Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Gdyński terminal kontenerowy ma 30 lat

Redakcja
29 października minęło 30 lat od dnia, gdy w gdyńskim porcie rozładowano pierwszy statek przewożący towary w kontenerach.

W połowie lat 70. wraz z rozwojem nowego wówczas sposobu transportu towarów drobnicowych w kontenerach, podjęto decyzję o budowie w gdyńskim porcie specjalistycznego terminalu do obsługi przewozów kontenerowych. Inwestycję zlokalizowano na obszarze tzw. portu zachodniego, a budowę rozpoczęto w 1976 roku. Projekt i założenia techniczno-ekonomiczne opracowane zostały przez Biuro Projektów Budownictwa Morskiego w Gdańsku, a generalnym wykonawcą zostało Gdyńskie Przedsiębiorstwo Budownictwa Przemysłowego. Zbudowany od podstaw terminal, na ówczesne czasy, był jednym z najnowocześniejszych w Europie.

Pierwszymi statkami, obsługiwanymi w Gdyni, były: m/s "Baltic Eagle" i m/s "Inowrocław", należące do armatora Polanglia utworzonego przez Polskie Linie Oceaniczne i United Baltic Corporation. W dwóch ostatnich dekadach ubiegłego wieku  terminal przejął całość obrotu drobnicowego pomiędzy Polską a Anglią, a do Nabrzeża Helskiego przypływały regularnie jednostki PLO łączące bezpośrednio Gdynię z portami Ameryki Północnej oraz Australii.

Obecnie terminal zlokalizowany jest na powierzchni 60 ha. Znajdują się tu dwa biurowce, magazyn o powierzchni 20 tys. mkw., place przeładunkowe do jednorazowego składowania 20 tys. kontenerów, 400 stanowisk dla kontenerów chłodniczych, place dla 6500 aut, terminal kolejowy, składy celne oraz parking dla pojazdów ciężarowych. Nabrzeże o długości 800 metrów składa się z 5 stanowisk przeładunkowych, w tym jednego do obsługi statków w technologii ro-ro. BCT dysponuje sześcioma suwnicami nabrzeżowymi (w tym dwiema typu panamax), 18 suwnicami placowymi, 2 suwnicami kolejowymi oraz drobniejszym sprzętem przeładunkowym.

W 2003 roku Bałtycki Terminal Kontenerowy (BCT) został wydzielony z majątku gdyńskiego portu i sprywatyzowany - całość udziałów w spółce zakupiła korporacja International Container Terminal Services (ICTSI), z siedzibą na Filipinach. Nowy właściciel, operujący kilkunastoma terminalami kontenerowymi na całym świecie, przystąpił do wielomilionowego programu inwestycyjnego, który pozwolił w ciągu kilku lat podwoić obroty terminalu. Niestety jubileuszowy rok przypadł na okres kryzysu i głębokiej zapaści na rynku przewozów morskich - przy gdyńskim nabrzeżu obsłużono aż o połowę mniej kontenerów niż w roku poprzednim. Duży wpływ miała na to decyzja linii żeglugowej Maersk Line o rezygnacji z usług BCT.

W 2006 roku, Bałtyckiemu Terminalowi Kontenerowemu wyrosła konkurencja - Gdynia Container Terminal S.A. Nowy podmiot powstał po drugiej stronie kanału portowego, na terenach należących wcześniej do Stoczni Gdynia - jego właścicielem jest koncern Hutchison, należący do chińskiego potentata w tej branży Li Ka-shinga (przez jego nabrzeża przechodzi co siódmy kontener na świecie).

Więcej ciekawostek na temat gdyńskiego terminalu, w tym archiwalne zdjęcia z jego budowy, znaleźć można w okolicznościowym folderze, wydanym przez BCT - do pobrania w formacie PDF.
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto