Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Francuski żaglowiec "Le Marité" zacumował w Gdańsku. Zwiedzanie za darmo! [ZDJĘCIA]

red.
Piękny francuski żaglowiec z 1921 r., "Le Marité", zacumował przed Hotelem Hilton w Gdańsku. Od piątku do wtorku można zwiedzać za darmo.

Zabytkowy żaglowiec "Le Marite" już zacumował na starówce, przed Hotelem Hilton.

Zwiedzanie żaglowca "Le Marité"

SOBOTA - WTOREK - 10:00 - 12:00 oraz 14:00 - 18:00

Historia żaglowca "Le Marité"

La Marité jest barkentyną (inaczej szkunerbarkiem) czyli żaglowcem posiadającym trzy lub więcej masztów. Został zbudowany w 1921 roku w Fecamp. Jest dziś ostatnią „czynną” tego typu jednostką, które w Normandii przeznaczone były do połowów dorszy.

Jego nazwa to złączenie pierwszych sylab imienia Marie-Thérèse - córki armatora i matki chrzestnej statku. Na wody wypłynął w 1923 roku. Ma 3 maszty, 15 żagli o łącznej powierzchni 650 m2. Waży 230 ton i ma 45 metrów długości.

Pływał i łowił dorsze na nowofundlandzkich wodach od 1923 do 1929 roku.
W 1930 roku został odkupiony przez duńskiego armatora. W czasie II wojny światowej służył jako statek rybacki zaopatrujący Wielką Brytanię. Od 1946 do 1992 przeszedł kilka modyfikacji, został zamontowany silnik, po czym zaklasyfikowano go jako szkuner z drewna do połowów śledzi i krewetek. Głównie wykorzystywany był do połowów wzdłuż wybrzeży. W 1978 roku został rozbrojony i przeznaczony do zniszczenia, jednakże odkupili go Szwedzi i przywrócili do użytku. Maszty zostały przerobione, a wnętrze zmodyfikowane tak, aby można było na nim odbywać rejsy. W 1992 roku pod nową nazwą Blå Marité af Pripps wygrał jeden z wyścigów żaglowców.

Na początku 1999 roku, Jacques Chauveau, ówczesny prezes stowarzyszenia AMERAMI (ochrona dziedzictwa morskiego Francji) dowiedział się, że żaglowiec jest na sprzedaż. Dopiero cztery lata później po długich negocjacjach, kolektyw regionów normandzkich odkupił Le Marite za kwotę 1,6 miliona euro. W 2006 roku rozpoczęła się renowacja statku, aby przywrócić go do stanu pierwotnego. Ukończono ją ostatecznie 9 kwietnia 2012 roku. Całość prac kosztowała 5 milionów euro.

Zobacz też: Baltic Sail 2017

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Rolnicy zapowiadają kolejne protesty, w nowej formie

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto