MKTG NaM - pasek na kartach artykułów

Kończysz gimnazjum? Przygotuj się do egzaminu

Agata Cymanowska
Wynik egzaminu gimnazjalnego brany jest pod uwagę przy rekrutacji do liceów./ fot. Robert Kwiatek
Wynik egzaminu gimnazjalnego brany jest pod uwagę przy rekrutacji do liceów./ fot. Robert Kwiatek
Dziś (29.01) druga część edukacyjnego poradnika dziennika "Polska Dziennik Bałtycki". Podpowiadamy, jak się przygotować do egzaminu gimnazjalnego, czym się kierować przy wyborze liceum i jakich błędów nie popełnić.

Dziś (29.01) druga część edukacyjnego poradnika dziennika "Polska Dziennik Bałtycki". Podpowiadamy, jak się przygotować do egzaminu gimnazjalnego, czym się kierować przy wyborze liceum i jakich błędów nie popełnić. Jutro zajmiemy się szkołami profilowanymi, a w czwartek doradzimy, na co zwracać uwagę i z jakich dodatkowych zajęć warto skorzystać w wybranej szkole. W piątek, we wszystkich tygodnikach lokalnych znajdziecie szczegółowe listy gimnazjów.

Wspomniany egzamin gimnazjalny, który odbędzie się w kwietniu - 22 część humanistyczna, 23 matematyczno-przyrodnicza - przeprowadzany jest w trzeciej klasie. Przystępują do niego wszyscy uczniowie kończący szkołę. W przeciwnym razie trzeba powtórzyć ostatnią klasę gimnazjum. Liczba punktów uzyskana na egzaminie nie ma wpływu na ukończenie szkoły, pod warunkiem, że w efekcie klasyfikacji końcowej z obowiązkowych zajęć uczeń uzyska oceny wyższe od oceny niedostatecznej. Wynik egzaminu jest jednak brany pod uwagę przez szkoły ponadgimnazjalne przy rekrutacji. Jeśli więc chcesz się dostać do swojej wymarzonej szkoły, powinieneś się do tego "sprawdzianu" solidnie przygotować. Jaki jest cel egzaminu? Chodzi o sprawdzenie, w jakim stopniu opanowałeś wiadomości i umiejętności, uwzględniając powiązania między różnymi dziedzinami wiedzy. Dlatego właśnie podzielono go na dwie części: dotyczącą przedmiotów humanistycznych oraz matematyczno-przyrodniczych. Od roku szkolnego 2008/2009 uczniowie przystąpią też do egzaminu z nowożytnego języka obcego.
Każda część egzaminu gimnazjalnego trwa 120 minut. Uczniowie z dysfunkcjami, np. z dysleksją, otrzymają do 50 procent czasu więcej (maksymalnie 180 min). "Sprawdzian" językowy będzie trwał 90 minut. Z każdej części egzaminu można otrzymać maksymalnie 50 punktów. Co ważne, na prośbę ucznia lub jego rodziców sprawdzona i oceniona praca może zostać udostępniona.


Trzeba chcieć wiedzieć i wciąż uczyć się szukać
Rozmowa z Jolantą Sojką, nauczycielką języka polskiego z 21-letnim stażem w III LO w Gdańsku
Jakie liceum wybrać? Co na takie pytanie odpowiedziałaby Pani gimnazjaliście?

Najpierw powinien zadać sobie proste pytanie - "co chcę studiować" lub "co chcę w życiu robić". Zdanie matury jest celem samym w sobie tylko dla części uczniów. Druga grupa, idąc do liceum, myśli o przyszłości, o studiach. Z własnego doświadczenia, jako członek komisji rekrutacyjnej oraz mama licealistki, wiem, że dobrze zdana matura jest przepustką na studia. Jeśli uczeń chce studiować prawo, powinien wybrać szkołę, która proponuje na poziomie rozszerzonym takie przedmioty jak historia, wiedza o społeczeństwie, język polski i obcy język nowożytny. Ina-czej bierze na własne barki wyrównywanie braków pomiędzy poziomami nauczania tych przedmiotów.


Z jakimi brakami gimnazjaliści najczęściej trafiają do szkoły średniej?

To raczej nie braki, ale słabe umiejętności. Posłużę się przykładem języka polskiego. Gimnazja w tym zakresie kształcą uczniów pod kątem inteligencji emocjonalnej. W szkole średniej trzeba już wykazać się intelektem. Uczniowie klas pierwszych w liceum mają problemy z uzasadnieniem własnego sądu, z analizą i interpretacją, a są to przecież główne umiejętności wymagane na maturze z tego przedmiotu. Gimnazjalista potrafi powiedzieć, że nastrój wiersza jest smutny, ale już nie do końca uzasadnić, dlaczego właśnie taki jest. Chociaż uczniowie są coraz lepiej przygotowani do egzaminu, to do liceum już niekoniecznie.


Może warto korzystać z korepetycji?

To bardziej pomoc psychologiczna niż merytoryczna. Do szkoły średniej nie idzie się po wiedzę teoretyczną, ale po to, by uczyć się rozwiązywać problemy, rozwiewać wątpliowści, aby samodzielnie szukać odpowiedzi na pytania. Myśleć kategoriami - jeśli czegoś nie wiem, to się dowiem. Nie liczę, że ktoś mi powie. Nie należy bać się niewiedzy - trzeba wciąż badać, poszukiwać.


Przed czym jeszcze przestrzega Pani gimnazjalistów?

Przed lenistwem intelektualnym, świadomością, że "jakoś to będzie".

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pierwszy trening polskich piłkarzy pod okiem 2500 kibiców

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto