zaobserwować zmniejszenie napięcia mięśniowego, zmniejszenie częstotliwości oddechów, a także zwiększenie sił i energii życiowej.

Warto zainteresować się medytacją jako codziennym narzędziem do wyciszenia się i rozluźnienia. Nowo odkryte zalety medytacji stają się jej większym atutem i zachętą do wypróbowania jej także przez osoby cierpiące na najróżniejsze schorzenia.

Wsparcie redakcyjne od:

Wideo

polecane: Flesz: Koniec gorszego jedzenia - żywność w Polsce, jak na zachodzie.

Materiał oryginalny: Medytacja: czy może zastąpić leki przeciwbólowe? - Gdańsk Nasze Miasto

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.
a
amiza

Oj, jakoś trudno mi to sobie wyobrazić, żeby medytacja pomogła na moje migreny. Jedyny lek, który na mnie działa to pyralgina. Ma szybkie działanie i radzi sobie z silnym bólem

zgłoś
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3