Gdy wyjeżdżały na gdańskie tory były symbolem nowoczesności, nie tylko pod względem wizualnym. Zgodnie z ówczesną myślą projektową, tramwaje Konstal 105N i 105Na miały zapewniać komfort, przestronność i dobre doświetlenie. Gorzej było jedynie z niezawodnością, choć trzeba przyznać, że ze swojej misji wywiązywały się nadzwyczaj długo.
Ostatni raz w służbie na gdańskich torach
Mieszkańcy żegnają tramwaje z sentymentem, ale nie da się ukryć, również ulgą. Maszyny produkowane w chorzowskim Konstalu towarzyszyły miastu w ważnych chwilach, będąc trzonem komunikacji zbiorowej w czasie strajków w 1980 r., wizyty papieża w 1987 r. czy Euro 2012. Z drugiej strony łatwo dostrzec, że najlepsze lata mają za sobą, o czym świadczą hałas i drgania na zakrętach, a przede wszystkim utrudnienia stwarzane niepełnosprawnym.
Kultowe tramwaje ostatni raz w roli regularnego taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wystąpiły w czwartek, 4 marca 2021 r., czyli przeddzień 46. rocznicy powołania ich do służby. W piątek żegnali je gdańscy urzędnicy, uczestnicząc w symbolicznym kursie z przystanku Nowe Ogrody do pętli Kliniczna.
- Urodziłem się w takim roku, że te tramwaje były obecne przez całe moje dorosłe życie. Czas leci, a życie idzie naprzód, dlatego dziś ostatnie kursy tramwajem wysokopodłogowym w Gdańsku – mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.
- To historyczny dzień dla Gdańska. Po 46 latach żegnamy ostatnią „105”, ale to również ważny dzień dlatego, że od dziś 100 proc. tramwajów w Gdańsku to te niskopodłogowe, które poprawiają komfort podróży i są przyjazne osobom niepełnosprawnym – mówiła prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Dziś witamy również tramwaj z ostatniej dostawy bydgoskiej firmy Pesa, która w ostatnim czasie dostarczyła 30 takich maszyn.
Symboliczna przesiadka na Jazz Duo
Mieszkańcy, którzy chcieliby utrwalić pamięć z przejazdów „105” i symbolicznie je pożegnać, mogą to zrobić bezpłatnie w sobotę (6.03.2021), pomiędzy godz. 10-15, na trasie Stogi – Jelitkowo. GAiT pozostawia na składzie sześć wagonów tego modelu. Będą pojawiać się na ulicach miasta przy okazji istotnych wydarzeń.
Obecnie miasto dysponuje 70 pojazdami wyprodukowanymi przez bydgoską Pesę. W 2010 r. na gdańskie tory wyjechały pierwsze Pesy Swing. Łącznie we flocie GAiT jest ich 35. W 2015 r. dołączyło do nich 5 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. W ostatnich miesiącach gdańska flota wzbogaciła się o kolejnych 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.
– Finalizujemy trzecią już umowę na dostawę tramwajów dla Gdańska. Mamy nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni z eksploatacji tych nowoczesnych pojazdów. Posiadają one szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. To m.in. nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, ekrany i tablice wyświetlające linię oraz trasę przejazdu, ładowarki USB, czy przyjazne oświetlenie wnętrza pojazdu, zmieniające się w zależności od temperatury – mówi dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA, Marcin Grzyb.
Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?