Tunel pod Martwą Wisłą. Jako pierwszy wjechał do tunelu zabytkowy "ogórek" [ZDJĘCIA, WIDEO]

21 kwietnia tunelem pod Martwą Wisłą pojadą pierwsze samochody. Dzisiaj, tunel mogli obejrzeć dziennikarze.

autor: Przemek Świderski

Zakończyły się prace budowlane przy tunelu pod Martwą Wisłą. Teraz czas na rozruchy systemów, odbiory techniczne i ewentualne poprawki. Gospodarze obiektu pokazali w poniedziałek efekty prac budowlanych zaproszonej grupie gości. Przed ostateczną inauguracją obiektu, mieszkańcy Gdańsk będą mogli go jeszcze obejrzeć na dniu otwartym w przyszłym roku.

21 kwietnia - to termin do którego wykonawca tunelu pod Martwą Wisłą - hiszpańska firma OHL, ma przedstawić władzom Gdańska pozwolenie na użytkowanie obiektu. Wtedy pojadą nim pierwsze samochody.

Tunelem pod Martwą Wisłą przejedziemy wiosną?

- Najważniejsze prace budowlane są już za nami, mniejsze potrwają jeszcze do końca roku. Od stycznia czekają nas drobne prace wykończeniowe, rozruch wszystkich instalacji. Jest ich mnóstwo np. przeciwpożarowe, alarmujące o wypadkach, oraz o tym, że w tunelu zatrzymał się jakiś samochód, albo pojawiła się osoba nieupoważniona - pieszy bądź rowerzysta. Nad wszystkim będzie czuwał rozbudowany system monitoringu - mówiła Magdalena Skorupka-Kaczmarek, rzecznik prasowy Gdańskich Inwestycji Komunalnych, inwestora zastępczego przedsięwzięcia.

Tunel w liczbach:

* 1377,5 metrów - całkowita długość tunelu pod Martwą Wisłą,
* 1072,5 metrów - długość jednej wydrążonej rury tunelu,
* 2200 ton – waga maszyny TBM,
* 91 metrów - długość maszyny TBM,
* 12,56 metrów – średnica tarczy maszyny TBM,
* 11 metrów – średnica wydrążonych i obudowanych tubingami rur tunelu,
* 35 metrów – odległość od najgłębszego miejsca w tunelu do lustra Martwej Wisły,
* 1076 pierścieni o wadze ok. 118 000 ton użyto do wykonania 2 rur tunelu (każdy z pierścieni składa się z 7 elementów tzw. tubingów, których łącznie zużyto 7518 sztuk),
* 500 000 ton – tyle urobku wydobyto i wywieziono przy drążeniu tuneli,
* 40 km – taką długość miałyby ułożone w jednym rzędzie tubingi użyte do budowy tunelu
* 800 ton tyle asfaltu użyto w każdej z rur tunelu
* 112 kamer będzie monitorować bezpieczeństwo w tunelu
* głośniki – po 20 szt. na każdą rurę tunelu
* 200 rozdzielnic elektrycznych, zasilająco –sterujące znajdzie się w tunelu.
* 226 opraw oświetlenia przejazdowego o mocy 50kW
* 224 oprawy oświetlenia wyjazdowego o mocy 106kW
* moc pobierana przez urządzenia 1,2 MW
* W tunelach (obu rurach) już po wydrążeniu znalazło się prawie 4300 ton stal i 25 000 metrów sześć. betonu. * Ułożonych zostało też 190 km kabli [*]

Jak podkreślał dziś prezes GIK Ryszard Trykosko goście przeszli już po ostatecznej nawierzchni ścieralnej tunelu, na którym niedługo będą malowane znaki poziomie. Trasa spaceru przebiegła całym tunelem T1, zbaczając na chwilę jednym z siedmiu przejść poprzecznych do drugiej z nitek - T2. W drogę powrotną zabrał ich natomiast pierwszym „oficjalnym” kursem po tunelu zabytkowy autobus „ogórek”.

Co ciekawe, pod jezdniami którymi już niedługo pojadą samochody, znajduje się drugi tunel niemal takich samych rozmiarów, którym poprowadzone są wszystkie potrzebne kable i instalacje.
- Zbliżają się święta Bożego Narodzenia, więc wszystkim niedowiarkom chcemy pokazać, że tunel na pewno w kwietniu będzie oddany do użytku. Zaprosiliśmy posłów Ziemi Gdańskiej, szczególnie posła Andrzeja Jaworskiego, który roztoczył szczególną „opiekę” nad tą inwestycją. Pragnę podkreślić raz jeszcze, że tunel został wybudowany za cenę z przetargu sprzed kilku lat – 889 milionów złotych, nic tu się nie zmieniło, miasto Gdańsk nic nie dopłaca do tej kwoty - mówił wczoraj prezydent Paweł Adamowicz.

Poseł Jaworski, który był jednym z głównych krytyków inwestycji nie skorzystał jednak z zaproszenia władz Gdańska.

Zdaniem prezydenta Adamowicza otwarcie obiektu znacznie zmieni zachowania komunikacyjne mieszkańców. Korzystać mają z niego głównie podróżujący w kierunku Elbląga i Warszawy, dla których będzie to duży skrót. Tunel służyć będzie także pracownikom wielkich zakładów przemysłowych takich jak Lotos, port Północny czy terminal kontenerowy.

Na spotkaniu nagrodzono także studentów Politechniki Gdańskiej, którzy wystartowali w konkursie na koncepcję symboliki gdańskiej na elewacji wjazdów do tunelu. Pierwszą nagrodę zdobyła Marta Waczyńska, której praca przedstawia panoramę najważniejszych budowli w Gdańsku.

Wideo

Maciej Pietrzak

Więcej na temat:

Komentarze

Liczba znaków do wpisania:  4000/4000

Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

20.01.2016, 14:07

a droge wskazywac "bedom" tacy "SZCZUJE" JAK TY

25.12.2015, 18:11

hee busy z dzierzgonia już tam jezdzily

21.12.2015, 21:30

Niech odpoczywa w spokoju.

21.12.2015, 20:29

Mało kto dziś pamięta, iż pomysłodawcą tunelu pod Martwą Wisłą był Pan Władek Ornowski z Portu Gdańskiego po wizycie w Antwerpi. Oczywiście pomysł spodobał się ówczesnemu Prezesowi Portu Gdańskiego i wojewodzie Panu Płażyńskiemu.
Pozdrawiam
Portowiec Gdański

Jeśli uważasz, że któryś z komentarzy łamie regulamin, to wyślij nam link do tego artykułu na pomoc@naszemiasto.pl

Wybrane dla Ciebie

Powiązane

Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Więcej na temat:
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, wyłącz Adblock na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3