Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Magazyny na Przeróbce do rozbiórki. W ich miejscu powstanie węzeł komunikacyjny

Maciej Pietrzak
Póki co na Przeróbce wyburzone zostały kamienice
Póki co na Przeróbce wyburzone zostały kamienice Karolina Misztal
W związku z planowanym tunelem pod Motławą kompleks zrujnowanych magazynów przy ul. Siennickiej w końcu zostanie rozebrany.

Gdański Zarząd Nieruchomości Komunalnych do końca tego roku przeprowadzi akcję rozbiórki kilkunastu zdegradowanych budynków znajdujących się na działce przy ulicy Siennickiej, na wysokości ul. Głębokiej. W przyszłości na tym terenie powstać ma pętla autobusowo-tramwajowa oraz parking w modelu park&ride, które służyć będą planowanej tuż obok ulicy Nowej Wałowej z tunelem pod Motławą.

Kompleks zniszczonych magazynów, warsztatów i budynku po byłej kotłowni przez lata nie tylko szpecił krajobraz, ale stanowił także niebezpieczeństwo chociażby dla koczujących tam bezdomnych i zbieraczy złomu. Jego rozbiórka, zaplanowana jeszcze na jesień, kosztować będzie ok. 200 tysięcy złotych.

Czytaj też: Gdańskie dzielnice: Przeróbka

Kluczową kwestią jest jednak to co na tym terenie powstanie w przyszłość, czyli nowy węzeł intergacyjny, obsługujący planowaną ulicę Nową Wałową, który odciążyłyby obecnie funkcjonujące pętle na Przeróbce i Stogach.

Przypominamy, że na początku sierpnia miasto przedstawiło plany dotyczące budowy drugiego podwodnego tunelu w Gdańsku, tym razem pod dnem Motławy, który byłby częścią wspomnianej Nowej Wałowej. Miałby on zapewnić połączenie al. Zywcięstwa z ul. Elbląską przez tereny postoczniowej Młodego Miasta i ułatwić wyjazd do Warszawy.

Co ważne, tunel, w przeciwieństwie do tego pod Martwą Wisłą w pełni dostępny byłby dla pieszych oraz ruchu autobusowego i rowerowego (dwupasmowe jezdnie w obie strony). W przeprawie miałoby się znaleźć także miejsce na linię tramwajową, dlatego Biuro Rozwoju Gdańska oszacowało teren potrzebny pod inwestycję na 8 tys. m kw. Nad tunelem, wzdłuż linii brzegowej Motławy, miałaby powstać park lub deptak z obiektami małej architektury.

Dla tak ambitnych planów omawiany nowy węzeł na ul. Siennickiej wydaje się koniecznością. Oprócz pętli autobusowo-tramwajowej, miałaby tu działać także parking park&ride na przynajmniej 200 samochodów.

Realizacja Nowej Wałowej to jednak kwestia dość odległej przyszłości.

- Projekt znajduje się obecnie na rezerwowej liście inwestycji planowanych do wykonania do końca 2023 roku. Lista to pakiet zadań, na który nie ma środków w aktualnej prognozie finansowej, co oznacza, że jej realizacja może nastąpić po tym terminie - podkreśla Dariusz Wołodźko z gdańskiego Magistratu.

Wstępny, bardzo szacunkowy koszt Nowej Wałowej to 500 mln zł. Kwota ta zostanie zweryfikowana po opracowaniu dokumentacji technicznej. Miasto oczywiście będzie się starać o dofinansowanie inwestycji ze środków Unii Europejskiej. Problem polega jednak na tym, że jeśli budowa miałaby być realizowana po 2023 r., byłby to już nowy, za pewne znacznie mniej hojny dla Polski budżet unijny.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Policja podsumowała majówkę na polskich drogach

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gdansk.naszemiasto.pl Nasze Miasto