Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdynia: Emocje podczas konsultacji w sprawie OPAT

Patryk Szczerba
Patryk Szczerba
W środę, 26 lutego odbyły się pierwsze konsultacje społeczne w sprawie Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej. Choć budowa trasy jeszcze nie jest pewna jej lokalizacja na terenie Gdyni już budzi kontrowersje. Inwestor:Gmina Miasta GdyniKlasa drogi:GP / GDługość:ok. 14,3 kmTyp przekroju:dwujezdniowy dwupasmowy (2x2) i dwujezdniowa trzypasmowa (2x3)Wyświetl większą mapę

Planowy przebieg trasy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej.


Na pierwszych konsultacjach społecznych w sprawie budowy Obwodnicy Północnej Aglomeracji Trójmiejskiej zjawiło się prawie sto osób. Wśród obecnych w auli Wyższej Szkoły Administracji i Biznesu w Gdyni, oprócz projektantów drogi byli też samorządowcy, przedstawiciele gdyńskich organizacji oraz mieszkańcy, którzy najczęściej zabierali głos podczas blisko dwugodzinnej dyskusji.

Estakada czy tunel

Niepokoje, oprócz lokalizacji samej trasy, wywołują projekty budowlane. Aktualnie rozważane są trzy warianty budowy obwodnicy: tunel, wykop lub estakada. Jak podkreślał Grzegorz Długosz, projektant trasy, w przypadku decyzji o budowie OPAT-u w formie tunelu, koszty wzrosną o 50 proc.

Zaletą budowy tunelu byłby brak hałasu, którego, w przypadku budowy estakady, mieszkańcy obawiają się najbardziej. Po prezentacji projektu rozpoczęła się burzliwa dyskusja. Głos zabierali głównie zainteresowani tematem mieszkańcy dzielnicy Chylonia. Pytania były kierowane przede wszystkim do obecnego na sali Marka Stępy, wiceprezydenta Gdyni.

- Czy władze Gdyni przewidują jakąkolwiek rekompensatę finansową za spadek wartości mieszkań i działek - pytał jeden z mieszkańców ul. Południowej, przy której planowana jest trasa OPAT-u. Wątpliwości budził też plan budowy kolejnej estakady w centrum miasta, tuz przy blokach i lokalach mieszkalnych.

Ankieta rozwiąże problem?

- Nie dopuszczam do siebie myśli, że nastąpi spadek wartości mieszkań - mówił Marek Stępa podkreślając jednocześnie, że Gdynia nie jest inwestorem inwestycji, której wartość jest szacowana na ponad 1 mld zł.

Tłumaczenia wiceprezydenta Gdyni nie uspokoiły mieszkańców. Pojawiały się kolejne pytania dotyczące wyboru lokalizacji oraz wpływu inwestycji na okolicę. - Nikt nie pytał mieszkańców o zdanie - to główny zarzut pod adresem władz miasta. Podczas spotkania każdy z jego uczestników mógł wypełnić ankietę, w której jedno z pytań dotyczyło tego, czy OPAT ma być budowany w formie tunelu, czy estakady.

Wśród sugestii, które przedstawiali mieszkańcy pojawiały się pomysły referendum i szerszej możliwości wypowiedzenia się na temat budowy, niż tylko w formie ankiet podczas konsultacji. - Być może warto wyłożyć takie ankiety i plany budowy w siedzibie Spółdzielni Mieszkaniowej "Chylonia" - proponowała jedna z osób zabierających głos w dyskusji. Przedstawiciele projektanta i samorządu gdyńskiego zapewnili, że rozważą tę propozycję.

Kolejne miasta, kolejne konsultacje

Oprócz pytań o lokalizację, na spotkaniu przedstawionych zostało kilka szczegółów technicznych. Obwodnica Północna Aglomeracji Trójmiejskiej ma być drogą o ruchu przyspieszonym o długości czternastu kilometrów. Dopuszczalna prędkość na trasie będzie wynosiła 100km/h.

Choć, co podkreślali wszyscy, perspektywa budowy ze względu na kryzys gospodarczy może się oddalić. W najbliższym czasie planowane są kolejne konsultacje społeczne w sprawie OPAT-u w miastach i gminach zainteresowanych budową trasy, m.in. Rumi i Redzie. Ostatnie, podsumowujące konsultacje mają odbyć się ponownie w Gdyni.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Bydgoska policja pokazała filmy z wypadków z tramwajami i autobusami

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto