Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

100 proc. niskopodłogowych tramwajów w Gdańsku. Ostatnie "105" przeszły na zasłużoną emeryturę

Karol Uliczny
Karol Uliczny
Ostatni przejazd tramwajem 105 w Gdańsku
Ostatni przejazd tramwajem 105 w Gdańsku Karolina Misztal
Po 46 latach, produkowane w Chorzowie tramwaje Konstal 105N kończą służbę na torowiskach Gdańska. W czwartek (4.03.2021) pozostałe na stanie składy wykonały ostatnie planowe kursy. Z kolei w piątek urzędnicy oficjalnie pożegnali kultowe „105” symbolicznie przesiadając się do nowoczesnej Pesy Jazz Duo.

Gdy wyjeżdżały na gdańskie tory były symbolem nowoczesności, nie tylko pod względem wizualnym. Zgodnie z ówczesną myślą projektową, tramwaje Konstal 105N i 105Na miały zapewniać komfort, przestronność i dobre doświetlenie. Gorzej było jedynie z niezawodnością, choć trzeba przyznać, że ze swojej misji wywiązywały się nadzwyczaj długo.

Ostatni raz w służbie na gdańskich torach

Mieszkańcy żegnają tramwaje z sentymentem, ale nie da się ukryć, również ulgą. Maszyny produkowane w chorzowskim Konstalu towarzyszyły miastu w ważnych chwilach, będąc trzonem komunikacji zbiorowej w czasie strajków w 1980 r., wizyty papieża w 1987 r. czy Euro 2012. Z drugiej strony łatwo dostrzec, że najlepsze lata mają za sobą, o czym świadczą hałas i drgania na zakrętach, a przede wszystkim utrudnienia stwarzane niepełnosprawnym.

Kultowe tramwaje ostatni raz w roli regularnego taboru Gdańskich Autobusów i Tramwajów, wystąpiły w czwartek, 4 marca 2021 r., czyli przeddzień 46. rocznicy powołania ich do służby. W piątek żegnali je gdańscy urzędnicy, uczestnicząc w symbolicznym kursie z przystanku Nowe Ogrody do pętli Kliniczna.

CZYTAJ TAKŻE: Urząd miasta Gdańsk wybiera wariant połączenia tramwajowego, które ma usprawnić ruch pomiędzy Letnicą a Śródmieściem

- Urodziłem się w takim roku, że te tramwaje były obecne przez całe moje dorosłe życie. Czas leci, a życie idzie naprzód, dlatego dziś ostatnie kursy tramwajem wysokopodłogowym w Gdańsku – mówił Maciej Lisicki, prezes spółki Gdańskie Autobusy i Tramwaje.

- To historyczny dzień dla Gdańska. Po 46 latach żegnamy ostatnią „105”, ale to również ważny dzień dlatego, że od dziś 100 proc. tramwajów w Gdańsku to te niskopodłogowe, które poprawiają komfort podróży i są przyjazne osobom niepełnosprawnym – mówiła prezydent Aleksandra Dulkiewicz. - Dziś witamy również tramwaj z ostatniej dostawy bydgoskiej firmy Pesa, która w ostatnim czasie dostarczyła 30 takich maszyn.

Symboliczna przesiadka na Jazz Duo

Mieszkańcy, którzy chcieliby utrwalić pamięć z przejazdów „105” i symbolicznie je pożegnać, mogą to zrobić bezpłatnie w sobotę (6.03.2021), pomiędzy godz. 10-15, na trasie Stogi – Jelitkowo. GAiT pozostawia na składzie sześć wagonów tego modelu. Będą pojawiać się na ulicach miasta przy okazji istotnych wydarzeń.

CZYTAJ TAKŻE: Prezydent Dulkiewicz: wiosną 2023 r. powinniśmy pojechać nową linią tramwajową Nowa Warszawska

Obecnie miasto dysponuje 70 pojazdami wyprodukowanymi przez bydgoską Pesę. W 2010 r. na gdańskie tory wyjechały pierwsze Pesy Swing. Łącznie we flocie GAiT jest ich 35. W 2015 r. dołączyło do nich 5 dwukierunkowych tramwajów Pesa Jazz Duo. W ostatnich miesiącach gdańska flota wzbogaciła się o kolejnych 30 nowoczesnych tramwajów Pesa Jazz Duo.

– Finalizujemy trzecią już umowę na dostawę tramwajów dla Gdańska. Mamy nadzieję, że pasażerowie będą zadowoleni z eksploatacji tych nowoczesnych pojazdów. Posiadają one szereg rozwiązań, które dodatkowo podnoszą komfort jazdy pasażerów. To m.in. nowoczesny system klimatyzacji i ogrzewania, ekrany i tablice wyświetlające linię oraz trasę przejazdu, ładowarki USB, czy przyjazne oświetlenie wnętrza pojazdu, zmieniające się w zależności od temperatury – mówi dyrektor sprzedaży rynku tramwajowego Pesa Bydgoszcz SA, Marcin Grzyb.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Wskaźnik Bogactwa Narodów, wiemy gdzie jest Polska

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: 100 proc. niskopodłogowych tramwajów w Gdańsku. Ostatnie "105" przeszły na zasłużoną emeryturę - Dziennik Bałtycki

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto