Naziemne przejście przy dworcu PKP w Gdańsku? Nowe przepisy od 21 września 2022 roku

Krzysztof Dunaj
Krzysztof Dunaj
fot. Przemyslaw Swiderski
Udostępnij:
Od 21 września 2022 roku będą obowiązywać nowe przepisy techniczno-budowlane dotyczące dróg - pierwsza zmiana od ponad 20 lat. Co rozporządzenie Ministra Infrastruktury ma wspólnego z budową naziemnego przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku? Czy nowe przepisy pomogą w realizacji inwestycji? Dodatkowo Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało obwieszczenie ws. budowy węzła integracyjnego Gdańsk Główny.

Pod koniec ubiegłego roku wojewoda pomorski Dariusz Drelich odmówił wydania decyzji dotyczącej zezwolenia realizacji inwestycji, która obejmowała m.in. budowę naziemnego przejścia przy dworcu PKP w Gdańsku. Skąd taka decyzja?

- Inwestycja przy dworcu PKP nie została zablokowana - poinformowała 27 stycznia 2022 roku w rozmowie z "Dziennikiem Bałtycki" Małgorzata Cymers, dyrektor Wydziału Infrastruktury PUW. - Jeżeli projekt budowlany będzie spełniał wymogi prawa, wojewoda pomorski nie będzie miał możliwości wydania decyzji odmownej. Dotyczy to wszystkich inwestycji, nie tylko tej.

Jakie przepisy zostały naruszone?

- Naruszony został paragraf 127 rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać drogi publiczne i ich usytuowanie - niezachowana została odległość planowanego przejścia dla pieszych od istniejącego sąsiadującego skrzyżowania, która powinna wynosić minimum 200 metrów, a według informacji podanych przez projektanta wynosi 185 metrów - wyjaśniła Małgorzata Cymers w rozmowie z "Dziennikiem Bałtyckim". - Inwestor nie wystąpił o udzielenie odstępstwa od ww. przepisu, a uzyskanie tego odstępstwa umożliwiłoby wydanie decyzji pozytywnej.

12 września 2022 roku Ministerstwo Rozwoju i Technologii opublikowało obwieszczenie podtrzymujące decyzję Dariusza Drelicha.

- Decyzja Ministra Rozwoju i Technologii (znak: DLI-III.7621.4.2022.KŻ.5) utrzymująca w mocy decyzję Wojewody Pomorskiego Nr 13zrid/2021/AZ z dnia 21 grudnia 2021 r., znak: WI-III.7820.5.2021.AZ, o odmowie zezwolenia na realizację inwestycji drogowej pn.: „Budowa węzła integracyjnego Gdańsk Główny - napisało MRiT.

Jak nowe przepisy wpłyną na przyszłość inwestycji? W nowej ustawie nie ma żadnego zapisu, który regulowałby odległości między przejściami z sygnalizacją świetlną lub skrzyżowaniami - w tej sytuacji planowanego przejścia dla pieszych od istniejącego sąsiadującego skrzyżowania. Teraz będą obowiązywać nowe zasady dotyczące budowy przejść.

Według rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 24 czerwca 2022 roku (będzie obowiązywać od 21.09.2022 r.) w sprawie przepisów techniczno-budowlanych dotyczących dróg publicznych przejścia dla pieszych z sygnalizacją świetlną projektuje się na:

  • dwukierunkowej jezdni albo jednokierunkowej jezdni z jednym pasem ruchu, na których prędkość dopuszczalna wynosi nie więcej niż 70 km/h,
  • jednokierunkowej jezdni z co najmniej dwoma pasami ruchu.

ZOBACZ TAKŻE: Gdańsk: Mieszkańcy przeciwni budowie przejścia naziemnego vis-a-vis dworca kolejowego. Padły propozycje zmian

- Zanim jednak Sejm RP podjął decyzję o uchyleniu wszystkich przepisów techniczno-budowlanych, w resorcie infrastruktury z wyprzedzeniem zostały podjęte działania w celu opracowania nowego systemu wymagań technicznych w drogownictwie. Działania te określone są mianem rewolucji, ponieważ zmniejszone zostają liczby: rozporządzeń (z 3 do 1), paragrafów w tych rozporządzeniach (z około 660 do około 120) oraz załączników do rozporządzeń (z 13 do 3) - czytamy na rządowej stronie.

MI Andrzej Adamczyk mówił, że resort infrastruktury kompleksowo podchodzi do inwestycji infrastrukturalnych w drogownictwie: zapewnia zarówno ich finansowanie, jak i niezbędne zaplecze merytoryczne.

- W wytycznych zawarto katalogi typowych rozwiązań, a także zasady i przykłady ich stosowania i projektowania - powiedział Andrzej Adamczyk. - Rozwiązania te pozwalają na optymalizację kosztów na każdym etapie inwestycji, przy zachowaniu najwyższych standardów jakościowych i bezpieczeństwa. Tylko takie podejście gwarantuje, że inwestycje będą realizowane szybko i prawidłowo, z korzyścią dla uczestników ruchu drogowego.

Ile osób dziennie "przewija się" przez trójmiejskie stacje kolejowe? Jak Pomorze prezentuje się w skali kraju?

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

miejsce #1

Bacscan

Bacscan CA 9000 Professional SG

356,76 zł274,00 zł-23%
miejsce #2

Promiler

Promiler AL 7010

359,00 zł292,64 zł-18%
miejsce #3

Promiler

Promiler iBlow 10

1 799,00 zł1 538,00 zł-15%
miejsce #4

Certen

Certen Personal White

389,00 zł338,00 zł-13%
miejsce #5

Promiler

PROMILER AL 7000 LITE

238,00 zł229,00 zł
miejsce #6

Bean

AlcoFind AF-35

299,00 zł
Materiały promocyjne partnera

Nowy taryfikator

Materiał oryginalny: Naziemne przejście przy dworcu PKP w Gdańsku? Nowe przepisy od 21 września 2022 roku - Dziennik Bałtycki

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Więcej informacji na stronie głównej Nasze Miasto
Dodaj ogłoszenie