Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Kolejna koncepcja zabudowy Młodego Miasta w Gdańsku [wizualizacja]

opr. MP
Wizję zagospodarowania kolejnej części dawnych terenów postoczniowych - tzw. Półwyspu Drewnica i dawnej Stoczni Schichaua - zaprezentowała spółka Shipyard City Gdańsk, która jest właścicielem 19 z 60 ha działek na których w przyszłości powstanie nowa dzielnica. Za koncepcję odpowiada zespół JEMS architekci.

Zespół JEMS Architekci odpowiada za realizację ponad 200 projektów budynków użyteczności publicznej, obiektów kulturalnych i biurowych w całym kraju na przestrzeni ostatnich 30 lat. Wśród najgłośniejszych z nich można wymienić rewitalizację Hali Koszyki w Warszawie, siedzibę Agory w Warszawie, Międzynarodowe Centrum Konferencyjne w Katowicach, rozbudowę Biblioteki Raczyńskich w Poznaniu czy budynek biurowy Pixel w Poznaniu.

- Jakość to nasza myśl przewodnia w odniesieniu do architektury, którą chcemy wprowadzić na terenie Młodego Miasta – mówi Krzysztof Sobolewski, prezes zarządu spółki Shipyard City Gdańsk - Nowo powstająca dzielnica ma stać się jego częścią i stanowić żywą tkankę nowoczesnej aglomeracji. Część Śródmieścia nie może stać się zamkniętą przestrzenią, dostępną tylko dla wybranych. Trzeba pamiętać, że kiedy wykupowaliśmy te tereny były one zamknięte, odgrodzone murem i płotem od miasta, a przez to niedostępne dla mieszkańców. To my, inwestorzy, po latach stagnacji na terenach poprzemysłowych otworzyliśmy Młode Miasto, jednocześnie wprowadzając do nich życie, kulturę i pracę. Zamierzamy to kontynuować i zbudować nową dzielnicę, która po raz kolejny pozwoli gdańszczanom być dumnymi z tych terenów.

Koncepcja JEMS zakłada stworzenie czterech głównych placów, zapewniających nie tylko walory estetyczne, ale również funkcje integracji społecznej. Jednym z takich miejsc ma być rozległy plac przy dawnej Traserni, którego rolą będzie dodatkowa ekspozycja tego historycznego budynku. Pozostałe skwery zaplanowane są na ul. Elektryków, na końcu basenu Marii Konopnickiej oraz u zbiegu ulic Stolarzy i Malarzy.

W zaprezentowanej koncepcji szczegółowo przedstawiono plan poprowadzenia zielonych bulwarów oraz alei. Konsekwentnie inwestorzy podchodzą do poprowadzenia zielonych bulwarów nadwodnych wzdłuż Martwej Wisły. To kontynuacja koncepcji pracowni Henning Larsen Architects przygotowanej dla sąsiedniej Stoczni Cesarskiej. Założenie urbanistów, aby piesze bulwary wzdłuż akwenów wodnych prowadziły od Młodego Miasta aż po Główne Miasto w Gdańsku z Żurawiem, Długim Pobrzeżem i Długim Targiem.

Planując trakty spacerowe architekci wypełnili je zielenią i założyli koegzystencję rowerów, pieszych i samochodów, co pozwoli zapewnić dojazd dostawcom do lokali usługowych, które zaplanowane zostały na parterach niemalże każdego budynku. Drogi dla ruchu kołowego zaplanowane zostały analogicznie do wielu istniejących deptaków w centrach miast całej Europy, gdzie ograniczony ruch samochodów nie wpływa negatywnie na spacerowy charakter ulic. Ulice te mają być pozbawione krawężników i wydzielonych stref samochodowych, rowerowych i pieszych.

Niedawno pisaliśmy o równie efektownych planach inwestorów z Belgii, którzy są właścicielami dawnych terenów Stoczni Cesarskiej.

Młode Miasto w Gdańsku. Poznaliśmy szczegóły przyszłej metamorfozy terenu dawnej Stoczni Cesarskiej [wizualizacje]

W odróżnieniu od koncepcji, opracowanej dla Stoczni Cesarskiej, gdzie z planowanych funkcji najwięcej będzie mieszkań, na terenach Shipyard City Gdańsk podział rozkłada się bardzo równomiernie, z przewagą lokali biurowych. Na miejsca pracy przeznaczono 37 proc, planowanej powierzchni, na mieszkania 21 proc., usługi 15 proc., lofty 14 proc., hotele i akademiki 13 proc.

Teren położony wzdłuż ul. Jana z Kolna sąsiaduje bezpośrednio z terenami, na których prowadzona jest działalność przemysłowa, stąd plan odseparowania nowych zabudowań szerokim pasem zieleni – mówi Jerzy Szczepanik – Dzikowski, architekt i partner w Jems Architekci uzasadniając plan stworzenia zielonych plant pomiędzy planowaną zabudową biurową, a terenami działających na terenie Młodego Miasta spółek Synergia99 oraz Aluschip Technology.

Planowane w pobliżu dawnych budynków nowe obiekty, nie powinny przekraczać tzw. zielonej linii, a więc koron drzew, znajdujących się w pobliżu zabudowań. W przedstawionej wizji wysokość budynków w pobliżu historycznych obiektów nie przekracza 25 metrów. W opracowaniu Jems pojawiają się również trzy dominanty, które nie przekraczają 55 metrów, a mogą znaleźć się u styku ulic Stolarzy i Malarzy, na końcu basenu Marii Konopnickiej oraz na początku ul. Monterów.

- Inwestycje rozpoczniemy od budowy akademików na ok. 350 lokali w najbardziej wysuniętej na północ części naszych terenów, znajdujących się w pobliżu stadionu Stoczniowca. Pozostałe plany zabudowy musimy wstrzymać do czasu podjęcia decyzji przez Pomorskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który rozważa zwiększenie ochrony tych terenów poprzez wpis do rejestru - dodaje Krzysztof Sobolewski.

Młode Miasto w docelowej formie ma być gotowe za 10-15 lat.

POLECAMY W NASZEMIASTO.PL:

Uwaga! Tutaj sprzedają „chrzczone" paliwo [lista stacji]

Test MultiSelect - pytania testu psychologicznego do policji

Janusze Projektowania - najgorsze pomysły na mieszkania

Uwaga! Lista najlepszych restauracji na Pomorzu

Najrzadsze imiona żeńskie nadane w 2017 roku

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto