MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Dworzec we Wrzeszczu: trawa na dachu, parkingi pod ziemią

Aneta Niezgoda
Aneta Niezgoda
Pracownia Fort wygrała konkurs na koncepcję architektoniczną dworca we Wrzeszczu. Obiekt będzie połączony z Galerią Bałtycką nadziemnym tunelem.

- Będzie to bardzo nowoczesny obiekt, który spełni wszelkie normy - mówi Barbara Szczerbowska z Wydziału Urbanistyki Urzędu Miejskiego w Gdańsku. - Dworzec połączy obie części Wrzeszcza, Górny i Dolny i wreszcie będzie wizytówką miasta. Bardzo nam zależało, aby projekt był zarówno funkcjonalny, jak i przyjemny dla oka.

Obiekt będzie miał kilka kondygnacji. Na najniższej znajdować się będą podziemne parkingi. Na poziomie 0 pasażerowie odnajdą kasy, punkty informacyjne i automaty biletowe. Najwyższe kondygnacje będą miały charakter czysto komercyjny.

- Być może pojawi się tam centrum handlowe. Planujemy połączyć nadziemnym tunelem dworzec z Galerią Bałtycką. Myślę, że mieszkańcy będą bardzo zadowoleni - dodaje Szczerbowska.

Mimo wcześniejszych deklaracji,  wiadomo już, że przebudowana zostanie obecna pętla autobusowa obok dworca. Plac zostanie zabudowany. Samochody i środki komunikacji miejskiej będą poruszać się po poziomie "zerowym". Niżej, podobnie jak w przypadku samego dworca, zaplanowano podziemne parkingi. Na części dachu, architekci chcieliby stworzyć "park zimowy" z trawą i drobnymi krzewami.

Jest to wstępna koncepcja, która będzie jeszcze się zmieniać, ale jak przyznają urzędnicy, końcowy efekt będzie zbliżony do tego, co właśnie zaprezentowano. Zwycięska firma będzie dalej pracować nad ostatecznym projektem przez kolejne 2-3 miesiące. Nowy obiekt zostanie wybudowany w ciągu 5 lat. Prawdopodobnie do Euro 2012, przebudowane zostaną perony SKM i PKP oraz torowisko.

Konkurs na opracowanie koncepcji architektonicznej dworca ogłoszono w styczniu. Wówczas zgłosiło się 18 firm, ale do kolejnego etapu zaproszono jedynie 3. Oprócz Fortu, którego pracownicy zaprojektowali m.in CH Manhattan czy siedzibę Europejskiego Centrum Solidarności.

Etapy budowy dworca we Wrzeszczu:

I etap (do połowy 2012 roku) - przebudowa peronów SKM, PKP i budowa dla Kolei Metropolitalnej; modernizacja nawierzchni kolejowych, budowa wiat z oświetleniem, remont tuneli, instalacja systemu informacji pasażerskiej, budowa windy na peron SKM, budowa przystanków autobusowych (wraz z piętnastoma stanowiskami dla autobusów), postojów dla taksówek oraz parkingów na ok. 700 miejsc.

II etap (po pierwszym etapie, nie jest znana data) - powstanie zintegrowanego węzła komunikacyjnego i centrum usługowo-handlowego z parkiem zielonym (cztery piętra dworca, 1,2 tys. miejsc parkingowych, 120 rowerowych oraz dla 20 taksówek i 21 autobusów).

Czytaj więcej:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Inflacja będzie rosnąć, nawet do 6 proc.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto